Popyt na szkolenia
Przeszkolony kierowca jeździ oszczędniej, zużywa mniej paliwa, zwiększa żywotność wszystkich elementów pojazdów i powoduje mniej wypadków, słowem same korzyści. Coraz więcej przewoźników zdaje sobie z tego sprawę, szczególnie ci spośród nich, którzy wykorzystali wszystkie istniejące dotychczas możliwości zmniejszenia kosztów działalności gospodarczej.
No bo jeżeli używam najnowocześniejsze, stawiające najmniejszy opór toczenia opony, jeżeli korzystam z najlepszych olejów, zmniejszających nawet o 4 proc. zużycie paliwa, jeżeli używam najkorzystniejszych kart paliwowych, zaimplementowaliśmy w firmie system informatyczny wspierający zarządzanie transportem i wszystkimi elementami funkcjonowania przedsiębiorstwa przewozowego, jeżeli silniki naszych pojazdów spełniają wszystkie najnowsze normy emisji spalin, dzięki czemu Maut na niemieckich drogach jest symboliczny … to gdzie jeszcze pozostało szukać oszczędności ?
Nie tylko w Polsce, ale może jeszcze bardziej, w „starej Unii” przewoźnicy zadają sobie to pytanie i większość z nich dochodzi do wniosku, że do poprawienia pozostaje jeszcze tak zwany „czynnik ludzki”. Pamiętam, gdy na studiach geograficznych, na zajęciach z geografii ekonomicznej uczono nas, że pewne zjawiska społeczne można przedstawić za pomocą wzorów matematycznych, zawsze taki wzór zawierał, tzw. „czynnik ludzki” oznaczany literką „e”. Jego rola we wzorze polegała, krótko mówiąc, na tym, że ze względu na swoją nieprzewidywalność, rujnował misternie zbudowany wzór, ku rozpaczy naukowej braci. Taki właśnie jest człowiek – nieprzewidywalny, ale jeżeli zostanie przeszkolony, wytrenowany, nauczony, jeżeli jego wyobraźnia (czyli zdolność przewidywania zagrożeń i korzyści) zostanie poszerzona – to rozpiętość liczbowa owego „czynnika ludzkiego” znacznie zmniejsza się. Dlatego właśnie trzeba szkolić kierowców.
Coraz bardziej zdają sobie z tego sprawę przewoźnicy w całej Europie. Wyniki naszego paneuropejskiego badania rynku transportowego – Europejski Barometr Transportowy – wskazują, że prawie połowa wszystkich europejskich przewoźników jako główny obszar inwestycji na ten rok stawia szkolenia kierowców. Praktyka dowodzi, że już jednodniowy kurs ekodrivingu pozwala zmniejszyć zużycie paliwa wśród przeszkolonych kierowców nawet o 10 proc. Kierowcy na takich szkoleniach uczą się oszczędnego stylu jazdy, która powinna być płynna, czyli jak najmniej gwałtownych hamowania i przyspieszania, a to wymaga z kolei nauczenia kierowców przewidywania i unikania sytuacji wymuszających to.
Marek Loos
redaktor naczelny
(marek.loos@truck-business.pl)