Truck Forum & Awards 2016

Truck Forum&Awards 2016, które odbyło się 12 maja 2016, po raz kolejny trafiło w potrzeby branży transportowej. Tłumy gości przybyły na największe spotkanie handlowe w branży TSL, aby poznać potrzeby nadawców i zaoferować im swoje usługi. Organizatorzy – Wydawnictwo Eurologistics oraz czasopismo Truck&Business Polska – uruchomili także salę prawną, na której dyskutowano o problemach spotykających przewoźników i sposobach na ich przezwyciężanie. Wydarzenie było też okazją do rozdania nagród w rankingu Top 1500 Najefektywniej zarządzane firmy transportowe.

Depolaryzacja rynku logistyki

Piotr Szreter omówił wyniki jedenastej już edycji badania Top 1500 Najefektywniej Zarządzanych Firm Transportowych, prowadzonego przez Data Group Consulting i Truck&Business Polska. Unikatowy projekt ma za zadanie dokonanie rozróżnienia grup firm według kluczowych parametrów (wielkości, typu własności, rodzaju działalności itp.) zmierzenie udziałów rynkowych, wydzielenie grup firm ze względu na rolę pełnioną na rynku oraz wyznaczenie dominujących tendencji.

Prelegent przekazał kilka istotnych informacji na temat projektu – pochylając się nad zagadnieniem kompletności badania wskazał między innymi na różnice, jakie występują między Top1500 a danymi np. z GUS i udowodnił, że nie wszystkie przedsiębiorstwa uwzględniane w szerszych opracowaniach powinny być porównywanie z firmami będącymi obiektem zainteresowania badania. Wymienił też kilka ciekawostek dotyczących grona uczestników badania.

Jakie tendencje uwypukliło przeprowadzone badanie? Przede wszystkim widoczna jest depolaryzacja udziałów rynkowych, przejawiająca się spadkiem udziału dużych przedsiębiorstw. Nie po raz pierwszy w wynikach wyróżnia się taki trend, zatem można założyć, że będzie się on utrzymywał. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż maleje liczba firm oferujących wyłącznie usługi transportowe. Innym ważnym elementem jest ocena zadłużenia. Widoczna jest tendencja do stabilizacji i ograniczenia ryzyka w tym względzie. Piotr Szreter wskazał, że zadłużenie małych firm jest mniejsze, bo nie mają takiego dostępu do kapitału.

Komentując perspektywy rozwoju usług logistycznych autor badania stwierdził, że pomimo takich problemów jak zamknięcie rynku rosyjskiego, narastanie tendencji protekcjonistycznych w Europie Zachodniej i niski poziom konsumpcji, polskie firmy logistyczne będą mogły się rozwijać dzięki rosnącemu eksportowi i przenoszeniu międzynarodowych centrów dystrybucyjnych do Polski. Patrząc na cykl rozwoju rynku usług logistycznych w cyklu koniunktury warto zwrócić uwagę, że w ostatnim roku zdecydowanie osłabła tendencja do drapieżnej optymalizacji kosztów i walki o niską cenę za wszelką cenę, zaś klienci firm logistycznych coraz częściej poszukują jakości. Nadal nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi na to, czy w rozwoju biznesu stawiać na posiadanie własnej floty, czy na rozszerzanie siatki podwykonawców.

Z fabryki do klienta

Krzysztof Deja, reprezentujący dział transportu Coca Cola HBC Polska opowiadał o zapotrzebowaniu na przewozy w krajach bałtyckich i Polsce. Goście konferencji mogli też nieco lepiej poznać operacje prowadzone w naszym rejonie przez światowego lidera w branży napojów bezalkoholowych. W Polsce działają trzy fabryki i 12 magazynów dystrybucyjnych. Coca-Cola HBC ma też jedną fabrykę w na Litwie i po jednym centrum dystrybucyjnym na Litwie, Łotwie i w Estonii.

Każdy kraj odpowiedzialny jest za organizację swojego transportu, zatem pan Krzysztof poszukiwał partnerów do realizacji przewozów na terenie kraju, a dodatkowo do obsługi importu do Polski. Przewozy z innych krajów niż nadbałtyckie (najczęściej Czech i Węgier) zdarzają się tylko sporadycznie. Dostawy obejmują przewozy do magazynów a także bezpośrednie dostawy do klientów. Przewoźnicy chcący współpracować z polskim oddziałem koncernu, prócz przewozów surowców do produkcji i gotowych napojów, muszą liczyć się także z koniecznością obsługi opakować i palet zwrotnych.

Największą część operacji (51 tys. przewozów rocznie) stanowi transport krajowy. Połowa produktów z fabryk trafia do centrum dystrybucyjnego, a druga połowa bezpośrednio do klienta. Największy Polski magazyn znajduje w Radzyminie, obsługuje on aż 50% wszystkich zleceń. Co typowe dla dużych koncernów, Coca-Cola HBC korzysta ze swojej platformy przetargowej. Aktualnie w Polsce i krajach bałtyckich dla firmy pracuje 23 przewoźników.

Innowacje VIVE

Adam Opoka z VIVE Transport zaprezentował innowacje w zarządzaniu łańcuchami dostaw, opracowane przez kielecką firmę. VIVE Transport jest jedną z dziewięciu spółek należących do VIVE Gruop, niezwykle ciekawej firmy, założonej w Polsce przez pochodzącego z Holandii Bertusa Servaasa.

Transportowy oddział grupy, VIVE Transport, specjalizuje się w przewozach wysokokubaturowych nadwoziami wymiennymi. Zebrane przez lata pracy doświadczenia skłoniły przedsiębiorstwo do opracowania swojego rozwiązania i podczas Truck Forum&Awards firma zachęcała innych przewoźników do zainteresowania się tą ideą.

Nadwozia wymienne mają blisko 80-letnią historię. Możliwość szybkiego odłączania od ciągnika wymiennych kontenerów – a nawet wykorzystywanie w roli krótkoterminowych magazynów – pozwala na znacznie efektywniejsze planowanie załadunku i wyładunku oraz intensywne wykorzystywanie ciągników. Zestawy BDF wykorzystywane przez VIVE posiadają ładowność 120 m3, czyli o 1/3 większą niż standardowe naczepy 90 m3. Tym samym można zabrać 38, a nie 34 palety euro. Załadunek może być prowadzony z góry, z boku i od tyłu. Istnieje też możliwość zwiększenia wysokości prześwitu dachu, dzięki czemu towar może mieć 3,2 m wysokości. VIVE wprowadziło też śledzenie nadwozi wymiennych za pomocą rozwiązań telematycznych.

Aby wykorzystać potencjał nadwozi wymiennych, VIVE Transport buduje klaster, którego trzon opiera się na taborze firmy VIVE Transport posiadający w chwili obecnej 68 pojazdy z przyczepami marki DAF oraz 570 kontenerów wymiennych. VIVE zaprosiło do udziału w klastrze swoich dotychczasowych podwykonawców, którzy na zasadzie spedycyjnej wykonywali usługi transportowe naczepami. Model klastra będzie polegał na zunifikowaniu kontenerów pod względem technicznym, jak również określi standardy takie jak ubezpieczenia, telematyka, planowanie transportu. Udział partnerów w klastrze ma na celu wyeliminowanie udziału spedycji naczepami oraz pozwoli na lokowanie środków finansowych w odpowiednich obszarach grupy VIVE.

Wyjątkowy Oknoplast

Michał Gąsienica-Makowski i Piotr Gajewski z Grupy Okonplast mówili o potrzebach logistycznych znanego polskiego producenta okien, który w sposób wyjątkowy organizuje swój transport. Jak się okazało, jest to jedyny polski producent z branży, który wspiera się outsourcingiem usług logistycznych – standardem jest wykorzystywanie własnej floty.

Grupa Oknoplast posiada trzy zakłady produkcyjne w Polsce i większość wyrobów wysyła na eksport. Okna trafiają zazwyczaj bezpośrednio do klientów, w związku z czym transporty obejmują od kilku do kilkunastu punktów rozładunku, a pojazdy powinny być wyposażone w podwieszane wózki.

Prelegenci przedstawili wymagania techniczne dotyczące samochodów dystrybucyjnych oraz zasilających. Goście konferencji mogli jeszcze przed rozmowami handlowymi poznać charakterystykę ładunków oraz organizacje załadunków. Warto zauważyć na tym polu dużą elastyczność we współpracy z przewoźnikami – w razie potrzeb załadunki w Ochmanowie dostępne są 24 h na dobę.

Oknoplast poszukiwał przewoźników do obsługi większości krajów Europy Zachodniej (poza Półwyspem Iberyjskim i Wyspami Brytyjskimi). Na koniec prezentacji można było poznać zasady kontrolingu stosowane we współpracy z przewoźnikami.

Francja – nowy punkt zapalny

Łukasz Włoch z OCRK mówił o jednym na najgorętszych tematów branży transportowej w ostatnich tygodniach. Reprezentant formy zajmujące się rozliczaniem czasu pracy kierowców podzielił się swoją wiedzą na temat płacy minimalnej w Niemczech oraz we Francji.

O MiLoG-u wiemy już wiele. OCRK prowadziło już u swoich klientów kilkadziesiąt niemieckich kontroli związanych z płaca minimalną i prelegent mógł zaprezentować sprawdzony model postępowania i prowadzenia dokumentacji. Zwrócił też uwagę na praktyki kierowców, którzy starają się przedłużać swój pobyt na terenie Niemiec w celu zwiększenia wynagrodzenia, oraz na pomoc jaką w rozliczeniach MiLoG zapewnia telematyka.

Dużo większe emocje wzbudziła ustawa Loi Macron, która zacznie obowiązywać od lipca. W temacie francuskiej płacy minimalnej pozostaje jeszcze wiele znaków zapytania, ale prelegent mógł już przekazać wiele cennych informacji. Zwrócił między innymi uwagę na to, że pierwsze informacje mówiące o tym, że płaca minimalna będzie dotyczyć tylko kabotażu, nie sprawdziły się. Francuzi chcą narzucić płacę minimalną także dla przewozów transgranicznych.

Przewoźnicy jeżdżący do Francji będą musieli powołać swojego przedstawiciela w tym kraju. Będzie on przechowywał dokumenty związane z rozliczeniami płacowymi oraz brał udział w kontaktach z uprawnionymi funkcjonariuszami podczas kontroli. Pan Włoch zwrócił też uwagę na kolejną istotną kwestię – jak rozliczać godziny nadliczbowe biorąc pod uwagę, że francuski tydzień pracy liczy tylko 35 ?

Goście konferencji dowiedzieli się też, jakie dokumenty będzie trzeba przygotować od 1 lipca przed wyjazdem do Francji. Palącą kwestią jest konieczność umieszczenia w zaświadczeniu danych dotyczących wpisu do krajowego rejestru przewoźników – który, jak wiemy, w Polsce jest opóźniony już o 4 lata…

Produkty dla nowoczesnego rolnictwa

Tomasz Nowakowski z firmy Ampol-Merol Sp. z o.o. poszukiwał partnerów dla dystrybutora produktów dla rolnictwa. Ampol-Merol, nowoczesna firma rodzinna, obecna jest na rynku od 25 lat i znajduje się w pierwszej piątce najlepszych polskich firm rolnych. Przedsiębiorstwo stawia sobie za cel zwiększenie wydajności rolnictwa przez dystrybucję produktów wyróżniających się najwyższą jakością i skutecznością. Ampol-Merol dostarcza dla rolnictwa materiały siewne, produkty dolistne Agravita, nawozy mineralne i środki ochrony roślin, pożywienie dla zwierząt, a także prowadzi skup płodów rolnych i zapewnia pakowanie plonów.

Łańcuch dostaw firmy opiera się na dwóch obszarach – obsłudze rynku produkcji rolnej i żywienia zwierząt oraz obsłudze rynku skupu zbóż. Pierwszy z nich stanowi 60% wolumenu (około 360 tys. ton rocznie) i obejmuje realizację transportów na magazyn centralny w Wąbrzeźnie, realizację transportów do punktów handlowych a także dostawy do klienta.

Obsługa rynku skupu zbóż to z kolei realizacja transportów w całym łańcuchu. Biorą w nim udział spedycje oraz prywatni przewoźnicy. Prelegent zaprosił do udziału w przetargach, a szerszych informacji udzielał przy stolikach networkingowych.

Telematyka to nie wszystko

Krzysztof Pusłowski, reprezentant firmy Trimble, mówił o zintegrowanych narzędziach analitycznych opracowanych przez znanego dostawcę telematyki. Dzięki nim, przewoźnicy mogą ciągle poprawiać wydajność swojego biznesu, a wyniki działania wdrożonych narzędzi są łatwo mierzalne.

Pierwszym z narzędzi jest Driver Performance Portal, dostępna online platforma analityczna. Prezentuje ona efektywność pracy kierowców w dowolnym okresie, zaś rozbudowane funkcje analizy ułatwiają instruktorom wyłapywanie błędów kierowców i ich szkolenie. Kierowcy mogą nawet codziennie otrzymywać plik w sugestiami dotyczącymi techniki jazdy.

Truck Performance Portal to z kolei moduł monitorujący osiągi pojazdów. Analiza zużycia paliwa może być w nim prowadzona z podziałem na kierowców i rodzaje wykonywanych zadań, istnieje też możliwość porównania różnych grup lub marek pojazdów. Moduł Fuel Performance dokonuje dokładnej analizy zużycia paliwa i wychwytuje nieprawidłowości, zaś z pomocą Company Performance Portal istnieje możliwość oceny efektywności całej firmy.

Delphi szuka optymalizacji

Paweł Łaszczak, Supply Chain Optimization Analyst w firmie Delphi, zaprezentował zapotrzebowanie na transport w relacjach krajowych i międzynarodowych. Sporo miejsca poświęcone zostało wymaganiom, jakie Delphi stawia swoim partnerom logistycznym.

Delphi przykłada ogromną wagę do organizacji zadań logistycznych i poszukuje najlepszych dostawców którzy pomogą nam uzyskać przewagę konkurencyjną od strony logistycznej nad konkurentami poprzez wprowadzanie do łańcucha dostaw innowacji rynkowych. Wiąże się to z ich podejściem do core businessu, jak jest produkcja zaawansowanych rozwiązań dla branży automotive. Firma ponad dekadę temu zaczęła kierować się trzema megatrendami – bezpieczeństwem, ekologią i przepływem informacji. Wszyscy wiemy, jak dużą grają one dzisiaj rolę. Delphi jest obecny w 17 krajach i posiada 41 zakładów produkcyjnych. Z produktów Delphi korzystają wszyscy liczący się producenci samochodów.

Prelegent pozostawił prezentację szczegółów dotyczących zapotrzebowania na sesję handlową, gdy odbyły się indywidualne rozmowy. Zaznaczył jednak, że wymagania są spore. Delphi oczekuje obniżki kosztów w transporcie nie tylko poprzez redukcję stawek, ale również poprzez sugestie i pomysły jak zwiększać wypełnienie środków transportu, a także jak usprawnić sieć. Jakość usług transportowych musi nieodmiennie stać na najwyższym poziomie.

Jedyny producent PCW

Jako kolejny zapotrzebowanie na usługi transportowe prezentował Lech Zobniów z firmy Anwil S.A. Anwil, należy do Grupy Orlen i prelegent na początku pokazał skalę zadań spółki matki – lidera branży naftowej w naszej części Europy.

Sam Anwil jest jedynym producentem polichlorku winylu w Polsce i ważnym graczem na europejskim rynku nawozów azotowych. W ofercie spółki znajdują się polichlorek winylu suspensyjny – Polanvil, tworzywa sztuczne na bazie PCW, nawozy azotowe a także inne chemikalia.

Anwil wykorzystuje w operacjach transportowych trzy typy pojazdów – autosilosy (ponad połowa wszystkich zadań), pojazdy skrzyniowe i cysterny. Prócz transportu drogowego, szeroko wykorzystywane są również przewozy kolejowe. Firma nie jest obecna na giełdach transportowych i korzysta z platformy zakupowej działającej w ramach Grupy Orlen. Sesja networkingowa była okazją do zgłębienia szczegółów jej działania.

Potencjał OCRK

Sebastian Hunicz, kolejny reprezentant OCRK, miał okazję przybliżyć zakres działania Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców i opowiedzieć o tym, jak mogą pomóc przewoźnikom w codziennej pracy.

Prelegent pokazał na przykładach w jakie sposób jego firma uchroniła szereg przewoźników przed karami i innymi problemami. Centrum prowadziło już szereg kontroli pod kątem spełnienia MiLoG. Klienci korzystali też z pomocy firmy poszukując możliwości ograniczania nadgodzin czy podczas procesów o zwrot ryczałtu za nocleg w kabinie.

OCKR może przejąć na siebie wszelkie działania związanie z rozliczaniem czasu pracy kierowców. Prócz podstawowych zadań, oferują firmom transportowym pomoc w problemach związanych z prowadzonym biznesem. W cenie usługi zawierają się szkolenia kierowców, nakierowane na unikanie przez nich kar. OCRK może reprezentować firmę podczas kontroli Państwowej Inspekcji Pracy czy Inspekcji Transportu Drogowego. Centrum zajmie się także przygotowaniem odwołań po otrzymaniu mandatów oraz pomaga w przypadku wystąpienie roszczeń pracowników. Klienci mają do dyspozycji całodobowy telefon interwencyjny i otrzymują wsparcie indywidualnego opiekuna.

Szeroka oferta Kässbohrera

Ireneusz Kołodziej w firmy Timex, generalnego importera firmy Kässbohrer, zaprezentował ofertę znanego niemieckiego producenta naczep. Timex działa już ponad 20 lat, zaś historia Kässbohrera sięga 1893 roku. Na przestrzeni lat firma stopniowo poszerzała gamę oferowanych przez siebie produktów, w skutek czego do końca XX wieku stała się uznanym na rynku specjalistą w produkcji naczep zbiornikowych silosów oraz cystern.

Aktualnie Kässbohrer oferuje najszerszą gamę naczep do przewozu wszelkiego rodzaju ładunków. Szczególnie duża uwaga przywiązywana jest do rozwoju oferty dla transportu intermodalnego.

Pan Kołodziej zaprezentował gościom konferencji ofertę firmy – m.in. wiele rodzajów naczep plandekowych, uniwersalne i specjalistyczne naczepy podkontenerowe, naczepy niskopodłogowe, cysterny, silosy i furgony. Wysoce wyspecjalizowane produkty to trucktransportery i platformy-budowlanki.

Prezent od TheusLED

Jarosław Krawczyk, reprezentant firmy TheusLED, opowiadał o podstawowych różnicach w założeniach projektów modernizacyjnych i inwestycyjnych związanych z oświetleniem LED pomiędzy zakładami produkcyjnymi a operatorami logistycznymi.

TheusLED, polski producent oświetlenia LED, dostarcza swoje wyroby zarówno do fabryk jak i do magazynów. Pan Krawczyk zauważył wiele różnic widocznych w podejściu branży produkcyjnej i logistycznej i podzielił się z gośćmi konferencji swoimi przemyśleniami. Nie zabrało przy tym kilku słów na temat wyrobów firm oraz zasad projektowanie nowoczesnych instalacji oświetleniowych.

Co może skłonić do inwestycji w LED? Przede wszystkim korzyści finansowej – źródła LED bez wdrożonej automatyki potrzebują od pracy zaledwie 1/3 energii zużywanej przez porównywalne wydajnościowo metahalogenki. Przy dołożeniu automatyki, zużycie prądu to już zaledwie 15% wartości wyjściowej. Prelegent zwrócił też uwagę, iż znaczenie ma wyższa jakość światła, przekładająca się na jakość pracy; jak też kwestie ekologiczne, a co za tym idzie wizerunek firmy, inwestujące w nowoczesne oświetlenie.

Prelegent miał dla uczestników Truck Forum&Awards specjalny prezent. Każdy z gości mógł skorzystać z bezpłatnego audytu oświetleniowego a także kilkutygodniowego wdrożenia oświetlenia LED w pilotażowym obszarze swojego przedsiębiorstwa.

Meble Wójcik stawiają na eksport

Andrzej Lada-Kubala i Wiesław Niedziałkowski z Grupy Meble Wójcik szukał partnerów logistycznych dla znakomicie rozwijającego się polskiego producenta mebli. Firma rozpoczęła działalność w 1986 roku jako mały warsztat stolarski, zaś aktualnie ma już trzy fabryki o łącznej powierzchni produkcyjnej 80 tys. m. kw.

80% produkcji trafia na eksport – a tej grupy kolejne 80% na rynki niemieckojęzyczne. Oczywiste było zatem, że poszukiwani będą głównie przewoźnicy realizujący przejazdy do Niemiec i Austrii. Średnia długość trasy to 1200 km, zaś średni ładunek waży 16,5 t. Przejazdy są całopojazdowe, jednostronne. Załadunki prowadzone są z boku lub z tyłu, zaś ewentualny rozładunek ręczny jest dodatkowo płatny.

Meble Wójcik poszukują przewoźników posiadających własny tabor od 30 do 100 naczep 13,6/24 t. (firanka lub miękka zabudowa) i posiadających stałe zdolności załadunkowe od 5 do 15 pojazdów w tygodniu. Wśród innych wymagań są też m.in. ubezpieczanie min. 250.000 € oraz wyposażenie kierowcy w smartfon z GPS.

Jeździć z Muszkieterami

Maciej Pawłowicz z Grupy Muszkieterowie prezentował potrzeby transportowe dużej sieci handlowej. Grupa Muszkieterów to największe w Europie zrzeszenie niezależnych przedsiębiorców, prowadzących działalność po pięcioma markami. W Polsce znane są dwie z nich: Intermarche (220 sklepów) oraz Bricomarche (122 sklepy).

Logistyka Grupy w Polsce opiera się o dwie platformy w Swadzimiu i Mysłowicach o łącznej powierzchni ponad 100 tys. m.kw. W Swadzimiu przechowywane są artykuły przemysłowe dla Intermarche i Bricomarche a także artykuły spożywcze (również głęboko mrożone), zaś w Mysłowicach artykuły spożywcze i chemiczne.

Grupa Muszkieterów poszukuje przewoźników do dwóch typów zadań. Obsługa sklepów Intermarche z centrów z w Swadzimiu i Mysłowicach obejmuje trasy o długości 380-400 km, zaplanowane jest średnio 100 tras dziennie, zaś załadunki prowadzone są od niedzieli do piątku. Prace prowadzi od trzech do pięciu przewoźników dysponujących chłodniami.

Do obsługi sklepów Bricomarche ze Swadzimia wystarczą naczepy plandekowe, lecz w tym przypadku trasy są dłuższe (średnio 450 km), zaś załadunki prowadzone są od niedzieli do czwartku. Występuje sezonowość zapotrzebowania na transport – w szczycie (marzec-czerwiec) pracuje nawet 10 przewoźników. Podpisywane są trzyletnie umowy, wymagana jest posiadanie urządzeń GPS, zaś w przypadku chłodni także urządzeń monitorujących dostęp do przestrzeni ładunkowej i temperaturę.

Wymagania Kauflandu

Także kolejny prelegent reprezentował dużą sieć handlową. Maurycy Szczęsny z Kaufland Polska Markety mówił o przedsiębiorstwie, które w Polsce obecne jest od 2001 roku, lecz w Niemczech działa już od 1968 roku. W 2011 Kaufland miał już 1000 marketów w całej Europie,

Obsługę logistyczną w Polsce zapewniają trzy regionalne centra dystrybucyjne – w Bydgoszczy, Gliwicach i Woli Krzysztoporskiej. To ostatnie jest największe i dysponuje powierzchnią 95 tys m.kw. Magazyn w Gliwicach ma 45 m.kw, a w Bydgoszczy 12 tys. m. kw.

Przewoźnicy podejmujący się współpracy w Kauflandem muszą w pełni zobowiązać się do zapewnienia dostaw dla wszystkich marketów w wydzielonym dla siebie obszarze, niezależnie od wahań sezonowych i ilościowych. Dostawy do marketów realizowane są przez 7 dni w tygodniu, 24 h na dobę, zaś odbiory opakowań zwrotnych, przerzuty i zwroty po zgłoszeniu zapotrzebowania przez market.

Wśród innych wymagań prelegent wymienił m.in. konieczność prowadzenia załadunku i wyładunku przez kierowcę, posługiwanie się przez kierowcę językiem polskim i zapewnienie stałego kontaktu telefonicznego z kierowcą. Przewoźnik musi dysponować izotermami mieszczącymi 33 europalety o ładowności minimum 22.5 t. Pan Szczęsny opisał też szczegóły dotyczące realizacji transportu i godzin dostawy.

BAS działa Just-in-time

Ostatnim prelegentem prezentującym zapotrzebowanie transportowe był Krzysztof Triebwasser z Belma Accessories Systems. Fabryka BAS, która znajduje się w na granicy gmin Bydgoszcz i Białe Błota, to lider w projektowaniu i produkcji złożonych konstrukcji metalowych dla klientów z obszaru B2B. Powstała w 2001 roku posiada imponujący park maszynowy i zatrudnia ponad 750 osób. Do tego aktualnie trwa budowa kolejnej hali produkcyjnej, po zakończeniu inwestycji załoga jeszcze się zwiększy.

Podobnie jak w przypadku Mebli Wójcik, gros produkcji trafia na eksport, przede wszystkim do Niemiec. Wyroby BAS spotykane są jednak w całej Europie, a ostatnio także w USA. Prelegent pokazał kilka przykładów zastosowań wyrobów firmy.

Jeżeli chodzi o logistykę, w 2015 z firmy wysyłane średnio 230 transportów miesięcznie. Ładunki całopojazdowe z naczepami standardowymi stanowią 70%, pozostałe 30% to ładunki na naczepach typu Mega. Ponadto W skali miesiąca z kraju odbierane jest ok. 520 palet i ok. 20 kartonów. Z importu odbierane miesięcznie jest ok. 40 palet oraz kilkadziesiąt kartonów o różnej wielkości i wadze.

BAS chce nawiązać współpracę z firmami transportowymi w zakresie obsługi na terenie kraju, Unii Europejskiej oraz poza Unią w ramach dostaw Just-in-time na naczepach z plandeką dł. 13,6 m typu standard i Mega, dostaw drobnicowych – od jednej do kilkunastu palet – z terminami realizacji od 24 do 48 godzin oraz dostaw drobnicowych – od jednego do kilku kartonów – z terminami realizacji od 24 do 48 godzin.

Zaspokoić potrzebę logistyczną

Podsumowaniem sesji plenarnej było ciekawe wystąpienie Jacka Machockiego. Ekspert z branży TSL przedstawił usługę logistyczną jako potrzebę oraz zastanowił się nad metodami jej zaspokojenia.

Potrzeba logistyczna to wynikająca z warunków gospodarczych i społecznych konieczność zorganizowanego i celowego uruchomienia procesu przepływu dóbr, informacji i środków finansowych z wykorzystaniem zasobów ludzkich i technologii. Występuje ona wtedy, gdy istnieje konieczność zapewnienia jedności miejsca i czasu dla wykorzystania określonego dobra oraz kiedy zaspokojenie popytu oznacza spełnienie ujawnionego przez nabywców zamiaru zakupu.

Potrzeby nie mogą istnieć w oderwaniu od oczekiwań. Prelegent zwrócił uwagę, że oczekiwania nabywcy usług logistycznych nie mogą być wymysłem oderwanym od rzeczywistości. Muszą być one konkretne, dobrze zdefiniowane i ujawnione. A ponadto muszą być one mierzalne, gdyż dzięki temu da się sprawdzić, czy oczekiwania zostają spełnione.

Z kolei dostawca usług powinien opierać swoją ofertę na faktach, a nie myśleniu życzeniowym. Przez jej przygotowaniem dostawca musi wiedzieć, czy jego możliwości odpowiadają oczekiwaniom klienta i czy uda się do nich dostosować. Na koniec pan Machocki zachęcił do rozwijania relacji partnerskich w biznesie i działań w duchu win-win.

Cena kilometra autostrady

Na równolegle funkcjonującej sali prawnej mówiliśmy o przepisach w transporcie oraz metodach radzenia sobie z najczęściej spotykanymi przez przewoźników problemami. Pierwszym, specjalnym gościem konferencji był Jan Krynicki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Uczestnicy pytali między innymi o drogę ekspresową Gniezno-Bydgoszcz czy też trasę Poznań-Wrocław. Niektóre media poświęcają dużo miejsca kolportowaniu informacji, że mamy najdroższe i jedne z gorzej wykonanych dróg w Europie.

– Z wielu naszych wzorców korzystają nie tylko kraje Europy Wschodniej, ale także Europy Zachodniej, więc chyba nie jest tak źle…. Trudno określić cenę jednego kilometra drogi. Jeśli mamy płaski teren, bez żadnych spraw związanych z ochroną środowiska, prawami własności, koniecznością budowy tuneli, mostów, kładek dla zwierząt, koszt będzie znacznie niższy niż odcinki w rejonach górskich – tłumaczył Jan Krynicki z GDDKiA.

Dochodzenie roszczeń

Spore zainteresowanie wywołała świetnie poprowadzona prezentacja na temat dochodzenia roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów. Anna Zakrzewska i Marta Matuszewska powiedziały między o tym, że roszczenia dochodzone na podstawie prawa przewozowego przedawniają się z upływem roku a w przypadku złego zamiaru lub niedbalstwa – trzy lata. Przy zwłoce w przewozie, która nie spowodowała ubytku lub uszkodzenia przesyłki, przedawnienie następuje z upływem 2 miesięcy od dnia wydania przesyłki. Z kolei roszczenia przysługujące przewoźnikowi przeciwko innym przewoźnikom przedawniają się z upływem 6 miesięcy od dnia naprawienia szkody lub wytoczenia przeciwko przewoźnikowi powództwa.

Podatkowe zawiłości

O sprawach związanych z podatkiem dochodowym w transporcie mówił Piotr Paśko z Kancelarii Ożóg Tomczykowski. Okazuje się, że w Ustawie CIT nie ma definicji refaktury. W praktyce dochodzi do przeniesienia kosztów na podmiot, który faktycznie korzysta z usługi. Przychód w CIT następuje z chwilą wykonania usługi lub jej części, nie później niż w dniu wystawienia faktury lub otrzymania należność. Chyba że usługa rozliczana jest w okresach rozliczeniowych. Podmiot refakturujący świadczy usługę inną niż ta, której refaktura dotyczy.

Nadal kontrowersje wzbudza kwestia odliczania VAT od kart paliwowych. Tematykę tę podjął Jacek Matarewicz z Kancelarii Ożóg Tomczykowski. Mecenas mówił także o sposobach zarządzania ryzykiem oszustw w podatku VAT. Należy w tym celu stworzyć między innymi procedury weryfikacji kontrahentów i procedury pozwalające na właściwe dokumentowanie faktu dokonania dostawy towarów lub świadczenia usługi. Ich wdrożenie pozwoli na obniżenie ryzyka pociągnięcia członków zarządu oraz menedżerów do odpowiedzialności karnoskarbowej.

Kara umowna

Definicję kary umownej określa kodeks cywilny. Dzięki temu można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy. Dłużnik nie ma prawa bez zgody wierzyciela zwolnić się z zobowiązania przez zapłatę kary umownej. Właśnie ona, w aspekcie transportu międzynarodowego, stanowiła główną część rozważań mecenasa Radosława Plucińskiego z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Pluciński, & Partnerzy.

Katarzyna Krawczyk z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy poruszyła kwestie dojazdu pracownika do pojazdu w aspekcie czasu pracy, a Bernard Piechota (Bernard Piechota Kancelaria Prawna) radził jak obronić firmę transportową przed pozwami kierowców związanymi z ryczałtami. Z kolei Bartosz Świątek (Olszewski & Tokarski i Wspólnicy) mówił co zrobić jeśli ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania.

Owocny networking

Po rozdaniu nagród dla najefektywniej zarządzanych firm transportowych, rozpoczęła się sesja networkingowa. Na przewoźników oczekiwali przedstawiciele kilkunastu firm, poszukujących partnerów do realizacji zadań transportowych. To był niezwykle owocny dzień i serdecznie dziękujemy wszystkim przybyłym za obecność na wydarzeniu.

Dziękujemy również naszym partnerom – firmom VIVE Transport, Trimble, OCRK, TheusLED, Kässbohrer, UTA, Volkswagen Samochody Użytkowe, Grupa Krotoski-Cichy, Millenium Leasing, FM Logistic, Colian Logistic, Oknolast, Ampol-Marol, Bricomarche, Intermarche, Novol, Kilargo, Kaufland, Scanfil, BAS, Prime Fodd, Meble Wójcik, Coca-Cola HBC Polska, Anwil, Knauf, ZM Silesia, Carrefour, Kancelaria Ożóg Tomczykowski, Bernard Piechota Kancelaria Adwokacka, Olszewski Tokarski & Wspólnicy, Prawo i Logistyka, Kancelaria Prawna Radosław Pluciński & Wspólnicy, Kancelaria Chałas i Wspólnicy.

Zapraszamy do obejrzenia pełnej galerii zdjęć tutaj

Autor: Witold Zygmunt

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Pliki do pobrania

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt