FAB Zakupy Flotowe w Praktyce
Spotkanie prowadzone pod hasłem „Flotowe zakupy w praktyce” już niestety za nami. Działo się, oj działo. Tradycyjnie postanowiliśmy się z Państwem podzielić wrażeniami, informacjami jak i obrazami, jakie zostały utrwalone na karcie aparatu fotograficznego. Kto nie był, niech żałuje. Ale niezbyt długo, wszak już teraz zapraszamy na kolejne spotkanie. Prosimy zanotować: 20.10 w Warszawie.
Wrażenia nieobiektywne
* Niespodzianka
Dzień przed eventem w Warszawie szalał deszcz, który „pracował również w nocy. Potem przestał i rozpadał się ponownie 30 minut po zakończeniu wydarzenia. Podczas samej konferencji pogoda dopisywała, dzięki czemu uczestnicy mogli skorzystać ze świeżego powietrza, a tego w okolicach Hotelu Boss nie brakuje.
* Sensacja
Jest godzina 10:30, konferencja trwa w najlepsze. O chwilę rozmowy z organizatorami prosi przedstawiciel firmy Volvo.
– Siedzimy właśnie w jednym z pięciu obecnych w Polsce egzemplarzy nowego Volvo XC90. Nikt z menedżerów go jeszcze nie widział. Możemy być na waszym evencie za około dwie godziny. Zmieści się w programie?
Pewne pytania nie wymagają odpowiedzi, zresztą nasz program jest elastyczny dla tego typu sytuacji. Gdy prowadzący spotkanie zapowiedział możliwość obejrzenia samochodu tuż przed zjedzeniem lunchu, mimo zapowiadających kulinarną ucztę zapachów, większość uczestników poszła do auta a nie, by zaspokoić głód. Takie sytuacje przywracają wiarę w magię motoryzacji. Tak przy okazji pisząc, nowe Volvo XC 90 robi świetne wrażenie.
* Chcesz spać, musisz obejrzeć samochód
Uczestnicy naszych spotkań z zakupami i flotą zawsze mogą liczyć na nagrody. Tym razem do „wyjęcia” był między innymi weekend z dowolnie wygraną Skodą, wakacyjne trzy dni spędzone w nowiutkim Volvo XC 90, tydzień za kierownicą Nissana X-traila oraz specjalny prezent od Poczty Polskiej. Najwięcej wysiłku należało jednak włożyć w zdobycie noclegu w Hotelu ComfortBiznes w Pruszkowie – zaproszenia zostały schowane do prezentowanych samochodów i chętni musieli je poszukać.
* Dla oczu
Pięknych kobiet nie brakowało podczas naszego spotkania, ale urodą nie grzeszyły również wspaniałe, urocze, z drapieżnym lub też nieco łagodniejszym „spojrzeniem” – samochody. Zaprezentowano w sumie 12 modeli. Wśród nich były: Ford Mondeo, Ford Focus, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Nissan Pulsar, Nissan X-trail, Skoda Octavia, Skoda Fabia kombi, Volvo XC60, Volvo XC 90 oraz dwa Mercedesy CLA.
* Zasłyszane
„ To była wasza najlepsza konferencja”. „Świetne miejsce, doskonały program, wspaniała kuchnia…” „Załatwiliśmy wszystkie sprawy, jakie mieliśmy. To kiedy następny event?”. Nie, nie chcemy się tutaj wychwalać i unosić, ale po co ukrywać fakty – takie komentarze po spotkaniu to piękne dźwięki, choć mogą też one nieco martwić ekipę FAB-a. Teraz poprzeczka została bowiem zawieszona jeszcze wyżej. Ale cóż, skoro Polska miała mistrza olimpijskiego w skoku wzwyż i mistrzynię świata w skoku o tyczce, to dlaczego FAB nie miałby jej przeskoczyć i podjąć się kolejnego wyzwania?!!!
Polityka zakupowa w skrócie
* Ewolucja floty firmy Sto
Do 2007 roku
Toyota Corolla 1.4 D4D kombi
Toyota Avensis 2.0 D4D sedan/kombi
2007-2010
Kia cee’d 1.6 CRDi kombi
Toyota Avensis 2.0 D4D sedan/kombi
Fiat Doblo 1.6 Multijet
2013-2015
Skoda Octavia 1.6 TDI kombi
Toyota Auris 1.4 D4D kombi (Touring Sports)
Toyota Avensis 2.0 D4D sedan/kombi
Fiat Doblo 1.6 Multijet
Obecnie park maszyn liczy około 90 aut. Profil użytkownika firmy Sto:
– doradcy handlowi 70 procent
– kadra menedżerska 15 procent
– doradcy techniczni 10 procent
– zarząd 5 procent
Prelegent: Sławomir Bielecki firma Sto.
* Wielka flota
Park maszyn Grupy Kapitałowej PGE liczy ponad 5000 pojazdów i to jedna z najliczniejszych flot w Polsce. Firma posiada 15 marek aut osobowych, dostawczych i terenowych. W 99 procentach zakupy są finansowane gotówkowo. Jedna ze strategii zakupowych polega na współpracy z kilkoma dealerami sprzedającymi te same pojazdy, co stwarza konkurencję między nimi. Przedsiębiorstwo posiada centralne zarządzanie zakupami floty dla całej grupy.
Prelegent: Jarosław Kuczyński, Grupa Kapitałowa PGE
* LPG a może jednak ON?!
550 z pośród 750 samochodów Grupy Eneva to małe vany. Występują trzy sposoby finansowania: leasing operacyjny, leasing finansowy i flota własna. Ich dobór zależy od aktualnych potrzeb, aktualnych zasobów pieniężnych firmy oraz rodzaju pojazdu. Niezależnie od tego, serwis, ubezpieczenie, dostawca paliw i dostawca opon – wybierani są we własnym zakresie. Wiele aut napędzana jest gazem LPG, część olejem napędowym. Analizując TCO, LPG nie ma co prawda jednoznacznej przewagi nad Dieslem, ponieważ jest tańszy w zakupie, ale droższy w serwisie i ma niższą wartość rezydualną. Decyzje determinuje przewidywany przebieg.
Prelegent: Michał Giłka Grupa Eneva
* Polityka globalna a polityka lokalna
Firma MSD Polska jako oddział międzynarodowego koncernu wypełnia globalne procedury dotyczące sposobu wyłaniania producentów samochodów, finansowania zakupów oraz ubezpieczenia. W związku z tym polityka rabatowa jest uzgadniana na szczeblu europejskim, wspierana przez lokalnych przedstawicieli dostawców. Na szczeblu krajowym poszczególne oddziały MSD mogą organizować przetargi w kwestiach usług dodatkowych (dostawcy paliw, telematyka, auta zastępcze, itp.). Postępowanie również musi być zgodne z zatwierdzoną procedurą zakupową. W procesie wymiany samochodów na szczeblu lokalnym, brana jest pod uwagę oferta co najmniej trzech dealerów poszczególnych marek, którzy przedstawiają równocześnie swoje oferty firmom z branży CFM współpracującym z MSD. Wygrywa najlepsza propozycja finansowania auta, w oparciu o najkorzystniejsze warunki przedstawione przez dealera danej marki. Poszczególne elementy kontraktów leasingowych mogą być uzgadniane lokalnie. Obsługą kwestii ubezpieczeniowych zajmuje się broker oraz firma ubezpieczeniowa, wyłonieni w globalnym przetargu. To samo dotyczy firm z branży CFM, finansujących zakupy samochodów, które biorą udział w lokalnych przetargach. Całkowita liczba samochodów użytkowanych przez MSD Polska i Intervet to 219 sztuk, w tym 91 Volkswageny, 64 Fordy, 34 Skody, 17 BMW, 6 Nissanów, 3 Ople i Audi, 1 Mercedes.
Prelegent: Maciej Słysz, menedżer floty MSD Polska
Sukces ma wielu rodziców
* Sesja nieegzaminacyjna
Nieodłączną częścią spotkań organizowanych przez FlotęAutoBiznes jest sesja networkingowa, podczas której przedstawiciele firm dystrybuujących usługi i towary mogą porozmawiać z potencjalnymi klientami. Tym razem do dyspozycji byli przedstawiciele takich firm jak: Aquanet, Carport, E. Wedel, Farby Kabe, Glenmark, Goodyear, Grupa Eneva, Hoop, MSD Polska, Orange, Poczta Polska, Stella Pack, Sto. Sesja trwała do godziny 17, czyli niemal 90 minut.
* Partnerstwo
Mimo że głównym organizatorem spotkania była FlotaAutoBiznes, bez pomocy z zewnątrz event nie mógłby się odbyć. Dlatego chcielibyśmy serdecznie podziękować :
Ford Polska reprezentowanemu przez dealera Auto Plaza
VW reprezentowany przez firmę Szewczyk Auto
Nissan Polska
Skoda Bohemia Motors
Volvo Polska reprezentowanemu przez dealera Euroservice
Mercedes Benz Sosnowiec
Getin Fleet
Masterlease
Idea Fleet
PGD Polska
A także Samarowi, AutoCentrum.pl, Etransport.pl, Autokult.pl, Egospodarka.pl, firmie Eurotax, Info-Ekspert. Swój niemały wkład w sukces włożyły również dwie kancelarie: Pluciński Madej i Wspólnicy oraz Tokarski, Olszewski i Wspólnicy, a także Gort Business.
* Czy to już koniec?
Tak, ale tylko spotkania majowego. Kolejny event już 20. października. Nie zamierzamy spuszczać z tonu, już teraz zapowiadamy moc podobnych a nawet jeszcze ciekawszych atrakcji. Bliższe informacje już wkrótce na www.fab.com.pl
Informacje niezwykle istotne
* Słów kilka o optymalizacji
Optymalizacja zakupów jest związana między innymi z:
– wdrożeniem zmian np. procesów, praktyk zakupowych
– wzrostem konkurencyjności przez obniżenie kosztów pozyskania produktów i usług
– wypracowaniem klarownych procesów
– wdrożeniem najlepszych praktyk zakupowych
Poza tym obejmuje wszystkie działy firmy uczestniczące w procesie zakupu
Ciekawe tezy:
– wielowymiarowa optymalizacja dotyczy biznesu na co dzień
– codziennie podejmujemy skomplikowane decyzje
– technologia może nam pomóc w codziennych procesach optymalizacyjnych
– nie tylko strategia zakupowa, ale przede wszystkim planowanie taktyczne i operacyjne są źródłami optymalizacji kosztu
Prelegent: Dariusz Siwek, DSL
* Włącz program flotowy (Forda)
Program BSC – obsługa posprzedażna w ASO Forda. Zapewnia m. in. opiekę Dealera Koordynatora, priorytetowość w przyjęciu pojazdu, wydłużony czas pracy serwisu, zbiorczą, miesięczną fakturę, konkurencyjne ceny części zamiennych.
Gwarancja 12 – przedłużona gwarancja do 10 lat, ochrona przed dużymi kosztami napraw przez rok lub do następnego przeglądu, pomoc na drodze w każdej sytuacji, wyższa cena przy odsprzedaży auta, Assistance 12 bezpłatnie do każdego auta.
Ford Protect Program – opieka gwarancyjna maksymalnie do 5 lat/150 000 km. Specjalna oferta Ford Protect dla nowego Focusa i Mondeo dla flot: 3 lata/150 000 km w standardzie (nieodpłatnie) lub 4 lata/150 000 km w opcji.
Kontrakty serwisowe – bezgotówkowe rozliczenia za usługi, przewidywalność kosztów, możliwość wykonania przeglądu u dowolnego dealera, finansowania poprzez kredyt, leasing, obejmuje pokrycie kosztów przeglądów okresowych zgodnie z kartą przeglądową
Transit 24 – minimalizowanie czasu wyłączenia z eksploatacji pojazdów dostawczych. Realizowany w dedykowanej, sieci serwisów Transit Centrum, których w Polsce jest 31.
Prelegent: Małgorzata Mulak, kierownik ds. obsługi klientów flotowych, Dział Serwisu i Części Zamiennych Ford Polska
Taka wiedza to potęgi klucz
* Kwestionować mandaty z fotoradaru można z różnych przyczyn:
– urządzenia pomiarowe były niewłaściwie skalibrowane przez co zawyżały pomiar
– urządzenia pomiarowe nie posiadały niezbędnych dokumentów, badań i certyfikatów, wymagane przez przepisy prawa
– urządzenie pomiarowe nie było wykorzystywane w warunkach jego właściwego zastosowania
– warunki pogodowe panujące w danym dniu zakłóciły pomiar prędkości np. burza, deszcz, śnieg
– w miejsce w którym dokonano pomiaru prędkości znajdowały się duże obiekty metalowe i betonowe, które zakłócające pomiar
– nieprawidłowo ustalono tożsamość sprawcy – inna osoba kierowała pojazdem
– nieprawidłowo ustalono nr rejestracyjny pojazdu, w którym popełniono wykroczenie, a tym samym jego posiadacza
– w miejscu popełnienia wykroczenia nie było wyraźnego oznaczenia zakazu – warto zrobić zdjęcia po zdarzeniu
– brak możliwości popełnienia wykroczenia w opisanych okolicznościach
– urządzenie było umieszczone w sposób nieprawidłowy i sfotografowało pojazd na przeciwnym pasie ruchu
Prelegenci: Radosław Pluciński i Wojciech Godzina, Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Pluciński, Madej & Partnerzy
* Jakie działania można podjąć, by zapobiec podwyżkom OC?
– właściwy wybór ubezpieczyciela. Należy zadać sobie pytanie czy nasz ubezpieczyciel zarządza kosztami napraw a jeśli tak – w jaki sposób. Koszty można obniżyć np. przez korzystanie z partnerskiej sieci warsztatów, wynegocjowane atrakcyjnych stawek roboczogodziny i rabatów na części, ponoszenie mniejszych opłat związanych z samochodami zastępczymi
– proaktywne działanie: jak najszybsze zgłoszenie swojemu ubezpieczycielowi, że byliśmy sprawcami kolizji wypadku i może być uruchomiona nasza polisa OC. Proaktywne działanie ubezpieczyciela – szybki kontakt z poszkodowanym i przejęcie kontroli nad procesem likwidacji („własny” warsztat i samochód zastępczy – kontrola kosztów odszkodowania z naszej polisy OC).
– polityka użytkowania pojazdów: system kar za powodowane szkody i nagród za bezszkodową jazdę, kierowanie użytkowników aut na badania psychometryczne, szkolenia jako nagroda, ale również dla największych „szkodników. Poza tym stosowanie rozwiązań telematycznych (często służą szerszym celom w firmie, a i świadomość monitorowania pomaga w zdjęciu nogi z gazu) i ocena „profilu kierowcy” przy zatrudnianiu nowych pracowników (niekoniecznie by eliminować kandydatów typu „dobry sprzedawca-zły kierowca”, ale by pracować z nimi nad poprawą bezpiecznego stylu jazdy).
– fundusze prewencyjne – mogą pochodzić między innymi od ubezpieczyciela.
Prelegent: Piotr Gortatowicz, dyrektor Działu Ubezpieczeń Komunikacyjnych w Marsh, właściciel Gort Business
* Silny może więcej
– od 1 kwietnia 2014 r. sprzedaż pojazdów używanych jest opodatkowana podatkiem VAT wg stawki podstawowej. Wyjątek od zasady opodatkowania dotyczy aut wykorzystywanych wyłącznie na cel działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu ich nabycia nie przysługiwało zbywcy prawo do odliczenia VAT. Nowe zasady opodatkowania pojazdów używanych powiązane są ze zmienionym od 1.04.2014 r. systemem korekty odliczonego podatku VAT przy nabyciu.
– zatem warto mieć silnego partnera biznesowego, który jest w stanie zabezpieczyć wartość rezydualną poprzez opcję odkupu samochodów. Sposób finansowania zakupów ma niemały wpływ na całkowite koszty eksploatacji aut. Skupienie na elementach najistotniejszych stanowi prostą drogę do największych oszczędności w zakresie kosztów flotowych.
Prelegent: Jacek Nowakowski, PGD
* Zalety wynajmu długoterminowego przy analizie całkowitych kosztów użytkowania pojazdów
– podstawowe 2 lub 3 faktury (rata finansowa, serwisowa i refaktura kosztów ubezpieczeń) mogą być stałe przez cały okres umowy
– każde zdarzenie nieprzewidziane umową jest odrębnie fakturowane i raportowane – tylko one wymagają oceny
– nie ma problemu ze sprzedażą samochodów używanych.
– „wyjęcie” napraw z procesu zakupów i zlecania praktycznie uniemożliwia manipulacje
– pominięcie wielu analiz i procedur kontrolnych
– wynajem długoterminowy nie zawsze jest najtańszy i nie zawsze stanowi najmilszą formę użytkowania floty. Ale zawsze jest najbardziej transparentny
Prelegent: Grzegorz Czarnecki, Masterlease
* Paliwo a podatki
Odliczanie VAT-u za paliwo od dnia 01.07.2015 roku
50 procent – wszystkie pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t., wykorzystywane do celów mieszanych (zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych).
100 procent – pojazdy wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu.
Karta paliwowa – najważniejszy wyrok sądu. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 października 2014 roku I 1478/13
– W szczególności istotne jest to jaki wpływ na transakcję będzie miał podmiot udostępniający karty. Jeżeli z treści umów wynika, że podmiot ten będzie miał wpływ na istotne elementy transakcji, to wówczas należy uznać, iż rozporządza on daną rzeczą jak właściciel, czyli jest czynną stroną transakcji, w ramach której kolejna w szeregu dostawa, tj. dostawa na rzecz nabywcy, będzie dokonana (uznana za dokonaną) przez niego.
Inna sytuacja jest, gdy z treści umów wynikałoby, że skarżąca spółka pobiera od nabywcy opłaty za wydanie oraz obsługę karty, przy czym jednocześnie nie posiada żadnych uprawnień decyzyjnych co do istotnych elementów związanych z dostawą towarów. Czyli np. nie kształtuje ceny towaru oraz nie ponosi odpowiedzialności za wady produktu. Wtedy należałoby przyjąć, iż spółka nie jest dostawcą (paliwo wędruje bezpośrednio pomiędzy stacją paliw i nabywcą – klientem), zaś transakcja pomiędzy spółką i nabywcą nie nosi znamion dostawy. (…) Przy takim założeniu faktury nie powinny być wystawiane przez dostawcę (stację paliw) na spółkę, gdyż to nie ona jest nabywcą towaru. (…).”
Prelegent: Dominik Staniszewski, Kancelaria Tokarski, Olszewski i Wspólnicy
Galeria zdjęć do artykułu
Pliki do pobrania
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.