INNOWACJE I STRATEGIE WIN-WIN W LOGISTYCE I TRANSPORCIE
Wejście na biznesowy Mount Everest
Menedżerowie największych globalnych firm z listy Gartner Top 25 Supply Chain 2013, reprezentujący działy logistyki i transportu oraz top menedżerowie z branży TSL i IT uczestniczyli w IX edycji konferencji „Innowacje i strategie Win-Win w logistyce i transporcie” organizowanej przez wydawnictwo Eurologistics. Gościem specjalnym konferencji była Kate Vitasek ze Stanów Zjednoczonych, twórczyni koncepcji Vested outsourcing, uznawana za jedną z najbardziej wpływowych kobiet w świecie biznesu.
Ponad 300 polskich menedżerów miało jedyną w Polsce możliwość wysłuchania autorskiej koncepcji biznesowej, która zapewnia sukces w biznesie, czego przykładem są takie firm jak np.: P & G, McDonald’s, Dell, Jones Lang LaSalle, które wdrażają Vested outsourcing.
Win-Win – Vested outsourcing
Kate Vitasek po raz pierwszy w Polsce zachęcała menedżerów do odejścia od modelu transakcyjnego ze swoimi dostawcami, w którym rozlicza się ich za aktywności lub w którym dominuje cena, na rzecz modelu, gdzie najważniejsze są rezultaty, i w którym nie rozlicza się za zadania i aktywności, lecz za wyniki. Początki koncepcji Vested sięgają teorii gier Johna Nash’a, za którą w 1994 r. otrzymał Nagrodę Nobla. Nash odkrył, że aby grupa wygrała, każdy w niej powinien robić, co najlepsze dla niego samego i dla grupy, a w ten sposób wygra cała grupa. Na tej podstawie Kate Vatasek zbudowała pięć podstawowych zasad Vested oustosircingu, które zasadzają się na koncentracji na: rezultatach, a nie na tym, jak – lecz co, jasnym pomiarze rezultatów, finansowych zachętach motywacyjnych i nadzorze nad strukturą zarządczą w ramach Vested. Na Uniwersytecie Tennessee, gdzie wykłada Vitasek zbudowano sześć podstawowych modeli outsourcingowych, które dominują w XXI w., jednym z nich jest właśnie Vested outsourcing, pozwalający zręcznie przejść z tradycyjnego modelu biznesowego, zorientowanego na transakcji kupić/sprzedać, na model nastawiony na rezultaty, tworzącego wartość dodaną, w którym korzyści odnoszą wszyscy partnerzy biznesowi. Dowodzi tego przykład partnerskiej współpracy P & G i JLL, w ramach której P & G powierzył odpowiedzialność za wszystkie kafeterie prowadzone w swoich działach na świecie. Cała umowa o współpracy składa się z pięciu generalnych punktów, w ramach których nie definiuje się, jak ma wyglądać zarządzanie kafeteriami, lecz co ma być zapewnione. Takie podejście wyzwala inicjatywę u partnera, który poprzez finansowe zachęty motywowany jest do wprowadzania innowacji. Jak bowiem dowodzi teoria wzrostu gospodarczego Solowa – w 87 % rozwój gospodarczy generują udoskonalenia procesów i innowacje technologiczne.
Innowacje a ślad węglowy
Innowacyjną praktykę biznesową wdrożono w fabryce suszarek do ubrań BSH (Bosch, Siemens Hausgarate) w Łodzi. Firma BSH jest liderem w branży produkcji artykułów gospodarstwa domowego. – Jako liderzy innowacyjności wyprzedzamy nasza branże, przyjmując jednocześnie odpowiedzialność za środowisko i społeczeństwo – mówił Paweł Trojanowski, dyrektor Pionu Logistyki BSH w Łodzi. Zaprojektowane w Łodzi suszarki do ubrań doprowadziły do wzrostu efektywności transportu wewnątrz-magazynowego o 50 %, wykorzystania powierzchni magazynowej o 33 % i spadku liczby ładowanych samochodów o 25 %. Lawinę tych zmian zapoczątkowała innowacja projektowa zmieniająca m.in. wymiary suszarek. W ten sposób przyczyniono się do korzyści dla środowiska albowiem, wystąpiło mniejsze zapotrzebowanie na pojazdy transportowe (przy tej samej wielkości dostaw – wykorzystuje się cztery naczepy zamiast pięć), a tym samym zmniejszono emisję CO2 oraz znacznie zmniejszono zużycie paliwa.
O strategii produkcji firmy DELPHI w duchu safe-green-connected mówił na konferencji Adam Misiak, Regional Supply Chain Manager EMEA. – W naszych ośrodkach badawczo-rozwojowych w Krakowie i Ostrowie kilkuset inżynierów pracuje nad technologiami, aby pojazdy były bezpieczniejsze, bardziej przyjazne środowisku i lepiej połączone – przekonywał Misiak. Udział transportu w całej emisji CO2 w DELPHI wynosi 30%, a produkcja jest odpowiedzialna z 67% emisji. Koncern już od 2011 roku prowadzi pomiar emisji CO2 w łańcuchu dostaw opierając się na kalkulatorze emisji CO2 i metodologii WRI (World Resource Institute).
Do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w atmosferze przyczynia się w dużej mierze efektywna jazda samochodem. Ciekawy pomysł firmy Squarell Technology zaprezentował Quantum software S.A.– urządzenie do analizy stylu jazdy kierowców. Urządzenie pozwala prowadzącemu pojazd na bieżąco korygować technikę jazdy i dzięki temu uzyskiwać oszczędności i efekt ekologiczny związany z ochroną środowiska. – Dzięki temu urządzeniu kierowca sam siebie kontroluje w czasie rzeczywistym, a nie jest kontrolowany post factum przez swojego przełożonego – tłumaczył Marcin Walewski. Quantum software S.A. testuje obecnie urządzenie w kraju i wkrótce opublikuje wyniki.
Samochody ciężarowe są odpowiedzialne za 40-50% zanieczyszczenia tlenkiem azotu pochodzącego z transportu drogowego w krajach członkowskich UE. Przeciętny koszt zanieczyszczenia powodowanego przez ciężarówkę klasy EURO 3 waha się między 0,05 do 0,12 euro/km. – Dlatego w celu osiągnięcia większej efektywności flot operatorzy będą musieli zapewnić pełną transparentność pojazdów, ruchu, tras i kierowców – mówił Paweł Trebicki, dyrektor generalny Raben Transport, zwracając uwagę obecnym na sali menedżerom, że dzisiaj odpowiedzialność za produkt wykracza poza jego cechy fizyczne i rozciąga się na cały łańcuch dostaw i oznacza również odpowiedzialność za standardy i systemy wartości partnerów i dostawców.
Interesujące case study zaprezentowała firma DS. Smith Polska S.A. Rober Lis mówił o tym ile IKEA zaoszczędziła, odchodząc od palet drewnianych na rzecz palet tekturowych, które są o 60% niższe i 90% lżejsze. – Wystarczy sobie uświadomić skalę, biorąc pod uwagę fakt, że IKEA wykorzystuje rocznie w Europie ok. 10 mln palet. Przejście na palety tekturowe oznacza mniej o 50 tys. ciężarówek rocznie, co daje 140 mln $ oszczędności w postaci zużytego paliwa i emisji CO2 – dowodził Lis.
Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, zwłaszcza w sektorze transportu jest od pewnego czasu jednym z najważniejszych priorytetów Unii Europejskiej. Zmiany cieplarniane wywoływane są głównie przez emisję CO2, której sprawcą na świecie jest w 25% transport. Ślad węglowy może być ustalony zarówno w odniesieniu do wyrobów, jak i usług. Dlatego w UE powstał projekt COFERT (ang. Carbon foodprint of fright transport), który ma na celu doskonalenie metod oceny emisji gazów cieplarnianych (głównieCO2) w poszczególnych fazach procesów transportowych tworzących łańcuch przepływu ładunków i doskonalenie ich harmonizacji przy uwzględnieniu wymogów dotyczących ograniczania emisji gazów cieplarnianych. O metodologii mierzenia śladu węglowego w łańcuchu dostaw mówił na konferencji Piotr Pawlak z Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie.
Podczas dyskusji, uczestnicy konferencji zgodzili się z tym, że potrzebne są jednolite standardy pomiaru emisji CO2 w poszczególnych ogniwach łańcucha dostaw. Dlatego Eurologistics zaproponował utworzenie grupy roboczej, skupiającej liderów w branży TSL, której zadaniem będzie gromadzenie praktyk w zakresie pomiaru śladu węglowego, a następnie zaproponowanie jednolitego standardu tego pomiaru.
IT na usługach TSL
Interesująca propozycje funkcjonowania Contact Center przedstawił Michał Szybalski z Comarch S.A., omawiając wdrożenie projektu nowe centrum obsługi klientów międzynarodowego biznesu lądowego w DB Schenker, które przyczyniło się do zwiększenia szybkość obsługi i ograniczenia kosztów oraz poprawiło komunikację B2B i całościowe raportowanie.
Do redukcji kosztów w logistyce przyczynia się także zarządzanie branżą w chmurze. Przykład takiego zarządzania zaprezentowała firma AXIT na podstawie wdrożenia platformy A x 4 u międzynarodowego producenta z branży budowlanej. Korzystanie z platformy A x 4 poprawiło u producenta komunikację z przewoźnikami oraz ułatwiło dostęp do zleceń transportowych.
O sprawności łańcuch dostaw nie można mówić również bez użycia mobilnych narzędzi identyfikujących produkty. Pełna gamę skanerów zaprezentował zebranym Marcin Biłka z firmy Datalogic. Z kolei o zaletach zastosowania mobilnych systemów telematycznych w firmach transportowych i spedycyjnych mówił Krzysztof Pawłowski z firmy Trimble Transport & Logistics. A Konrad Hoszewski z firmy IMPAQ rekomendował urządzenie do kompleksowego monitoringu przewozu towarów wymagających odpowiedniej temperatury, wilgotności etc.
Ponieważ rynek domaga się coraz bardziej transparentności i monitorowania operacji logistyczno-transportowych, przedstawiciel firmy TimoCom zaprezentował zalety swojej giełdy, która łączy moduł kalkulacyjny z modułem trackingowym, a przedstawiciel Asseco Business Solutions demonstrował oprogramowanie do współpracy z firmami transportowymi. Software do całościowego zarządzania operacjami transportowo-logistycznymi wyprzedzające epokę, czyli 3.0 zapowiedział Patryk Grzelak z firmy interLAN.
4PL logistics
Alians strategiczny GEFCO z GM przedstawił Marek Prószyński, dyrektor handlowy i Paweł Kistela, dyrektor 4PL. GM sprzedał w 2012 roku 9, 2 mln samochodów, w tym 1, 6 mln w Europie. Alians strategiczny z GEFCO polegał na zaopatrzeniu wszystkich dziewięciu fabryk w Europie przy wykorzystaniu różnych gałęzi transportu. Dzięki temu zoptymalizowano koszty u dostawców usług 3 PL oraz usprawnieniu uległo większość procesów oraz bezpieczeństwo.
Ambicje bycia integratorem usług logistycznych zaprezentowała także Poczta Polska, która planuje zostać silnym graczem na rynku usług logistycznych, wykorzystując do tego efekt synergii z posiadanej floty, sortowni i baz logistycznych. – W ciągu najbliższych trzech kat zamierzamy wejść do czołówki firm logistycznych w Polsce – zapowiedział na konferencji Robert Szylbert z Pionu Operacji Logistycznych Poczty Polskiej S.A. Infrastruktura logistyczna Poczty Polskiej to 14 platform głównych plus 26 platform pomocniczych o powierzchni ponad 250 tys. mkw. oraz ponad 6 tys. samochodów o ładowności od 0,5 t do 24 ton.
Alicja Kostecka
Galeria zdjęć do artykułu
Pliki do pobrania
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.