Nowy Wymiar Produkcji – Usprawnianie Procesów Wytwórczych (Kaikaku, Kaizen, Reengineering)
Drogowskaz – kultura biznesowa
„Worek” zawierający narzędzia, techniki oraz filozofie do zarządzania procesami produkcyjnymi, zdaje się nie mieć dna. Menedżer odpowiedzialny za wdrożenie jednej wybranej koncepcji w swojej organizacji, zanim zacznie, oprócz wiedzy teoretycznej oraz nt. procesów operacyjnych w przedsiębiorstwie, musi wziąć pod uwagę uwarunkowania kulturalne, które, zlekceważone, mogą stanąć na przeszkodzie nawet najlepszych rozwiązań.
Uniknąć efektu arbuza
Gwałtowny rozwój outsourcingu w latach 90-ych XX wieku i w nowym Millenium spowodował znaczący wzrost złożoności procesów zaopatrzenia, a firmy zaczęły zauważać w swoich działaniach „Efekt Arbuza” – przekonywał, Prezes Fundacji Piotr Polak z Chartered Institute of Cooperation, Center of Excellence Vested. Dobry dostawca rozwiązań, zdaniem prelegenta, może wykonuje dobrze to, o co został poproszony i osiąga „zielone” wyniki, ale całkowite wyniki przedsiębiorstwa pozostają „czerwone”. Remedium dla tego typu modeli biznesowych, stanowić ma pięć zasad VESTED, na podstawie których przedsiębiorstwo ma przejść z modelu transakcyjnego na Outcome-Based, zogniskować postawy na Co, a nie na Jak, zdefiniować wymierne oczekiwane rezultaty, przejść na model rozliczeń zoptymalizowany pod kątem relacji koszt/serwis, wprowadzić samorządność zamiast nadzoru.
Platforma Transporeon
Jak skrócić kolejkę samochodów na załadunkach/rozładunkach i kto na tym oszczędza – wyjaśniła Monika Murawska, marketing/PR manager z Transporeon Sp. z o.o. Dzięki platformie firmy Transporeon do zarządzania oknami czasowymi, załadowca może oszczędzić koszty dzięki lepszej kontroli dostaw na magazyn, unikaniu błędów w dostawach i komunikacji oraz sprawniejszemu planowaniu procesów załadunkowych. Załadowca będzie ponadto posiadał wgląd do wszystkich kontraktów oraz planów dostaw, a dzięki zintegrowaniu wszystkich stron uczestniczących w procesie (partnerów kontraktowych, dostawców, przewoźników), większą przejrzystość łańcucha dostaw.
JIT i transparentna informacja
Andrzej Wardzyński, dyrektor ds. transportu krajowego w Raben Transport opisał przykłady modelowej współpracy na linii producent-operator logistyczny. Prelegent przedstawił m.in. obsługę projektu General Motors, w ramach której Raben Transport gwarantuje bezpośrednie dostawy komponentów na linie produkcyjne, do centrów dystrybucyjnych w Europie i Polsce – razem ok. 1300 zleceń miesięcznie. Uczestnicy usłyszeli, że firma w ramach swoich usług oferuje klientom transparentną informację w postaci śledzenia korytarzy transportowych, skanowania dokumentów dostawy, przejrzystego systemu weryfikacji i akceptacji rozliczeń, dostępnych on-line.
Reengineering i Kaikaku
Całkowity proces przeprojektowania linii produkcyjnej w fabryce Hilding Anders Polska opisał Dawid Majchrzak, kierownik działu Technicznego w fabryce w Murowanej Goślinie pod Poznaniem. Dzięki wprowadzeniu m.in. automatyzacji, systemowi MES, RFID i kodów kreskowych zwiększono produktywność o 25 procent, zmniejszono ilość roboczogodzin potrzebnych na produkcje wyrobów o 28 proc., wyeliminowano wózki widłowe, zwiększono możliwości produkcyjne o 33 proc. Ewaluacja wykazała, że termin wdrożenia przekroczono o pół roku, a budżet o 15 proc., jednak cały projekt wykonano przy braku ograniczeń bieżących mocy w fazie implementacji rozwiązań.
Tradycyjnie na koniec warsztatów rozlosowano nagrody ufundowane przez Kaizen Institute, Poland operation oraz Wydawnictwo Eurologistics w postaci książek Masakiego Imai „Gemba Kaizen” oraz Johna Gattorny „Dynamiczne łańcuchy Dostaw. Wartośćc tworzą ludzie”.