FORUM PRAKTYKÓW LOGISTYKI 2013

Współdzielenie łańcucha dostaw

Już po raz ósmy odbyło się Forum Praktyków Logistyki, którego organizatorami w dniach 9-10 maja w Bronisławowie byli: Quantum software i Wydawnictwo Eurologistics. W spotkaniu uczestniczyło ponad 150 menedżerów logistyki, którzy podczas dwóch dni dzielili się między sobą swoimi doświadczeniami związanymi z zarządzaniem łańcuchem dostaw.

FPL odbywało się pod hasłem – sprawne łańcuchy dostaw szczepionką przeciw zwalniającej gospodarce, które kryło w sobie ukłon w stronę logistyki na obcasach, czyli pożądania więcej liczby menedżerek w łańcuchu dostaw.

Logistyka na obcasach

O pionierskim projekcie współdzielenia łańcucha dostaw pomiędzy konkurentami opowiadała na forum Lucyna Zaborowska –Princ, Customer Logistucs & Distribution Manager w spółce Nivea Polska. Firmy Nivea i Energizer z racji faktu posiadania magazynów dystrybucyjnych w Gądkach k/Poznania, postanowiły podjąć współpracę w ramach dystrybucji swoich produktów w celu maksymalizowania efektywności kosztowej. Obie firmy zrezygnowały z własnej elastyczności po to tylko, aby uzyskać lepsze efekty. Wspólne dostawy do sieci handlowych prowadzone przy udziale operatora logistycznego pozwoliły obu firmom maksymalnie utylizować infrastrukturę logistyczną. W projekcie brali udział także eksperci z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu, którzy pomogli obu firmom wypracować lepszą optymalizacje procesów. Wszystkich partnerów projektu obowiązywała zasada poufności. Każdy z partnerów mógł w każdej chwili opuścić projekt, a jednak firmy współpracują nadal, ponieważ współdzielenie łańcucha dostaw pozwala im obniżyć koszty o kilka procent i podnieść jakość. – Nie ma barier prawnych dla takiej współpracy – podkreśliła Lucyna Zaborowska Princ – największą przeszkodą w realizacji projektu okazały się bariery mentalne. Może w pokonaniu tych barier pomógł fakt, że odpowiedzialnymi za realizację współdzielenia łańcucha dostaw w obu firmach były menedżerki.

– Powszechnie przecież wiadomo, że kobiety łagodzą obyczaje – mówiła Iwona Nowakowska, dyrektor łańcucha dostaw w grupie Żywiec Zdrój – a zaufanie, wiarygodność, otwartość i dzielenie się informacją w łańcuchu dostaw są zawsze potrzebne. Szefowa łańcucha dostaw w grupie Żywiec Zdrój opowiadała o nowatorskim projekcie uzyskania efektu synergii wewnętrznych „konkurencyjnych” ogniw łańcucha dostaw lidera rynku wody butelkowanej.

Żywiec Zdrój wysyła dziennie od 100 do 400 samochodów z czterech fabryk i trzech magazynów. Priorytetem działu łańcucha dostaw w grupie Żywiec Zdrój jest orientacja na klienta i reagowanie na jego potrzeby. W układzie order –to-cash, łańcuch dostaw podzielony był na dwa ogniwa: dział obsługi klienta, którego celem było zapewnienia najwyższej jakości obsługi klienta, czyli serwis oraz dział logistyki, którego celem była optymalizacja kosztów, czyli cel zupełnie sprzeczny. Dlatego w firmie postanowiono dążyć do synergii działów i stworzono cross funkcjonalne tematy dla wszystkich działów ze strumieniem wartości w postaci wspólnych celów. Rynek podzielono w/g klasycznego modelu Johna Gattorny – wzdłuż linii zachowań klientów. Operacyjnie dokonano tego poprzez połączenie działów obsługi klienta z działem transportu (order to delivery), w ten sposób uzyskano proste, jasne i wspólne cele tych działów dla poszczególnych zachowań klientów. Dzięki temu uzyskano efekt synergii w ramach poszczególnych ogniw łańcucha dostaw, co przełożyło się na wyraźna poprawę wskaźnika serwis dla klienta. – Ustawienie łańcucha dostaw wzdłuż linii zachowań klientów pozwoliło grupie Żywiec Zdrój bardziej skoncentrować się na kliencie, przełamać ograniczenia organizacji silosowych i dała pracownikom możliwość rozwoju horyzontalnego i wertykalnego z jasnymi i wspólnymi wskaźnikami odpowiedzialności oraz pozwoliło usprawnić komunikację w firmie – podsumowała szefowa łańcucha dostaw Żywiec Zdrój.

O szukaniu wspólnego mianownika między producentem, operatorem logistycznym i klientem, na przykładzie projektu Tatry, realizowanym dla PepsiCo mówiła także Marta Frok, kierownik consultingu Comarch EDI. Łańcuch dostaw będzie sprawnie działał, jeśli poszczególne podmioty w tym łańcuchu będą miały zbieżne cele. Kluczową funkcję w tej sprawności odgrywa komunikacja. Platforma Comarch EDI pełni funkcję integratora 28 procesów biznesowych w procesie reengeringu w grupie PepsiCo, umożliwiając wszystkim partnerom firmy szybką komunikację.

Sprawne łańcuchy dostaw

Dokumenty elektroniczne podnoszą sprawność łańcucha dostaw. Porównanie oszczędności przy przetwarzaniu faktur papierowych i elektronicznych zaprezentował na przykładzie szwedzkiej firmy Green Cargo – Marek Jackowski, Business Integration Director z firmy Itella. Pełen koszt przetworzenia jednej faktury papierowej wynosi 17,60 euro, a elektronicznej – 6,00 euro, co daje oszczędność w wysokości 11,60 euro.

Uniwersalne rozwiązanie, które można zastosować niemal w każdym miejscu i podłączyć do dowolnego systemu informatycznego moRFID zaprezentował Marcin Walewski z firmy Quantum software SA. Niezależny komponent sprzętowo-programowy umożliwiający rejestrację przepływu jednostek (obiektów) w dowolnych procesach w oparciu o technologie RFID, który idealnie nadaje się do procesów magazynowych lub produkcyjnych.

O tym, w jaki sposób tworzyć systemy zgodne z oczekiwaniami rynku i zleceniodawców z wykorzystaniem zaawansowanej wiedzy IT mówił Arkadiusz Matras, Executive Director z firmy Openform. eCommerce to bardzo dobre narzędzie, ale żadna aplikacja nie zastąpi jednak dobrej ofert i zaangażowania ludzi.

Niezastąpionymi narzędziami do usprawniania łańcucha dostaw są urządzenia mobilne. Na przykładzie wykorzystania ich w łańcuchu dostaw uprawy i produkcji kawy opowiadał Piotr Ohnsorge, Team Manager z Wincor Nixdorf, któremu partnerowały Katarzyna Muszyńska i Elżbieta Citak, wzmacniając uczestników Forum wyśmienitym czarnym napojem, serwowanym w estetycznych kubkach Huhtamaki, lidera rynku w produkcji opakowań konsumenckich. Przywiózł je Wojciech Lewandowski, Purchasing & Logistics Manager z Huhtamaki Food Service, który miał na Forum wystąpienie na temat zarządzania luką między obecnym planem operacyjnym a rocznym planem produkcji. Na Śląsku funkcjonuje najnowocześniejszy zakład formatowania papieru do tych kubków w ramach fińskiego koncernu. Warto dodać, że Huhtamaki Food Service Poland zdobył w ubiegłym roku nagrodę Supply Chain Designer w kategorii produkcja.

Na FPL entuzjastycznie przywitano młody narybek przyszłych logistyków z Akademii Obrony Narodowej: Karolinę Cieślińską, Monikę Nowarolnik i Kamila Matrasa, którzy w oparciu o przedstawienie kilku nowatorskich systemów logistycznych pokazali, w jaki sposób można rozwiązać problemy związane z sezonowością sprzedaży.

Debata i kwiaty

Nie zabrakło też debaty, która toczyła się wokół dynamicznych łańcuchów dostaw. Zaczynem do debaty była książka Johna Gattorny „Dynamiczne łańcuchy dostaw – wartość tworzą ludzie”. Konkluzja była jedna – dynamiczne łańcuchy dostaw to nie utopia, to po prostu konieczność, gdy chce się przetrwać w dzisiejszych czasach. Potwierdzili to także w swoich wystąpieniach prof.prof. Wojciech Paprocki i Piotr Płoszajski .Wyzwaniem XX Iw. jest utrzymanie się w gronie liderów, gdy cykl życia produktów jest dramatycznie krótki.

Na koniec Forum menedżerowie układali bukiety dla menedżerek logistyki, odgadując ich preferencje kwiatowe, a uczestnicy Forum losowali nagrody.

Alicja Kostecka

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Pliki do pobrania

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt