Warsztaty Liderów Produkcji
Współpraca warunkiem sukcesu
Przemysław Ozga
Aby wytworzyć konkurencyjny produkt, w jego powstaniu muszą brać udział specjaliści z wielu pozornie niezależnych działów i jednostek. Wykorzystana w ten sposób wiedza pozwoli uniknąć marnotrawstwa i zdynamizować procesy, w których powstaje dla klienta wartość dodana. Produkt musi spełniać kryteria innowacyjności, którą, jak się okazuje, można uzyskać dzięki wykorzystaniu wiedzy dostawców w nowym modelu współpracy zwanym Partnerstwem Osiągnięć.
Firmy produkcyjne muszą odejść od struktur archipelagów, gdzie poszczególne działy funkcjonują jak wyspy – niezależnie, przy niewielkim natężeniu wymiany informacji. Japońskie narzędzia zarządzania w firmach produkcyjnych wymagają zaangażowania wszystkich członków organizacji, przy likwidacji barier pomiędzy poszczególnymi zespołami. Gemba Kaizen jest jednym z elementów Systemu Produkcyjnego Toyoty, który może stać się uniwersalnym językiem ułatwiającym wymianę doświadczeń i informacji wewnątrz przedsiębiorstwa.
Firma nie może być również pojedynczą wyspą na oceanie rynku. Współpraca z dostawcami jest coraz częściej warunkiem rozwoju firmy. Biznes to wojna, ale również sojusze, bez których coraz trudniej o osiąganie pozycji lidera, który innowacyjność traktuje jako standard – to główne wnioski III-ich Warsztatów Liderów Produkcji, które odbyły się 21 marca w hotelu Qubus w Katowicach. W wydarzeniu wzięło udział ponad czterdziestu menedżerów i kierowników z sektora produkcyjnego.
Partnerstwo osiągnięć
Dla wielu firm produkcyjnych biznes to wojna. Niestety, nierzadko takie podejście biznesowe odbija się na współpracujących z firmą dostawcach. Silne firmy przyjmują postawę ogromnego, 800-funtowego goryla uzbrojonego w strategię rozgniatania swoich słabszych partnerów biznesowych. Okazuje się, że jest to podejście anachroniczne – dostawcy posiadają know-how, które można wykorzystać do wprowadzania innowacji technologicznych w projektowanych i już wytwarzanych produktach. Możliwe jest do dzięki Partnerstwu osiągnięć bazującym na dopasowaniu kulturowym dwóch organizacji, gdzie zaufanie, lojalność i uczciwość są codziennością we wzajemnych stosunkach – przekonywał podczas Warsztatów Liderów Produkcji 21 marca w Katowicach Piotr Polak z Chartered Institute of Cooperation.
Magiczny trójkąt
Konkurencyjność produktu oparta jest na „magicznym trójkącie”, którego centrum stanowią uświadomieni pod względem Kaizen pracownicy, dzięki czemu powstaje kultura ciągłego doskonalenia jakości, przy jednoczesnej redukcji kosztów, optymalizacji logistyki, itd. Coraz wyraźniej ugruntowuje się przekonanie o obowiązku kierownictwa produkcji korzystania z pomysłów i potencjału wydajności pracowników. Kierownictwo powinno znajdować się na Gemba, gdzie przy wykorzystaniu Gembutsu – pracowników, maszyn, mierników itd. zapewniają produkt zadowalający klienta; musi przewodzić, budować strategię – drzewo celów, gdzie zadania są jasno kaskadowane na coraz to niższe struktury organizacyjne – mówiła Jolanta Pańczyszyn, konsultantka Kaizen w firmie PROFES. Po prelekcji przeprowadzono losowanie, w którym wyłoniono zwycięzców nagród – m.in. najnowszej książki międzynarodowego guru ciągłego doskonalenia, Masaaki Imai.
Kompleksowość i innowacyjność
Grzegorz Łukaszek, sales manager w firmie Dachser przekonywał, że silna sieć logistyczna w wyraźny i wymierny sposób wpływa na konkurencyjność przedsiębiorstwa produkcyjnego. Firma Dachser dzięki wykorzystaniu zintegrowanej homogenicznej sieci informatycznej umożliwia m.in. śledzenie przesyłki w czasie rzeczywistym, oferują swoim klientom transport kołowy, morski i powietrzny, wspiera swoich klientów takimi elementami logistyki kontraktowej jak VAS (dodatkowe dedykowane usługi logistyczne).
MRP II
Andrzej Zybert, niezależny konsultant, przedstawił pola i zagrożenia we współpracy działów planowania produkcji i logistyki produkcji. Bez wielostronnego uwzględnienia wąskich gardeł oraz zasobów przedsiębiorstwa nie jest możliwe efektywne planowanie produkcji – przekonywał prelegent. Uczestnicy usłyszeli również, że konieczność tworzenia zapasów wynika m.in. z zarządzania ryzykiem w firmie. Pozwalają one zniwelować negatywne efekty związana m.in. sytuacjami niepożądanymi u dostawców. Pomaga w tym MRP II czyli zarządzanie potrzebami materiałowymi.
JIT i transparentna informacja
Andrzej Wardzyński, dyrektor ds. transportu krajowego w Raben Transport opisał przykłady doskonałej współpracy na linii producent-operator logistyczny. Prelegent przedstawił m.in. obsługę projektu General Motors, w ramach której Raben Transport gwarantuje bezpośrednie dostawy komponentów na linie produkcyjne, do centrów dystrybucyjnych w Europie i Polsce – razem ok. 1300 zleceń miesięcznie. Uczestnicy usłyszeli, że firma w ramach swoich usług oferuje klientom transparentną informację w postaci śledzenia korytarzy transportowych, skanowania dokumentów dostawy, przejrzystego systemu weryfikacji i akceptacji rozliczeń, dostępnych on-line.
Na zakończenie Przemysław Gogojewicz, właściciel kancelarii Gogojewicz & Współpracownicy przedstawił obowiązki pracodawcy jakie wynikają z Kodeksu pracy w związku zachowaniem bezpieczeństwa na linii produkcyjnej.