LOGISTYKA NA STYKU PROCESÓW
Działy w firmie – partnerstwo czy wojna?
„Brak wymiany informacji operacyjnych pomiędzy pracownikami najniższych szczebli, od których zależy płynność wielu procesów, może urosnąć do rangi problemu całej firmy – mówił podczas otwierającej prelekcji Marek Jędra z Quantum software – współorganizatora wraz z Eurologistics łódzkiego seminarium pt.: Logistyka na styku procesów”.
Tematem przewodnim konferencji była próba odpowiedzi na pytanie o potencjał systemów informatycznych w synchronizacji procesów, harmonizacji pracy poszczególnych działów, poprzez sprawny przepływ niezbędnych do działalności informacji. – Pozornie pozytywna konkurencja między działami przedsiębiorstwa, którą nader często akceptują przełożeni, powoduje, że pracownicy zaczynają osiągać cele jedynie w ramach własnego „ogródka” i postrzegają inne działy, jako elementy niepotrzebne i zwyczajną stratę czasu – podkreślał Marek Jędra, członek zarządu firmy Quantum software.
Wydajne kanały, którymi płyną dane pozwalają uniknąć chaosu między poszczególnymi jednostkami, dzięki czemu możliwa jest optymalizacja kosztów i sprawniejsza budowa przewagi konkurencyjnej. Bez zaawansowanych narzędzi IT utrudnione staje się regularne raportowanie oraz tworzenie historii o zasobach danej firmy.
Wydarzenie przyciągnęło ponad 120 menedżerów zarządzających łańcuchami dostaw, produkcją, logistyką, transportem oraz szefów działów produkcji, magazynów i transportu.
Płynna komunikacja
Marek Jędra z Quantum software podkreślał istotność roli, jaką odgrywa komunikacja między poszczególnymi działami firmy. Krążenie informacji nieodzownie wpływa na efektywność organizacji. Efektem szwankującej komunikacji jest komplikacja procesów i zależności w firmie. Niestety, podkreślał prelegent, komunikacja odgórna jest dominująca formą komunikacji, przy zaniedbywaniu poziomej. W momencie pojawienia się problemów w danym dziale, wina przerzucana jest podświadomie na inne działy, a między działami zaczyna działać zasada „my” i „oni”. Odpowiednie, automatyczne zasilanie działów bieżącymi informacjami operacyjnymi jest możliwe dzięki systemowi Quick Response Quality Control, przekonywał Marek Jędra.
Cienka czerwona linia
Codzienne „starcia” pomiędzy produkcją a magazynem i ich rozwiązywanie były tematem prelekcji Karola Rzepy oraz Macieja Wojtkowiaka z Quantum software. Okazuje się, że cienka czerwona linia biegnąca pomiędzy magazynem a produkcją jest barierą utrudniająca współpracę i wzajemne zrozumienie. Brak partnerskich stosunków powoduje chaos informacyjny pomiędzy działami, któremu można zapobiec dzięki sprawnie funkcjonującemu narzędziu IT. Efekt synergii nie jest tylko ładnie brzmiącym sloganem, a logistyka produkcji może stać się zintegrowanym narzędziem dla nowoczesnych firm – podkreślał Karol Rzepa.
Lider zmian
Waldemar Rumiński z firmy Lognet Solutions wyjasniał, że zażegnywanie konfliktów pomiędzy działami leży w rękach liderów. Menedżer musi rozumieć, w jakim stopniu praca grupy odpowiada celom firmy, korzystać z liczb w celu zrozumienia firmy, likwidować okopy pomiędzy działami firmy. Ponadto, podkreślał prelegent, w warunkach ciągłej zmiany, nie należy bać się podejmowania decyzji, gdyż rozwój, mimo iż wymaga ofiar, pozwala odkryć nowe pokłady możliwości organizacji.
Zmierzyć jakość
Sebastian Plesiński, zastępca dyrektora handlowego GEFCO Polska omówił system TLIBOX pozwalający w trybie online mierzyć jakość usług logistycznych. Okazuje się, że klienci oceniając poziom usług operatora przede wszystkim biorą pod uwagę jakość, potem dopiero cenę, a na ostatnim miejscu zwracają uwagę na innowacyjność. Ręczne przekazywanie mierników jakości, które dominowało w przeszłości, tworzących raporty KPI rodziło możliwość błędów i zabierało zbyt dużo czasu. GEFCO stworzyło narzędzie integrujące TLIBOX, które umożliwia generowanie niezbędnych raportów, symulacji i mierników jakości usług oraz wystawianie elektronicznych faktur.
Ujarzmić ADR
Prelekcję o polskiej logistyce produktów niebezpiecznych wygłosił Arkadiusz Badowski z firmy Ekonip. Prelegent przedstawił najważniejsze akty prawne, które generują powstanie informacji o produktach w procesie logistycznym. Uczestnicy usłyszeli m.in., że przedsiębiorstwo dokonujące załadunku, rozładunku lub przewozu towarów niebezpiecznych zobowiązane jest zatrudnić na własny koszt doradcę ds. bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych (doradca DGSA).
Zarządzanie personelem
Mariusz Majewski z firmy Bakoma przedstawił sposoby na szukanie oszczędności dzięki skutecznemu zarządzaniu personelem. Na przykładzie własnego przedsiębiorstwa prelegent pokazał, jak modernizacja obszaru kompletacji wysyłek dała wymierne korzyści w postaci: zmniejszenia ilości popełnianych błędów przy kompletacji wysyłki, poprawy wydajności kompletacji, ścisłej personalizacji osiąganych wyników, korzystniejszego rozlokowania produktów w miejscu zbiórki, co zwiększyło rotację produktów. Uczestnicy usłyszeli również o organizacji pracy w magazynie przy rotacji pracowników oraz przykładowych rozwiązaniach zastosowania regałów przepływowych wraz z modernizacją systemu WMS.
Mobilne narzędzia
O szybkości przepływu informacji stanowią w logistyce nowoczesne rozwiązania mobilne. Mobilność nowej generacji zamieni zalew danymi w zrozumiałe i użyteczne informacje, a dzięki jednoczesnemu zastosowaniu technologii komunikacji, procesowania oraz zarządzania możliwe jest zapewnienie kluczowych atrybutów danych – przekonywał Wojciech Krysiak z Motorola Solutions.
TOS
Piotr Krawczyk z Quantum software w sposób obrazowy przedstawił menedżerom zasady i możliwości systemu Qguar TOS. Opisane narzędzie pozwala w łatwy sposób monitorować przeładunek oraz zarządzać towarem w porcie. TOS m.in.: zarządza ruchem środków transportu, gości oraz załadunkiem na terenie terminala; kontroluje zajętość miejsc, zarządza kolejką oczekujących pojazdów i przesyła wezwania; zapewnia kontrolę nad organizacją pracy na terenie terminala.
Dwa oblicza kryzysu
Adam Błuś z Eurologistics zaprezentował dwie strony medalu trwającego kryzysu. Okazuje się, że kasandryczne zapowiedzi co do całej światowej gospodarki, często nie mają potwierdzenia, zwłaszcza jeśli chodzi o silnych rynkowych graczy. Prelegent wymienił firmy o historycznych sukcesach, przeciwstawiając je złym wieściom napływającym z świata biznesu. Z drugiej strony Adam Błuś przygotował również listę firm, które znikły w ostatnim czasie z rynku. Z danych przedstawionych wynika, że w ciągu 10 lat trzysta firm zostało zastąpione przez inne na liście światowego Top 500.
Seminarium zamknęło losowanie drobnych upominków dla uczestników, którzy wzięli udział w tradycyjnej już ankiecie oceniającej poszczególne prelekcje.
Galeria zdjęć do artykułu
Pliki do pobrania
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.