Kondycja Polskich Łańcuchów Dostaw

Łańcuch dostaw zaczyna się na sklepowej półce, a nie w fabryce


Transformacja łańcuchów dostaw

 

W dobie szybko zmieniających się gustów konsumenckich, problem dostępności towaru zmusza firmy logistyczne do przedefiniowania obsługiwanych łańcuchów dostaw. O najnowszych trendach w logistyce lądowej i morskiej oraz efektach drastycznych cięć kosztów w firmach można było usłyszeć podczas organizowanej wspólnie przez Eurologistics i Port Hamburg konferencji pt.: „Kondycja Polskich Łańcuchów Dostaw”.

Tegoroczna konferencja zgromadziła ponad 450-u menedżerów z branży TSL, IT, produkcji, oraz pokrewnych sektorów. Tak liczna reprezentacja z szerokiego wachlarza branż pozwala postawić tezę, że polskie środowiska TSL, IT i produkcyjne podążają niezwłocznie za globalnymi trendami dominującymi w światowych łańcuchach dostaw. Z pewnością wysoki stopień merytoryczności wydarzenia gwarantowany przez międzynarodowych i rodzimych specjalistów nie był dla frekwencji bez znaczenia.

Gość specjalny konferencji, Roddy Martin, zajmujący się doradztwem z zakresu optymalizacji łańcuchów dostaw przekonywał, że modele łańcucha dostaw w przyszłości będą wymagać umiejętności absorpcji i reakcji na informacje płynące bezpośrednio z rynku konsumenckiego. Okazuje się, że łańcuchy dostaw musza być dostosowane do coraz bardziej rosnących nie tylko pod względem jakościowym, ale też czasowym wymagań konsumentów. Efektem zmian jest coraz krótsze życie produktów na rynku. Dlatego firmy logistyczne muszą brać pod uwagę fakt, że przysłowiowa półka sklepowa, mająca zapewnić konsumentowi dostęp do pożądanych produktów, stała się punktem wyjścia decydującym o procesach produkcji i dystrybucji towarów. Roddy Martin zaznaczył rownież, że aby sprostać nowym wyzwaniom związanym z customizacją produktów firmy logistyczne potrzebują zintegrowanej Strategii i Systemu Rozwoju jako fundamentu i przewodnika w systematycznym budowaniu możliwości i potencjałów w biznesowej, szerokiej i wieloletniej transformacji. Proces end to end musi być elastyczny w swoich procesowych potencjałach wobec różnorodnych konsumenckich żądań, bez tego niemożliwa będzie właściwa odpowiedź na coraz to nowe żądania klienta. Transformacja przedstawiana przez prelegenta jako podróż, musi być równa i zsynchronizowana na wszystkich szczeblach, w grupach i potencjałach zarządzanego biznesu.

Joseph F. Paris wygłosił prelekcję na temat całkowitych kosztów posiadania w łańcuchu dostaw. Uczestnicy konferencji usłyszeli m.in. o szansach polskiej logistyki związanymi z niewysokimi kosztami pracy i pozytywną atmosferą biznesową w porównaniu z krajami sąsiadującymi. Dodatkowym atutem Polski wg prelegenta jest strategiczne pod względem tranzytowym położenie oraz dynamiczny rozwój infrastruktury, nieporównywalny z żadnym innym europejskim krajem. Aby wykorzystać ww. szanse firmy logistyczne powinny skoncentrować się na usługach o wartości dodanej i przekształcić się w innowacyjne podmioty. Niezbędne do tego celu będzie zrozumienie klienta i jego biznesu, mapowanie ścieżki prowadzącej do firmy przyszłości, być gotowym na budowanie mostów dla powrotu outsourcingu.

 

Rosnące kontenerowce

O trendach w przewozach kontenerowych na świecie oraz planach i wyzwaniach stojących przed Portem Hamburg w najbliższych latach opowiedział Axel Mattern, członek zarządu Hafen Hamburg Marketing. Sektor logistyki morskiej w Hamburgu odnotował w ubiegłym roku wyraźny wzrost przewozów kontenerów, szczególnie jeśli chodzi o duże jednostki transportujące od 4000 do 5999 oraz powyżej 10 000 TEU. Prelegent podkreślił, że ruch kontenerowy w najbliższych kilku latach będzie opierał się w coraz większym stopniu o duże transportowce kontenerowe, co wymusi na armatorach inwestycje w posiadane floty.

 

Systemy dla wózków widłowych

Współczesne magazyny oraz produkcja potrzebują nowoczesnych wózków widłowych, ale w równym stopniu odpowiednich systemów pozwalających nimi skutecznie zarządzać. Sebastian Zawol, regional key account manager w STILL Polska przedstawił nowoczesne rozwiązania dla flot wózków widłowych. FleetManager 4x, STILLReport oraz STILLProActive pozawalają generować predefiniowane raporty czy eksportować dane do Excela, dzięki czemu operator posiada gotowe informacje na temat stanu floty intralogistycznej. Operator uzyskuje za pomocą maila informacje m.in. o konieczności przeprowadzenia przeglądu oraz wszelkie informacje serwisowe, o statusie ewentualnych usterek, itd.

 

Skuteczne narzędzia HR

O roli działu personalnego w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa mówiła Julia Nowicka z Raben Transport. W następnych 20 latach nastąpi na rynku w Polsce odczuwalny niż podaży zasobów pracy – rynek skurczy się o 2 miliony osób. Poszukiwani na rynku będą specjaliści zdolni do spełnienia rosnących oczekiwań klientów. Aby przyciągnąć właściwych kandydatów firma musi posiadać właściwą politykę personalną oraz stabilną sytuację na rynku. Dodatkowo potrzebne są zróżnicowane narzędzia rekrutacji, zindywidualizowane zadania skierowane do konkretnych stanowisk oraz wiedza osób odpowiedzialnych za HR na temat poszczególnych stanowisk. Służyć temu mają profesjonalne narzędzia programy prowadzone przez doświadczonych, posiadających udokumentowane sukcesy pracowników.

 

Barometr Logistyki i Transportu

Firmy transportowe powinny poszukiwać szans na wzrost w stopniowym podnoszeniu stawek wywołanym rosnącym popytem i okresowym deficytem zasobów. Potrzebne jest również lepsze wykorzystanie zasobów, utrzymywanie w ryzach nacisku na wzrost płac oraz cięcie kosztów.

Klienci rynku usług logistycznych, optymalizując koszty w łańcuchu dostaw, zmniejszają liczbę wykonawców usług. Rozszerzeniu ulega natomiast zakres świadczonych usług, aby zrekompensować ubytek zleceń i utratę klientów – opowiadał Piotr Szreter z DGC, autor Barometru Logistyki i Transportu, cyklicznego badania monitorującego sytuację rynkową.

 

Małe terminale kontenerowe

Jarosław Geremek, dyrektor handlowy w Gdańskim Terminalu Kontenerowym przedstawił korzyści płynące z usług małych terminali kontenerowych. Prelegent przekonywał, że kolejne bariery w transporcie drogowym, takie jak wzrost cen paliwa, opłaty viaTOLL, przepisy o ruchu drogowym określające limit masy sprawiają, że transport kolejowy może stać się sla transporty drogowego realną konkurencją. Uczestnicy konferencji usłyszeli, że stałe połączenie kolejowe gwarantuje m.in. konkurencyjną cenę, duży wolumen przewozu kontenerów, dostęp odpowiednich naczep używanych do „odwozów”.

 

Panel

Czy postępująca customizacja staje się bariera w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw a dzika redukcja kosztów przeszkodą w dostosowaniu produktów i usług dla klientów? – był tematem merytorycznej dyskusji, w której wzięli udział zagraniczni goście oraz przedstawiciele środowiska produkcyjnego, transportowego i logistycznego.

 

Antydumping

Tematem wystąpienia Agaty Król z Kancelarii von Zanthier Schulz były ramy i regulacje antydumpingowe, niezwykle ważne w rosnącej wymianie handlowej UE z Chinami. Cła antydumpingowe stają się skuteczną barierą powstrzymującą m.in. wypieranie z rynku producentów krajowych, hamowanie rozwoju gałęzi przemysłu wspólnotowego, przenoszenie firm o niższych kosztach produkcji, zamykanie firm, a co za tym idzie, wzrost bezrobocia w krajach członkowskich. Prelegentka w interesujący sposób przedstawiła trzy różne procedury postępowania antydumpingowego.

 

Wsparcie transportu intermodalnego

O barierach hamujących wzrost przewozów intermodalnych w Polsce mówiła Izabela Jeleń z Instytut Logistyki i Magazynowania. Bolączką polskiego sektora intermodalnego jest zbyt niska jakość usług kolejowych, niekonkurencyjność cenowa, braki techniczne i last but not least, brak koordynacji rozwoju sieci intermodalnej. Aby sprostać tym problemom powstała Grupa Transportowa złożona z przedstawicieli środowisk administracji publicznej, gestorów ładunków, dostawców usług, zarządców infrastruktury, firm doradczych, organizacji pozarządowych oraz ośrodków badawczo- naukowych. Celem Grupy jest podjęcie dialogu i współpracy pomiędzy zainteresowanymi środowiskami w zakresie rozwoju transportu w Polsce, lobowania kwestii prawno-legislacyjnych, standaryzacja procesów w operacjach logistycznych, identyfikowanie i eliminowanie barier oraz monitorowanie światowych rozwiązań.

 

Partnerami konferencji były: Raben Transport, GEFCO Polska, STILL Polska, Data Group Consulting, Polzug, GTK, APL, Quantum software, Geodis calberson, Kancelaria Zanthier & Schulz, Instytut Logistyki i Magazynowania.

 

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Pliki do pobrania

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt