Truck & Business Day 2011
Konferencja Truck&Business Day
Sprawdzone strategie zarządzania firmą transportową
Wiedza biznesowa na najwyższym poziomie
Już po raz piąty przewoźnicy z całego kraju spotkali się na najważniejszym wydarzeniu konferencyjnym polskiego świata transportu drogowego – Truck&Business Day. W warszawskim hotelu Novotel Airport zdobywało fachową wiedzę około 400 menedżerów transportu i właścicieli firm z tej branży. Najważniejszym punktem imprezy było rozstrzygnięcie rywalizacji Top500 – najlepiej zarządzane spośród 500 największych operujących w Polsce firm transportowych.
Organizatorem imprezy była redakcja dwumiesięcznika Truck&Business Polska.
Tytuł przedwakacyjnej konferencji zawsze (jak dotąd) brzmi „Sprawdzone strategie zarządzania firmą transportową”.
Top500 – pora podsumowań
W tym roku po raz pierwszy w historii badania Top500 pozwoliliśmy sobie na małe podsumowanie, a to z okazji piątej już jego edycji. Dlatego przyznaliśmy nagrodę pięciolecia badania Top500. Laureatem została firma Erontrans z Pruszcza Gdańskiego. Wyróżnienie odebrał Marek Eron, współwłaściciel tego rodzinnego przedsiębiorstwa, które opisywaliśmy obszernie w numerze trzecim z 2008 r. czasopisma Truck&Business Polska.
W tym roku wszystkie nasze trofea przypadły przewoźnikom z Trójmiasta i okolic. Najlepiej zarządzaną firmą transportową w rankingu został „Skat Transport” z Gdańska. Wyróżnienie odebrał Daniel Podkalicki, kierownik Działu Handlowego.W podsumowania obfitowała również prezentacja wyników Top500, przedstawiona przez autora tego projektu badawczego – Piotra Szretera, właściciela firmy Data Group Consulting.
Jego zdaniem polski rynek transportowo-logistyczny charakteryzuje:
- rozdrobnienie
- niedostateczny rozwój usług o wartości dodanej
- niska efektywność kapitału.
– Zdobycie większego udziału w rynku daje podstawę do poprawy efektywności działania. Na skutek fuzji i przejęć nastąpi zmiana rozmieszczenia kapitałów w logistyce. Zmiany właścicielskie zapoczątkują przewoźnicy, którzy nie znajdą odpowiednich następców do prowadzenia interesów – prognozuje Piotr Szreter.
E-myto kontrowersyjny temat
Truck&Business Day odbył się 30 czerwca, a więc w przededniu uruchomienia elektronicznego systemu poboru opłat drogowych w Polsce. Dlatego następne dwie prelekcje dotyczyły tego, budzącego wiele emocji tematu. Profesor Gabriel Nowacki z Instytutu Transportu Samochodowego przedstawił charakterystykę polskiego e-myta, a Tadeusz Wilk z Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce pokusił się o prognozę skutków wprowadzenia tej opłaty. Wniosek jest taki, że koszty korzystania z polskich dróg docelowo mają wzrosnąć około sześciokrotnie.
Pieniądze, prawo i narzędzia
Kolejne dwa bloki prelekcji podzielono na dwie sale, z których każdy z uczestników mógł wybrać co go bardziej interesuje. Była więc mowa: o dobrych praktykach operatorów logistycznych we współpracy z przewoźnikami, jak oszczędzać z kartą euroShell, o rozliczaniu opłat drogowych w systemie viaTOLL za pomocą kart paliwowych DKV oraz metodach pozyskiwania zleceń transportowych za pomocą platform oferowanych przez TimoCom. Prelegenci opowiedzieli słuchaczom „Jaki dostawca telematyki może zagwarantować skuteczne zarządzanie flotą i realną kontrolę kosztów? Mówili o leasingu z gwarancją wykupu, czyli nowym sposobie na zakup floty ciężarowej. Przedstawiciele firmy InterLAN opowiedzieli o wykorzystaniu systemu InterLAN SPEED w kalkulacji frachtu, a prelegenci z firmy Trimble Transport & Logistics opisali „Efekty wdrożenia systemu telematycznego”, skupiając się na analizie po roku użytkowania przez przewoźnika.
Po przerwie kawowej przyszedł czas na garść prelekcji prawno-finansowych. Mec. Łukasz Chwalczuk opowiedział o możliwości dochodzenia opłaty za usługę transportową u odbiorcy towaru. Natomiast Wojciech Ługowski z Kancelarii Radców Prawnych Stopczyk&Mikulski przybliżył słuchaczom „Umowę przewozu i charakter prawny zlecenia transportowego”. Była też mowa o obniżaniu kosztów utrzymania i bezpieczeństwie przewozów, jako priorytetów w zarządzaniu flotą. Odpowiedziano również na pytanie „Jak zwiększyć bezpieczeństwo i ograniczyć koszty transportu oraz zaoszczędzić na ubezpieczeniu floty?”
Z kolei Przemysław Rosicki z Kancelarii Doradztwa Podatkowego Rosicki opowiedział o optymalizacji podatkowej firmy transportowej. Na ten temat zaprezentujemy cykl artykułów w najbliższych numerach Truck&Business Polska. Z dużym zainteresowaniem spotkała się prelekcja pt. „Kalkulacja kosztów zarządzania płynem do spryskiwaczy vs. Pluum w tabletce – case study”. Marek Różycki z czasopisma „Prawo w Transporcie” przedstawił „Jak unikać kar za przewóz towarów w Niemczech?”. Natomiast Marcin Kardas z EurotaxGlass’s opowiedział o właściwym doborze samochodów ciężarowych i ich wartości rezydualnej w transporcie drogowym.
Sami zadbajmy o stawki frachtowe
Ostatnią serię prelekcji rozpoczął mecenas Christoph Grzimek, adwokat z berlińskiej kancelarii Grzimek Rechtsanwälte, który odpowiedział na pytanie jak ustrzec się przed utratą kierowców kuszonych przez zachodnich pracodawców? 4 grudnia 2011 r. czekają przewoźników bardzo ważne zmiany prawne, unifikujące polskie regulacje przewozowe z obowiązującymi w krajach tzw. Starej Unii. Mówiła o tym Iwona Szwed z Biura Prawnego „Arena 561”. Ostatnie dwie prelekcje wzbudziły wiele kontrowersji i rozpętały ciekawą i niekiedy ostrą dyskusję. Leszek Luda z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, w prelekcji pt. „Sami zadbajmy o stawki frachtowe. Jak uniknąć wojny cenowej w transporcie?” przedstawił projekt utworzenia spółki, która byłaby operatorem logistycznym, a jej udziałowcami mieliby zostać członkowie Związku. Zdaniem przedstawicieli OZPTD miałoby to być sposobem na zapobieżenie wojnom frachtowym na rynku przewozów drogowych.
Kontrpropozycję do tego pomysłu wygłosił Grzegorz Kiedrzyn z firmy Knauf, który przedstawił przewoźnikom uczciwe zasady współpracy w ustalaniu wysokości stawek frachtowych, gdy zaczęło obowiązywać e-myto. Prelekcja nosiła tytuł: „Czy przewoźnicy są gotowi do partnerskich i transparentnych relacji w obszarze tworzenia cen po wprowadzeniu systemu opłat drogowych?”.Jak zawsze, na zakończenie konferencji, wśród najbardziej wytrwałych słuchaczy rozlosowano nagrody ufundowane przez partnerów konferencji. Goście konferencji rozjechali się do swoich obowiązków bogatsi o solidną porcję wiedzy transportowej.
Marek Loos
Fot. Marek Loos
Galeria zdjęć do artykułu
Pliki do pobrania
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.