Urlopowy formularz nieporozumień
W grudniu 2009 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie nowego wzoru formularza, zaświadczającego o przyczynie braku wykresówek podczas kontroli drogowej. Nowy formularz miał wyeliminować problemy ze stosowaniem dotychczasowego druku, pochodzącego jeszcze z roku 2007.
Jak życie dowiodło, urzędnicy albo autorzy polskiej wersji językowej, zostali w tyle za rzeczywistością, zaś formularz nie mógł być stosowany w kilku bardzo istotnych przypadkach np. gdy kierowca wykonywał pracę w innym charakterze, miał dni wolne nie będące urlopem wypoczynkowym (urlop okazjonalny, bezpłatny, zwykły dzień wolny od pracy, odpoczynek weekendowy etc.). Brakowało jednoznacznej odpowiedzi jak ma w tych przypadkach postępować przewoźnik, aby nie narazić się na kary za granicą.
Urlopowa partyzantka
Pomysłów było wiele, począwszy od oficjalnego stanowiska Ministra Infrastruktury, które zalecało ręczne rejestrowanie na odwrocie wykresówek – niestety niemieckie BAG (Bundesamt für Güterverkehr – Federalny Urząd Towarowego Transportu Drogowego) nie podzielało tego zdania – były kary. Poprzez fikcyjne wypisywanie tzw. unijnych zaświadczeń i zaznaczanie na nich urlopów wypoczynkowych, o tyle niebezpieczne, że gdy faktycznie urlopu nie było, to nadgorliwy kontroler mógł zaprowadzić osobę wystawiającą taki dokument przed oblicze temidy. Niektórzy przewoźnicy wyposażali kierowców w dwa komplety dokumentów, jeden do okazywania w Polsce, drugi poza granicami kraju. W Polsce nadal mogły być stosowane tzw. żółte tarczki jako spełniające wymogi przewidziane dla zaświadczeń, o których mowa w art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców.
Sytuacja, którą zafundowali przewoźnikom urzędnicy, powodowała że nie było jednego prostego i bezpiecznego sposobu na wystawienie zaświadczenia o dniach wolnych kierowcy. Nawet druki wielojęzyczne, które stanowiły tak naprawdę modyfikację wzorów urzędowych, nie dawały gwarancji na uniknięcie kary pieniężnej.
Nowy wzór formularza, albo poprawione polskie tłumaczenie wydawało się koniecznością i w grudniu 2009 r. wydano taki dokument. Mimo paru mankamentów, można powiedzieć, że generalnie rozwiązuje wszystkie dotychczasowe problemy, bądź prawie wszystkie. Nie zawiera on co prawda miejsca na oznaczenie odpoczynku weekendowego, ale spokojnie można go zaznaczyć w pozycji odpoczynku dziennego.
Ręczna rejestracja aktywności
Chcę zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny problem, który pojawia się ostatnio podczas kontroli Inspekcji Transportu Drogowego w przedsiębiorstwach przewozowych. Mianowicie kontrolerzy zaczęli egzekwować art. 15 rozporządzenia 561/2006, zgodnie z wymogami którego kierowca ma obowiązek rejestrować ręcznie swoją aktywność, gdy rejestracja automatyczna tj. za pomocą tachografu, nie jest możliwa. Co to oznacza w praktyce?
Jeśli np. kierowca wsiada do pojazdu o godzinie 8 rano i w tym momencie wkłada wykresówkę do tachografu, a następnie kończąc pracę o godzinie16, wykresówkę wyciągnie, to powinien ręcznie na odwrocie wykresówki wyrysować odpoczynek tj. od godz. 00 do godz. 8 a następnie od godz. 16 do godz. 24, w taki sposób aby wykresówka zawierała dane o aktywności kierowcy podczas całej doby. To samo dotyczy tachografów cyfrowych, jeśli kierowca wyciągnie kartę, a następnie po jakimś czasie ją włoży do tachografu, to powinien dokonać na karcie wpisu manualnego.