Opony w sieci

Opony w sieci

W przypadku prywatnych samochodów serwisy oponiarskie mogą wciąż być kilkuosobowymi firmami mieszczącymi się w małych garażach, Obsługa flot stawia jednak przed tymi podmiotami coraz wyższe wymagania, a konkurencja między poszczególnymi sieciami jeszcze ten proces podsyca.Wiele

Wiele flot operuje na terenie kilku województw lub całego kraju. Wysoki poziom obsługi w makroskali oferują zwykle duże, sieciowe serwisy oponiarskie, dysponujące dziesiątkami punktów w różnych miejscach Polski. Partnerskie serwisy opon mają najwięksi producenci ogumienia.

Jedna faktura

Powstała w 2008 roku sieć Euromaster związana jest z grupą Michelin i dysponuje ponad 230 punktami. Z czego 28 to jej własne serwisy, resztę stanowią obiekty partnerskie Euromaster Fleet Partner. Stworzona przez Goodyeara sieć Premio liczy 95 punktów w całym kraju. Mocno rozwijają się także inne sieci. Partner Opony Polska, która jest na rynku od 2002 roku ma we wszystkich województwach 120 punktów. Często sieci obejmują tylko część kraju – istniejące od 2004 roku warsztaty Opony Express skupiają 30 punktów na terenach województw: lubuskiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego, śląskiego i opolskiego. Nie przeszkadza to jednak w zapewnieniu obsługi klientom w całej Polsce.

– Współpracujemy z innymi sieciami i niezależnymi serwisami w niektórych miastach. Sami też wykonujemy usługi dla innych sieci. W większości przypadków klient flotowy otrzymuje jedną fakturę obejmującą wszystkie usługi wykonywane w określonym czasie w różnych punktach – mówi Łukasz Kubaczyk szef działu marketingu w sieci Opony Express.

Współdziałania z innymi sieciami nie unikają jednak także znacznie mocniejsze firmy. – Korzystamy głównie ze swoich serwisów oraz z sieci partnerskiej, ale w przypadku konieczności udostępnienia punktu w miejscowości, w której akurat nie ma żadnego z naszych placówek, korzystamy z podwykonawstwa innych podmiotów. Jesteśmy również otwarci na współpracę w odwrotnym kierunku. Faktura dla naszego klienta zawsze jest zbiorcza i wystawiana przez naszą sieć – mówi Robert Kalbarczyk, menedżer ds. flot w sieci Euromaster.

Lepiej przed sezonem

Utrzymanie rozbudowanej sieci może być trudne w przypadku usług, mających charakter sezonowy. Serwisy z typowych warsztatów oponiarskich przekształciły się w punkty świadczące tzw. Fast-fit, który obejmuje m.in. serwis układów klimatyzacji, układów hamulcowych, amortyzatorów, układów elektrycznych, wymianę oleju, żarówek, itp. Część z nich prowadzi także Stacja Kontroli Pojazdów.

Największy ruch w serwisach ogumienia zawsze wiąże się z sezonową wymianą opon. Zwykle najgorsza jest jesień, bo niektórym flotowcom o tej czynności przypominają zwykle pierwsze opady śniegu lub kilka dni mrozu. Do tego dochodzą również klienci indywidualni i przed punktami wymiany opon tworzą się długie kolejki. Także dla warsztatów to niezbyt komfortowa sytuacja, stąd starają się one stworzyć warunki do uniknięcia spiętrzenia wymian w jednym terminie.

Doradcy klientów flotowych sieci Euromaster zachęcają do wymiany opon przed sezonem, przypominając o tym kierowcom przy pomocy SMS-ów. Na potrzeby firm jest także możliwość rezerwacji stanowiska. Podobnie postępują sieci Opony Expres i Partner Opony Polska, zachęcając do wcześniejszej wymian lub umawiając samochody na konkretne godziny, aby zmniejszyć czas przebywania w serwisie. Coraz powszechniejsze stają się także usługi typu door-to-door. Kierowcy nie muszą wówczas pojawiać się w punkcie i tracić czasu na oczekiwanie. Auta odbierają od nich w umówionym miejscu pracownicy serwisu i po wykonaniu usługi odstawiają je z powrotem. 

Medium i premium

Część sieci oferuje także serwis mobilny, w którym wymiana opon odbywa się w bazach klientów. – Większość serwisów naszej sieci ma już samochód serwisowy przystosowany do wykonywania tego rodzaju czynności. W bazach obsługujemy floty ciężarowe, planujemy także rozszerzyć usługę na pojazdy osobowe – mówi Łukasz Kubaczyk z Opony Express.

Wymagania flot rosną nie tylko w zakresie jakości obsługi, ale także wybieranych produktów. – W ciągu kilku lat dokonała się zmiana preferencji przedsiębiorstw w obrębie kupowanych opon. Klienci firmowymi odchodzą od opon budżetowych na rzecz segmentu medium i premium. Decyzje zakupowe flot nie wydają się skorelowane z ich wielkością – mówi Piotr Trzak, rzecznik prasowy sieci Partner Opony Polska.

Zyskuje klient

Zdaniem Roberta Kalbarczyka wybór konkretnych opon do samochodów zależy przede wszystkim od segmentu opon, do jakiego należy flota. – Segment opon dla pojazdów zarządzanych przez klientów z branży CFM wynika z kontraktów zawartych między takimi firmami z ich nabywcami flotowymi. Przedsiębiorstwa posiadające własne samochody również bardzo różnie podchodzą do zagadnienia wyboru segmentu opon do swoich pojazdów i jest to indywidualny wybór każdego z zarządzających flotą – wyjaśnia Kalbarczyk z Euromaster, potwierdzając przy tym, że najpopularniejsze są obecnie opony segmentów medium i premium.

Rosnąca konkurencja powoduje, że sieci starają się oferować coraz nowsze i bardziej zaawansowane rodzaje usług, biorąc na siebie coraz większy zakres odpowiedzialności za stan nie tylko ogumienia, ale i innych podzespołów samochodu. Zyskuje na tym oczywiście klient…

Poleć ten artykuł:

Polecamy