Test – Scania R620 Topline Euro5 SCR
Scania oferuje nam nowy model ciężarówki z silnikiem, jak na razie, o mocy 620 KM, chociaż spekulacje na temat pojawienia się modelu na 700 KM nie cichną. Biorąc pod uwagę obecną koniunkturę na rynku, wersja z silnikiem o pojemności 700 KM nie powstanie jeszcze tak prędko, ku
Szkoda, bo byłby to doskonały moment na tak spektakularne wejście, gdyż mityczny już silnik V8 obchodzi swoje 40 urodziny. Jednakże wersja z 620 KM ma również niemało asów atutowych w rękawie.
Niezmiennie ten sam silnik
Układ napędowy. Gama silników V8 (od Euro4 lub 5 SCR) nie zmieniła się i nadal proponuje silnik o pojemności 15,6 litra w trzech wersjach mocy: 500, 560 i 620 KM. Wartości te są osiągane odpowiednio od 1.800 obr./min dla wersji z 500 KM i 1.900 obr./min dla pozostałych dwóch modeli. Kolejnym ważnym punktem jest maksymalny moment obrotowy, który wynosi odpowiednio: 2.500 Nm, 2.700 Nm i 3.000 Nm. Wartości te osiągane są przy małych obrotach silnika od 1.000 do 1.400 obr./min. Hamulec silnikowy w tej serii dysponuje mocą hamowania równą 304 Nm (413 KM) przy 2.400obr./min. W większości przypadków jest to wynik zadowalający, jednakże model ten został dodatkowo wyposażony w spowalniacz, aby kierowca podczas zjazdów nie musiał używać hamulca klasycznego.
Wysoki poziom gamy zobowiązuje. Nie jest wiec zaskoczeniem, że model R620 został wyposażony w urządzenia najnowszej generacji, aby jak najbardziej ułatwić pracę kierowcy. Można tu wymienić choćby systemy takie jak ESP, LDW (ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu), lub ACC (cruise control adaptif). Kolejne urządzenie to TPM, odpowiedzialne jednocześnie za bezpieczeństwo i zmniejszenie poziomu zużycia paliwa, każda różnica w ciśnieniu kół zostaje natychmiast wyświetlona na tablicy rozdzielczej.
Bardziej agresywny wygląd
Jeśli chodzi o wygląd, to nowa seria R jest rozpoznawalna przede wszystkim ze względu na osłonę chłodnicy. Jest ona potężniejsza, dzięki czemu zwiększa się dopływ powietrza do silnika, podnosząc skuteczność jego ochładzania. A dodatkowo jest to bardzo słuszne rozwiązanie ze względu na przyszłe normy Euro6.
Ergonomia i komfort. Ogromny sukces kabiny Highline spowodował, że całkowicie zapomnieliśmy o istnieniu wersji Topline. Tymczasem wysoki poziom jej wyposażenia, wykończenia i gabaryty plasują ją nadal na szczycie gamy. Podstawowa różnica polega naturalnie na wysokości wnętrza pojazdu, która została zwiększona z 1.900 mm do 2.220 mm. Mimo dużego sukcesu poprzedniej wersji, konstruktorzy przemyśleli kilka punktów i dokonali kolejnych poprawek. A więc, o ile tablica rozdzielcza tak naprawdę nie zmieniła się, to duże zmiany zaszły na płaszczyźnie obszaru ustawień podłokietników. Pod centralną konsolą znajduje się szeroka wielofunkcyjna półka, dodatkowo wyposażona w liczne miejsca na ustawienie butelek (zaraz przy kierowcy oraz po każdej stronie na drzwiach), które są również bardzo praktyczne jako podłokietniki. Dodatkowo schowki pojawiają się również nad drzwiami. Aby kierowca mógł się czuć jak u siebie, może dokonać wyboru koloru tapicerki, który najbardziej będzie odpowiadał jego osobowości. Wszystko to oczywiście jest utrzymane w bardzo klasycznym tonie i wykonane z wysokiej jakości, nowoczesnych i bardzo kosztownych materiałów, wśród których można było dostrzec podobieństwo do pierwszej serii R.
Kierownica została wyposażona w kolejne dodatkowe przyciski związane z regulacją prędkości pojazdu: ogranicznik, spowalniacz i system dostosowujący prędkość. Jest to bardzo proste i wygodne rozwiązanie.
Jeden z często kierowanych pod adresem Scanii zarzutów dotyczy rozwiązań związanych z kuszetkami. Dlatego też, w nowej serii R dolna kuszetka, która stanowiła prawdziwą przeszkodę dla idealnego miejsca pracy kierowcy została zmodyfikowana i zwężona.
Ponieważ konstruktorzy nie przewidywali zwiększenia długości kabiny, trzeba było znaleźć inne rozwiązanie. Pierwsze kroki zostały poczynione w 2008 r. wraz z wprowadzeniem materaca (150 mm grubości) na sprężynach workowanych. Natomiast w obecnie testowanej wersji pracowano nad szerokością materaca, co pozwoliło na jego poszerzenie z 730 do 900 mm przy użyciu niewielkiej dźwigni. Oczywiście obydwa fotele muszą być zawsze przesunięte, ale poszerzenie kuszetki jest możliwe nawet w momencie kiedy kierowca już na niej leży.
Górna kuszetka została również wyposażona w nowy materac. Jego wymiary nie zmieniły się (2.000 x 800 mm) i nadal jest wykonany w jednej części. Dostęp do kuszetki odbywa się jak zawsze po drabince, która tym razem jest krótsza i nie blokuje już otwierania lodówki umieszczonej pod dolną kuszetką.
W testowanej wersji kabina Topline oferuje, z uwzględnieniem dwóch kuszetek, schowki o całkowitej pojemności 720 litrów. Dwa zewnętrzne bagażniki, również odnowione w 2008 r. mają bardzo szeroki kąt otwierania: 600 mm x 376 mm co pozwala na umieszczenie w nich bardzo wielu rzeczy bezpośrednio niepotrzebnych kierowcy w kabinie.
Aby wejść do kabiny należy pokonać trzy stopnie, przy których trzeba zwrócić szczególną uwagę na zwężenie przy trzecim stopniu.
Oszczędny mocarz
Parametry i zużycie paliwa. Testowany model R620 zakończył trasę ze średnią prędkością 87 km/godz. przy średnim zużyciu paliwa 31,55 litra. Jest to kolejny dowód na to, że pojazdy ciężkie także mogą osiągać rozsądny wynik zużycia paliwa, jeśli tylko kierowca przyjmie oszczędną strategię jazdy. Więcej mocy i wyższy maksymalny moment obrotowy pozwalają oczywiście na uzyskanie większej prędkości przelotowej. Powoduje to wzrost zużycia paliwa, zwłaszcza na wzniesieniach, ale za to pojazd pokonuje je szybciej.
Faktem jest, że im rzadziej będziemy zmieniać prędkość, tym mniej zakłócimy rytm pracy pojazdu, przez co spali mniej paliwa. Dla porównania R500 V8 E5 SCR uzyskał wynik 29,94 l/100 km, a R480 E5 EGR zakończył test z rezultatem 29,34 l.
Zostańmy jeszcze przy tym samym temacie, aby porównać wyniki Scanii z jej dużo mocniejszymi rywalami. Volvo FH16 660 osiągnął rezultat wynoszący 87,32 km/godz. przy średnim zużyciu paliwa 32,64 litry. Natomiast MAN TGX 680 jechał trochę wolniej, bo 86,72 km/godz. i zużył 32,39 l/100 km.
Nawet jeśli nie jest w zwyczaju poruszanie tego tematu przy samochodach wysokiej klasy, to warto chyba jednak nadmienić, że zużycie paliwa AdBlue zamknęło się w 10,8 l, co daje 1,46 l na 100 km i średni wynik 4,62 proc. w porównaniu ze zużyciem oleju napędowego. I jeszcze jeden drobiazg dla estetów, zamknięcie baku paliwa AdBlue jest w kolorze czarnym, a więc możliwie jak najbardziej dyskretne!
Wrażenia podczas jazdy. Ogólny komfort prowadzenia pojazdu jest od razu odczuwalny, a jednym z jego najmocniejszych punktów jest doskonałe wyciszenie kabiny osiągnięte w wyniku podwojenia grubości bocznych szyb. Solidność wstecznych lusterek jest jak zwykle imponująca. Do tego należy dodać prawdziwą nowość jaką jest skrzynia biegów Opticruise, całkowicie zautomatyzowana, dzięki czemu Scanii udało się zrobić ostateczny krok do pełnego usatysfakcjonowania klienta (o ile oczywiście ufacie zdaniu testującego pojazd dziennikarza). Kolejna dobra nowina to taka, że poprawie uległa strategia zmiany biegów, a konkretniej, zmiana poszczególnych biegów jest jeszcze sprawniejsza i szybsza. Oprócz tego, skrzynia biegów uwzględnia również parametry wynikające z drogi, obciążenie pojazdu oraz szybkość z jaką chcemy jechać.
Wreszcie koniec z męczącymi momentami bezustannego naciskania pedału sprzęgła, jak na przykład podczas zatrzymywania się przy bramkach na autostradzie, dzięki nowej funkcji nazwanej „manewry”, umieszczonej w formie dźwigni po prawej stronie kierownicy. Niektórzy mogą również dodać, że jest ona mile widziana nie tylko podczas ciągłej zmiany biegów, ale także podczas wykonywania manewrów. Łatwość korzystania z tego systemu jest zadziwiająca i bez zarzutu.
Spowalniacz, w opcji do wyboru, który idealnie uzupełnia hamulec silnikowy, proponuje parametry na wysokim poziomie, a wszystko to odbywa się w ciszy godnej najwyższych pochwał. Jeśli chodzi o komputer pokładowy, to wersja Interactor 600 została zastąpiona przez Interactor 500, która z pewnością oferuje mniej udogodnień, ale jest tańsza, co znacząco wpływa na wzrost liczby klientów.
Powiedz mi jak prowadzę!
Kolejna ważna nowość, to system wspomagający kierowcę podczas jazdy. Ten osobisty doradca, jest wszechobecny i opiera się na zasadach ekonomicznego prowadzenia pojazdu, który możemy obserwować na przykład w Scanii Academy.
System SDS (wspomaganie kierowcy) podnosi kwalifikacje kierowcy w prowadzeniu pojazdu, a więc w takich kwestiach jak: jazda na wzniesieniach, wyprzedzanie, używanie hamulców i umiejętnej zmiany biegów. Kierowca, który zgodzi się na podjęcie tej gry, może cały czas sprawdzać się i podnosić swojej kwalifikacje w prowadzeniu pojazdu. Jest to bardzo skuteczne jeśli chce się zaoszczędzić paliwo i ograniczyć stres podczas jazdy!
Bilans liczbowy
Dł. odcinka testu (km) Średnia prędkość (km/h) Śr. zużycie paliwa (l/100 km)
174,9 88,76 28,43
196,3 84,44 30,68
205,7 88,69 32,99
172,6 86,15 34,10
Razem: 749,5 km 87,00 31,55
Pogoda: ładnie i sucho, min.10°C/ max 14°C
Rezultaty poprzednich testów
Prędkość km/h Zużycie paliwa l/100 km
MAN TGX 680 Euro5 86,72 32,39
Volvo FH16 660 Euro4 87,32 32,64
Volvo FH16 610 Euro3 86,93 33,58
Scania R500 Highline Euro5 87,94 31,73
Iveco Stralis AS3 500 Euro5 86,36 29,76
Scania R480 Highline Euro5 85,33 29,34
DAF XF105 460 Euro5 84,11 30,52
Rozmiary i waga ciągnika
Ciężar 7.390 kg
DMC 44.000 kg
Długość 6.000 mm
Rozstaw osi kół 3.700 mm
Szerokość 2.550 mm
Wysokość 3.890 mm
Szerokość użytkowa 2.130 mm
Wysokość użytkowa 2.230-2.220 mm
Szerokość użytkowa schodów 410/400/390/270 mm
Kuszetka dolna 2.050/1.960 x 730/900 mm
Kuszetka górna 2.000 x 700 mm
Ustawienia 1.702