PE chce bardziej ekologicznych aut dostawczych
Parlament Europejski przegłosował nowe ograniczenia emisji CO2 dla pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 t. Proponowane przepisy, uzgodnione z państwami członkowskimi, zawierają zachęty do produkcji bardziej ekonomicznych aut, ale także przewidują kary dla producentów, którzy nie spełnią wymagań.
Zdaniem wnioskodawców dyrektywy, zatwierdzone limity emisji CO2 dla furgonetek i lekkich samochodów dostawczych przyczynią się do poprawy jakości powietrza i osiągnięcia unijnych celów w zakresie obniżenia emisji dwutlenku węgla, ale także do zmniejszenia zużycia paliwa, co jest szczególnie istotne dla użytkowników.
Celem zmian jest pobudzenie innowacyjności w przemyśle. Parlament osiągnął porozumienie z Radą na wprowadzenie limitu emisji na poziomie 175g CO2/km. Cel ten jest średnią dla całej floty danego producenta i od 2014 r. powinno go spełniać 70 proc. wszystkich produkowanych pojazdów przez danego producenta. Od 2017 r. wskaźnik ten ma dotyczyć już wszystkich produkowanych samochodów.
Przewidziane jest stopniowe obniżanie tego limitu do 147 g CO2/km do roku 2020. Jest to kompromis na znacznie gorszym poziomie niż chcieli posłowie, ale jedyny jaki udało się uzyskać w negocjacjach z państwami członkowskimi (Radą). Producenci wytwarzający mniej niż 22 tys. nowych pojazdów rocznie mogą ubiegać się o wyłączenie od wymogów nałożonych w dyrektywie. ml
Źródło: PE