Wynajem przed kontraktem
Gdy firma musi czekać na dostawę nowych samochodów kilka miesięcy, nie może swobodnie realizować swoich planów biznesowych. Jednym ze sposobów na wybrnięcie z tego typu tarapatów jest usługa wynajęcia samochodów przedkontraktowych.Kilka lat temu, z powodu kryzysu w branży...
Kilka lat temu, z powodu kryzysu w branży motoryzacyjnej, koncerny wprowadziły nowe zasady produkcji i dostarczania nowych samochodów. Żeby zaoszczędzić na utrzymaniu zapasów, produkowały na bieżąco, a często wręcz na zamówienie. W efekcie, klient musiał czekać nawet trzy miesiące na dostarczenie nowych pojazdów. Dziś ta sytuacja uległa dalszemu pogorszeniu, ze względu na klęskę żywiołową w Japonii, która miała miejsce na początku tego roku. Wiele globalnych koncernów motoryzacyjnych realizuje w Kraju Kwitnącej Wiśni część procesu produkcji.
Nie trudno sobie uświadomić, że opóźnienie w dostawach jednego komponentu z fabryki, powoduje dodatkowe wydłużenie czasu oczekiwania na dostawę, przez co na niektóre modele aut klient musi czekać dziś nawet do pół roku. Szczególnie jeśli jego zamówienie jest bardzo konkretne i nie podlega negocjacjom, a takich wśród flotowych kontraktów nie brakuje.
Bez kart paliwowych
Jeśli fleet manager nie wziął tej sytuacji pod uwagę przy planowaniu zakupów, rodzi się problem. Jego rozwiązanie może stanowić usługa wynajmu samochodów przedkontraktowych, świadczona przez firmy CFM. Dopiero zdobywa ona popularność, ale wybrane firmy flotowe mają ją w ofercie.
Polega ona na dostarczeniu „tymczasowych” samochodów przez leasingodawcę bezpośrednio po podpisaniu umowy z leasingobiorcą. Klient będzie mógł z nich korzystać aż do momentu dostarczenia pierwotnie zamówionych pojazdów. W przypadku ALD Automotive to usługa, z której mogą skorzystać wyłącznie klienci podpisujący nowe umowy fsl. W ramach obsługi otrzymują oni samochody tej samej klasy, jak opisane w umowie wynajmu długoterminowego. Mogą również korzystać z większości usług flotowych, takich jak serwisowanie, w tym wymiana opon, ubezpieczenie czy assistance.
Ze względu na krótki okres używania samochodów przedkontraktowych, nie stosuje się jedynie kart flotowych ani nie generuje raportów zbiorczych. Dodatkowym udogodnieniem jest wsparcie pracowników firmy CFM w formalnościach dotyczących sprowadzenia i rejestracji docelowych samochodów oraz możliwość skorzystania z opcji door-to-door, w ramach której zostaną one dostarczane w wybrane miejsce, w dowolnym czasie, minimalizując zaangażowanie klienta w cały proces dostawy.
Drożej, ale…
Wynajem samochodów przedkontraktowych stanowi niezwykle interesującą alternatywę dla wynajmu krótkoterminowego (rent-a-car). Ważną zaletą tego pierwszego są stosunkowo niewielkie koszty, niższe o 50-60% w porównaniu z podmiotami rent-a-car. Ze względu na długofalowy charakter współpracy z klientem, leasingodawca może bowiem zapewnić lepsze warunki cenowe, a także terminy i warunki płatności takie same jak w przypadku fsl.
Jednocześnie, koszt wynajmu aut przedkontraktowych wyniesie nabywcę o około 30 procent więcej niż docelowy pojazd. Wynika to z faktu, że ważny składnik raty wynajmu stanowi realny spadek wartości samochodu, który w pierwszych miesiącach użytkowania niestety jest największy. Co więcej, klient może w każdej chwili zwrócić auto przedkontraktowe, co dodatkowo podwyższa ryzyko i koszty po stronie leasingodawcy.
Korzyści dla przedsiębiorstw, wynikające z wynajmu aut przedkontraktowych wydają się być jednak ewidentne. Firma bezzwłocznie dostaje do dyspozycji samochody, których może używać do generowania przychodu, zdobywania rynku, realizowania swoich planów biznesowych. Dodatkowo, ponosi koszty znacznie niższe niż w przypadku typowego wynajmu krótkoterminowego, a przy tym może korzystać z dodatkowych usług z zakresu zarządzania flotą.
Kłopot z głowy
Z mojego doświadczenia wynika, że przedsiębiorcy nie planują wymiany samochodów z wyprzedzeniem. Często zdarza się, że zgłaszają się do nas dopiero, gdy poprzednie samochody wymagają pilnego wycofania z użytku, i nie są przygotowani na to, żeby czekać dodatkowe kilka miesięcy na dostawę nowych aut. Dzięki pojazdom przedkontraktowym nie muszą sobie zaprzątać tym głowy.
Przy wyborze konkretnej oferty warto sprawdzić, jakie pojazdy oferuje dostawca. Duży park aut przedkontraktowych pozwoli klientowi wybrać w każdym segmencie spośród kilku modeli różnych marek. Niektóre firmy CFM udostępniają jako przedkontraktowe, samochody wycofane wcześniej z innych flot. Starszy wiek oraz większy przebieg w oczywisty sposób zwiększają ryzyko awarii i obniżają wartość wizerunkową auta.
Fot. GM