Dobrze zgrana orkiestra

Dobrze zgrana orkiestra

Usługę kurierską można porównać do uprawiania dyscypliny sportowej. W obu przypadkach liczą się: szybkość reakcji na zmieniające się warunki otoczenia, tempo działania, jak również przewidywanie ruchów konkurencji.Usługa kurierska posiada również niektóre cechy,...

Usługa kurierska posiada również niektóre cechy, jakie funkcjonują w branży modowej – w obu wypadkach ceniona jest efektowna prezencja oraz pozytywny odbiór wśród finalnych odbiorców. Firma kurierska musi funkcjonować też jak dobrze zgrana orkiestra. Tylko prawidłowa współpraca wszystkich elementów w zespole może zapewnić prawidłowy efekt. Biorąc pod uwagę wymienione cechy nie może dziwić fakt, że duża część aktywności marketingowej firm kurierskich skupia się właśnie na światowym sporcie, modzie oraz wydarzeniach kulturalnych.

 

Sponsoring sportowy

Amerykańska firma UPS (United Parcel Service) podkreśla ostatnio miłość do doręczania paczek i tworzenia logistyki. Obecna kampania marketingowa „We love logistics” zastąpiła dotychczasową, której hasło przewodnie sięgało czasów z początku XX w., kiedy Jim Casey zakładał w Seattle własną firmę kurierską. Wtedy to nawiązując do charakterystycznego koloru, który dominował (i dominuje nadal) w ubiorze kurierów UPS, obowiązywało hasło „What can Brown do for you?” Hasło było uosobieniem zasad wprowadzonych przez założyciela UPS, czyli uprzejmości wobec klienta oraz niezawodności. W ramach „logistyki miłości” firma jest mocno zaangażowana w ruch olimpijski i paraolimpijski. Aktywność na tym polu rozpoczęła się w 1996 r., kiedy to letnie Igrzyska Olimpijskie odbywały się w Atlancie (USA), gdzie znajduje się ogólnoświatowa centrala firmy. Dwa lata później w Nagano (Japonia) odbywała się zimowa olimpiada, gdzie UPS dostarczał usługi ekspresowe we wszystkich olimpijskich arenach oraz hotelach, w których zakwaterowani byli członkowie ekip olimpijskich. UPS aktywnie uczestniczyła również w Igrzyskach Olimpijskich, które gościły w Sydney (Australia) w 2000 roku oraz w Pekinie (Chiny) w 2008, gdzie firma pomagała w „uruchomieniu” olimpiady poprzez m.in. dostawy elementów konstrukcyjnych na ceremonię otwarcia oraz całość sprzętu telewizyjnego. Obecnie UPS angażuje się bardzo mocno w operację „London 2012”. Igrzyska Olimpijskie, czyli największa sportowa impreza na świecie, rozpoczyna się 27 lipca, a kończy 12 sierpnia. Specjaliści UPS przewidują, iż do zakończenia tych zmagań zostanie przewiezionych około 30 milionów jednostek materiałowych, które będą sprowadzane do Londynu z całego świata. Po raz pierwszy w ponad 100-letniej historii marki UPS umieścił na brązowych uniformach kurierów oraz na samochodach w tym kolorze logo swojego partnera (logo Igrzysk Olimpijskich w Londynie). Przemianowanych zostało ponad 3,6 tys. pojazdów oraz 2,8 tys. kurierskich uniformów. Rolę UPS w organizacji Igrzysk Olimpijskich podkreślają ambasadorzy olimpiady – gwiazdy angielskiego sportu oraz ludzie telewizji związani ze sportem.

 

DHL jest oficjalnym logistycznym partnerem F1TM, firma komunikuje w ten sposób szybkość i precyzję, z jaką jest w stanie doręczać przesyłki swoich klientów


Największy konkurent UPS w Stanach Zjednoczonych, założony przez Freda Smitha w 1971 roku – Federal Express (od 1994 roku FedEx) również buduje swoją markę poprzez sponsoring na polu sportowym. FedEx jest oficjalnym dostawcą usług logistycznych dla NBA (National Basket Association) – największej ligi koszykarskiej na świecie oraz dla ligi futbolu amerykańskiego NFL (National Football League). Co tydzień przydzielana jest nagroda FedEx „Air & ground players of the week” dla najbardziej widowiskowo grających zawodników NFL. Dodatkowo na stronach internetowych prezentowe są historie dawnych graczy futbolu amerykańskiego, którzy obecnie prowadzą działalność gospodarczą z sukcesami korzystając przy tym z usług firmy z Memphis. Wspiera ona lokalną drużynę koszykarską Memphis Grizzlies, a jej hala sportowa nosi nazwę FedEx Forum. Poza tym firma wspiera turnieje tenisowe pod marką ATP World Tour (Association of Tennis Professional World Tour). Na mocy nabytych praw do 2013 roku będzie oficjalnym partnerem logistycznym oraz sponsorem 17 turniejów w 12 krajach na całym świecie.

Koncerty muzyki poważnej nie mogą odbyć się bez logistycznego wsparcia, transportowane z koncertu na koncert w Europie i w Azji unikatowe i bardzo czułe instrumenty warte są kilka milionów euro


W świecie sportowej reklamy aktywnie działa również DHL. Firma, której korzenie sięgają 1969 roku i amerykańskiego San Francisco, od 2003 roku jest częścią niemieckiego koncernu Deutche Post. Zmiana właściciela wpłynęła również na kolory, które obecnie identyfikują DHL. „Biały” DHL został zmieniony w procesie rebrandingu na żółto-czerwony i te kolory są głównymi kolorami obowiązującymi w korporacji. Kibice najszybszego sportu na świecie – Formula 1TM z łatwością mogą dostrzec banery reklamowe i plakaty na trasie Grand Prix w tych właśnie kolorach. Nie jest to przypadek – DHL jest oficjalnym logistycznym partnerem F1TM. Firma komunikuje w ten sposób szybkość i precyzję, z jaką jest w stanie doręczać przesyłki swoich klientów. DHL jest odpowiedzialny za transport infrastruktury wyścigowej. Te same elementy towarzyszące wyścigowi w Szanghaju na GP Chin już trzy tygodnie później umożliwiają zorganizowanie wyścigu w Turcji, a dwa tygodnie po GP Turcji kibice są świadkami wielkiego ścigania w Hiszpanii, dokąd DHL przewiezie 300 ton niezbędnych materiałów. Są to głównie bolidy, paliwo, silniki, opony, części zamienne, sprzęt telewizyjny, namioty dla VIP-ów, komputery, zestawy słuchawkowe, jak również wyposażenie Formula One Paddock Club. W planach F1TM są wyścigi w Monte Carlo (Francja), Montrealu (Kanada), Walencji (Hiszpania) oraz jedenaście kolejnych na torach wyścigowych rozsianych po całym świecie. Na kierowcę, który w najlepszym czasie będzie pokonywał okrążenie w każdym wyścigu GP, czeka nagroda DHL Fastest Lap Trophy.

Prócz wyścigów F1TM, DHL wspiera logistycznie turniej Rugby World Cup 2011 (RWC 2011). Firma jest odpowiedzialna za dystrybucję biletów wśród kibiców, jak również dostawę sprzętu reprezentacji narodowych biorących udział w tym turnieju. Komunikat jest prosty – doręczanie przesyłek to nie tylko prędkość i precyzja, ale również siła i nieustępliwość w radzeniu sobie z przeciwnościami na trasie przejazdu przesyłki. Podobnie jak na boisku rugby. Żółto-czerwone logo jest również obecne na bandach reklamowych i programach meczowych na stadionie Old Trafford – stadionie jednego z najpotężniejszych klubów piłkarskich Manchester United. Umowa o partnerstwie została podpisana w lutym bieżącego roku. To samo dotyczy regat Volvo Ocean Race 2011-12. Regaty rozpoczynają się w Alicante (Hiszpania) i poprzez m.in. Cape Town (RPA), Sanya (Chiny), Itajai (Brazylia), Miami (USA), Lizbonę (Portugalia) kończą się w Gateway w Irlandii. DHL, będąc oficjalnym partnerem logistycznym, jest odpowiedzialny za dostawę sprzętu pływającego do odpowiednich portów morskich w czasie regat.

Sponsoring w modzie

Jak się okazuje, nie tylko wielkie wydarzenia sportowe potrzebują sprawnej „oprawy” logistycznej. DHL jest oficjalnym partnerem światowych tygodni mody – Fashion Week, które odbywają się w głównych ośrodkach mody takich jak: Mediolan, Miami, Berlin czy Moskwa. Kolekcje wybitnych projektantów docierają bezpośrednio na wybieg.

 

Sponsoring w kulturze

Również koncerty muzyki poważnej nie mogą odbyć się bez logistycznego wsparcia. Na pewno ten fakt potwierdzi najstarsza orkiestra symfoniczna na świecie – powstała w 1743 roku Leipzig Gewandhaus Orchestra. Transportowane z koncertu na koncert w Europie i w Azji unikatowe i bardzo czułe instrumenty warte są kilka milionów euro. Przewóz odbywa się często w kontrolowanej temperaturze. Doręczane dokumenty poddane są ścisłej procedurze bezpieczeństwa, gdyż są to zestawy nut dla członków orkiestry. Wspomniano już, że firma kurierska musi funkcjonować jak dobrze zgrana orkiestra. W tym wypadku tę analogię widać bardzo wyraźnie.

Marka TNT również jest obecna w obszarach, gdzie liczy się dokładność, precyzja i wyczucie chwili. Nie jest to jednak sport ani muzyka, lecz fotografia. Od kilku lat firma zaangażowana jest w organizację wystawy Word Press Photo (WPP). Wystawia odwiedza ponad 125 krajów na całym świecie, a czynności przemieszczania całej infrastruktury wystawowej dokonuje firma z korzeniami australijskimi.

Specjaliści od marketingu ciągle pracują nad jeszcze dokładniejszym rozpoznaniem preferencji klientów i na pewno będą wybierać coraz bardziej wyrafinowane sposoby dotarcia do nich. Obecnie są to światowe wydarzenia sportowe i kulturalne, ale z pewnością usługi kurierskie będą pokazywane w coraz to nowym świetle i w nowych sytuacjach. Świat idzie do przodu i sposób prezentacji logistyki zmienia się razem z nim.

Poleć ten artykuł:

Polecamy