Pośpiech się nie kalkuluje
Wakacyjne czy weekendowe wyjazdy mogą wiązać się z pośpiechem, ponieważ nikt nie chce tracić czasu w korku.
Jednak nerwowa, szybka jazda tylko pozornie skraca czas dojazdu do celu, realnie jednak wpływa na zużycie paliwa i zanieczyszczenie środowiska. Dowiódł tego Auto Klub Dziennikarzy Polskich we współpracy ze Szkołą Jazdy Renault, przeprowadzając test, który wykazał, że na trasie 285 kilometrów samochód mierzący się z drugim autem jadącym według zasad ekojazdy dojeżdża na miejsce w czasie o zaledwie 8 minut i 8 sekund krótszym.
Ekojazda pozwala zaoszczędzić nawet do 20% paliwa, poza tym zmniejsza poziom hałasui przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Także ryzyko wypadku staje się mniejsze, między innymi dlatego, że do prowadzenia pojazdu w stylu eko kierowca musi dużo uważniej obserwować drogę. Przy takich plusach zaledwie kilka zaoszczędzonych minut w ogóle nie ma znaczenia– podsumowuje Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Prawie 80% Polaków uważa, że stosuje się do zasad ekojazdy, a prawda jest taka, że większośćz nich łamie jej podstawowe zasady. Aż 93% nie wie, że zużycie paliwa podczas jazdy po mieście może zwiększyć się nawet o 40%, jeśli samochód nie jest prowadzony w sposób płynny, a aż 42% błędnie uważa, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać rzadziej niż raz na miesiąc.* Przyzwyczajenia kierowców, szczególnie tych, którzy mają za sobą lata doświadczeń za kierownicą, są zwykle silnie zakorzenione. Oznacza to, że ich zmiana na rzecz jazdy ekologicznej, ekonomiczneji bezpiecznej to w pewnym sensie nauka jazdy od początku – mówi Zbigniew Weseli.
Oba samochody, które wzięły udział w teście, prowadzone były przez instruktorów Szkoły Jazdy Renault – założenie było takie, że kierowcy jadą, przestrzegając przepisów, natomiast jeden koncentruje się na jak najszybszym dotarciu do celu, a drugi – jeździe w stylu eko – płynneji opartej na jak najlepszym przewidywaniu tego, co może wydarzyć się na drodze. Trasa pierwszego zajęła 4 godziny, 19 minut i 35 sekund, czyli o zaledwie 8 minut i 8 sekund krócej, mając o 2,04 l wyższe zużycie paliwa i o 4,21 kg/100 km wyższą emisję dwutlenku węgla. Pojazd nieprzestrzegający zasad jazdy ekologicznej i ekonomicznej spalił tym samym o prawie 19% więcej paliwa.
ZASADY EKOJAZDY
Prowadź płynnie – staraj się utrzymywać stałą prędkość (powyżej 40 km/h).
Odpowiednio zmieniaj biegi – redukuj je, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min, a zmieniaj bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych. Pamiętaj, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.
Przyspieszaj w kontrolowany sposób – do prędkości 60 km (i do włączenia piątego biegu) staraj się dynamicznie przyspieszać. Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób.
Umiejętnie pokonuj zjazdy i wzniesienia – zwolnij na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego, a na zjeździe utrzymuj stałą prędkość.
Dbaj o silnik – nie rozgrzewaj go przed jazdą, nawet w zimie, ruszaj zaraz po jego uruchomieniui wyłączaj silnik, gdy postój trwa dłużej niż minutę.
Eksploatuj samochód w racjonalny sposób – sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej razw miesiącu, regularnie serwisuj pojazd i nie przewoź w nim niepotrzebnych rzeczy, które go obciążają.
* Źródło: badanie przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie Szkoły Jazdy Renault (reprezentatywna próba 1659 Polaków w wieku 18-60 lat, posiadających prawo jazdy minimum kat. B), 2009 r.
fot. Fotolia