Japonia – kraj bez magazynów
W Japonii wszystko dostarcza się w ciągu jednego dnia, nie ma tam magazynów. Mimo, że kraj ten rozciąga się na długość ponad 3 tys. km, jedynym miejscem, w którym znajduje się towar jest transportująca go ciężarówka. W Wyższej Szkole Logistyki odbyła się kolejna edycja programu LOGMEETING.
LogMeeting to cykl wydarzeń, który już od lat gromadzi studentów i uczniów szkół średnich wokół Wyższej Szkoły Logistyki. Praktyczna wiedza i doświadczenie, którym dzielą się zapraszani prelegenci jest jednym z fundamentów kreowania wzorców w kształceniu logistyków na poziomie wyższym. W spotkaniu wzięło udział ponad 400 uczestników.
O organizacyjnej doskonałości Japończyków i logistyce produkcji mówił Mikiharu Aoki , uznany na świecie konsultant i praktyk Systemu Produkcyjnego Czym jest zatem logistyka w tym systemie? Mikiharu Aoki przekonywał, że transport i magazynowanie w tradycyjnej formie to muda, czyli marnotrawstwo.Nie oznacza to jednak, że logistycy są niepotrzebni w fabrykach stosujących System Produkcji Toyoty. Logistyka ma być gwarancją regularności i stabilności, elementem efektywności całego systemu. Logistycy muszą myśleć i pracować tak, jakby zajmowali się rzeczami świeżymi, potrzebnymi natychmiast.
Według Mikiharu Aoki, procesy logistyczne mają się przekładać na większą wartość dodaną, a logistyk musi myśleć o użyteczności swej pracy. Celem tej pracy jest terminowe dostarczanie odpowiedniej ilości materiałów, eliminując czas transportu i magazynowania. Wielkości zamówień regulowane są zgodnie ze zdolnościami produkcyjnymi wszystkich procesów. Za tę relację między organizacją produkcji, a skróceniem czasu przepływu odpowiada właśnie logistyk.
Prelegenci Mikiharu Aoki, Maciej Kanert oraz Adriana Olszowiec związani z Konsorcjum Konsultingowym SHINSEI zawodowo zajmują się popularyzowaniem Systemu Produkcji Toyoty, edukowaniem polskich przedsiębiorców, inicjowaniem międzynarodowej współpracy.
Patronat medialny nad konferencją objęły m.in.: „Eurologistics” oraz LOG24.pl,