Fracht drogowy zyskuje na popularności
Dziś najwięcej towarów z Polski trafia do państw Unii Europejskiej (79 proc.)*. Co piąta polska firma jest eksporterem**, a najbardziej popularnym rodzajem transportu dla towarów pozostaje transport drogowy*.
Największym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. Wymiana towarowa jest tu szczególnie intensywna, a przedsiębiorcy mogą korzystać z szerokich możliwości, oferowanych przez firmy transportowe – w tym transport frachtu.
Mimo zacierających się w Europie różnic między standardem w ramach przewozów drogowych i lotniczych, TNT Express zauważa wyraźną segmentację ładunków. 2/3 przesyłek w TNT stanowi towar transportowany drogą lotniczą, jednak proporcje w wagach są odwrotne: mniej niż 1/5 całkowitej wagi trafia na samoloty TNT. Ekspresowy transport lotniczy przyciąga głównie paczki, zaś ekonomiczny transport drogowy wskazywany jest do przewozu cięższych ładunków.
Eksport był głównym ‘kołem zamachowym’ polskiej gospodarki w 2012 roku. Pomimo danych obrazujących status wymiany handlowej z początku roku, TNT spodziewa się kontynuacji pozytywnego trendu w eksporcie i sukcesywnej poprawy w imporcie. Reprezentanci firmy prognozują, że do czasu pojawienia się silnych bodźców rozwojowych w gospodarce europejskiej, branża transportowa będzie działać w podobnych do 2012 roku warunkach.
Polska jest wciąż atrakcyjnym krajem dla inwestorów i TNT dostrzega tu możliwości rozwoju biznesu. Choć rynek wewnętrzny przestaje być silnym kołem napędowym gospodarki, jednak polska gospodarka pozostaje konkurencyjna.
* Dane GUS
** Raport ‘Przedsiębiorcy w Polsce’, PKPP Lewiatan