Scania: Do 2020 roku 120 tys. ciężarówek rocznie
W ubiegłym roku Scania dostarczyła około 61 tys. ciężarówek. Do 2020 roku globalny potencjał produkcyjny firmy wzrośnie do 120 tys. ciężarówek rocznie. Sieć serwisowa również ma się rozwijać.
Do 2020 roku rynek może wzrosnąć na tyle, aby wchłonąć 15 tys. autobusów oraz 20 tys. silników. Przewidywany wzrost jest oparty na prognozach ekonomicznych. Choć najbliższe lata mogą być dla Europy trudne, w dalszej perspektywie Scania spodziewa się ożywienia. Znaczący wzrost popytu nastąpi w Azji i Afryce.
– W Europie umocniliśmy swoją pozycję i utrzymamy ją w nadchodzących latachdzięki szerokiej gamie silników Euro 6, nowemu modelowi Scania Streamline oraz ofercie „Ecolution by Scania” – te produkty i usługi pomagają naszym klientom obniżyć zużycie paliwa, a tym samym redukują wpływ transportu na środowisko naturalne – tak mówił Martin Lundstedt, prezes i dyrektor generalny Scania podczas Dnia Rynków Kapitałowych (19 września) w Södertälje w Szwecji. – Na naszą korzyść działa również trend polepszania efektywności transportu w krajach rozwijających się. Skupimy się na dalszym wzmacnianiu naszej obecności w kluczowych segmentach rynku.
Scania rozwija system usług serwisowych i wzmacnia się na nowych, szybko rozwijających się rynkach. W ostatnich latach poziom inwestycji w sieć serwisową wynosił około 1 miliarda SEK rocznie. Klienci oczekują niższego zużycia paliwa i wyższej dyspozycyjności, co stwarza firmie Scania okazję do zwiększenia udziałów rynkowych za pomocą poszerzania gamy usług serwisowych.
– Nadal będziemy zwiększać sprzedaż, wzmacniając naszą obecność w nowych segmentach z szeroką ofertą serwisową. Naszą ambicją jest powiększenie udziału serwisu w całkowitych obrotach do 25-30 proc. dodaje – Lundstedt.
Scania będzie zwiększać zdolności produkcyjne inwestując w zaawansowane technologie produkcji w istniejących fabrykach. Ruszył już proces, który doprowadzi do podniesienia wydajności do 120 000 pojazdów, co oznacza wydatek rzędu 1,5 miliarda SEK w ciągu trzech lat.
Dalsze poszerzanie produktowego portfolio w długim okresie związane jest z ekonomią skali, wynikającą z działań w ramach Grupy Volkswagen. Scania bada możliwości współpracy z firmą MAN w takich obszarach jak osie, skrzynie biegów i inne komponenty, w tym hybrydowe układy napędowe.
Przeprowadzone badania wykazały, że istnieją interesujące możliwości osiągnięcia synergii i prace w tej sferze są kontynuowane. Ponadto trwa już wymiana informacji i doświadczeń w ramach Grupy Volkswagena a Scania w dziedzinie informatyki, produkcji i logistyki, włączając w to metody pracy i praktyki.
Fot. Na zdjęciu Martin Lundstedt, prezes i dyrektor generalny Scania