2,3 mln zł kary dla firm transportowych i kierowców od PIP

2,3 mln zł kary dla firm transportowych i kierowców od PIP

Nieprzestrzeganie czasu jazdy i przerw to jeden z zarzutów, jakie Państwowa Inspekcja Pracy stawia firmom transportowym. W 2013 roku nałożyła na nie łącznie 2,3 mln zł kar.

Państwowa Inspekcja Pracy kontroluje firmy transportowe od 2009 r. Kontrole prowadzi 81 inspektorów pracy – podaje dziennik Rzeczpospolita. Nałożyli oni w 2013 roku 526 kar pieniężnych m.in. za nieprzestrzeganie norm czasu pracy kierowców. Podstawowe normy – to 9 godzin jazdy dziennie, 56 godzin w tygodniu i co najmniej 11 godzin dziennego i 45 godzin tygodniowego odpoczynku.

Jak wynika z raportu PIP, do którego dotarła Polska Agencja Prasowa, wielu naruszeń by można uniknąć, gdyby przewóz realizowany był przez załogę – dwóch kierowców. Powodowałoby to jednak większe koszty, które przy cenach przewozów niejednokrotnie nie pozwalają na uzyskanie zysku .

W 2013 roku najwięcej naruszeń przepisów dotyczyło przekroczenia czasu jazdy bez przerwy oraz braku wymaganego odpoczynku. Kierowcy wykonują pracę znacznie dłużej, niż to wynika z tachografów, np. pomimo oczekiwania godzinami na załadunek i rozładunek lub wykonywania innej pracy, na wykresie wykazują przerwę w prowadzeniu pojazdu. Przerwy powinny zostać wliczone do czasu pracy, a traktowane są jako czas odpoczynku – podkreśla PIP.

Część pracodawców decyduje się terminowo dostarczyć towar i zapłacić karę za naruszenie przepisów o czasie pracy, zamiast znacznie wyższej kary za opóźnienie – podkreśla Inspekcja. Część przewinień wynikała też z niewiedzy kierowców – np. kilkuminutowego skrócenia 11-godzinnego odpoczynku dziennego.

PIP zwraca uwagę, że wynagrodzenie kierowców ustalane jest często poniżej minimalnego wynagrodzenia, bo pracodawca dodatkowe składniki – ryczałt za pracę w porze nocnej czy pieniądze za dyżur wliczają do tej podstawowej kwoty. Oznacza to, że kierowca jest w dyspozycji pracodawcy nawet ok. 230 godzin w miesiącu, ale może otrzymać wynagrodzenie niewiele wyższe niż minimalne – podkreśla Inspekcja.

W 2013 roku Inspekcja przeprowadziła 638 kontroli w 631 firmach zatrudniających łącznie prawie 30 tys. osób. Skontrolowano 3162 kierowców i w sumie ponad 575 tys. dni ich pracy. Ponad 80 proc. kontroli dotyczyło małych firm zajmujących się międzynarodowym przewozem towarów – do 20 samochodów.

Poleć ten artykuł:

Polecamy