Naczepy na oponach MICHELIN X Multi T
Gama opon MICHELIN X Multi poszerzyła się o MICHELIN X Multi T 385/65 R 22.5, nowy produkt przeznaczony specjalnie dla naczep. Dzięki innowacyjnej ofercie firmy przewozowe specjalizujące się w transporcie krajowym i regionalnym będą mogły jednolicie wyposażać całe pojazdy w opony z rodziny Michelin.
Nowa opona MICHELIN X Multi T zastępuje ostatnią propozycję koncernu, oponę MICHELIN XTE3 z możliwością pogłębiania. Od 2007 roku XTE3 sprzedała się w Europie 4 mln sztuk opon, stając się punktem odniesienia dla opon w tej klasie.
Nowa pozycja w ofercie Michelin posiada szereg udoskonaleń zwiększających bezpieczeństwo ładunku, zapewniających lepszą kontrolę kosztów i gwarantujących dostawy na czas. Są to trzy priorytety transportowców.
Na pokonywanie oporów toczenia opon ciągnik z naczepą zużywa jedną trzecią paliwa, z czego połowa przypada na opony w naczepie. Za sprawą obniżenia zużycia paliwa o 0,7 litra na 100 km (przynoszącego roczne oszczędności rzędu 1000 euro dla każdego ciągnika z naczepą pokonującego rocznie 110 tys. km) i większej o 10% trwałości bieżnika korzyści firm wybierających nową oponę MICHELIN X Multi T mogą być znaczne.
Opona posiada ponadto oznaczenie M+S (błoto i śnieg), które potwierdza, że spełnia ona wymogi prawne regulujące transport w warunkach zimowych w Norwegii, Turcji i Rosji.
Najważniejsze innowacje w oponach MICHELIN X Multi T
1) wzdłużna i poprzeczna przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni dzięki specjalnej rzeźbie bieżnika zapewniającej bardzo skuteczne odprowadzanie wody i regularne zużycie bieżnika. Wpływ udziału opon zamontowanych w naczepie w hamowaniu całego zestawu (ciągnik + naczepa) wynosi 45%,
2) cztery rowki wzdłużne efektywnie odprowadzają wodę spod opony przez cały jej cykl eksploatacji,
3) konstrukcja rowków i ich dłuższe krawędzie zapewniają znakomite panowanie nad pojazdem na mokrych nawierzchniach.
W bieżniku opony MICHELIN X Multi T zastosowano innowacyjną mieszankę gumy o nazwie Carbion, która zmniejsza opory toczenia i zwiększa trwałość ogumienia. Nowa mieszanka powstała w oparciu o nowe komponenty oraz nowe procesy produkcyjne.
Przy tym samym obciążeniu (4500 kg), ciśnieniu (9 bar) i prędkości (100 km/h) nowa mieszanka opony ma o ok. 6°C niższą temperaturę roboczą od temperatury gumy poprzedniczki nowej opony. Idzie za tym obniżenie oporów toczenia, większa oszczędność paliwa, a w konsekwencji obniżenie emisji CO2.
Nowa mieszanka gumy charakteryzuje się także lepszą odpornością na otarcia podczas przemieszczania się ładunku, co jest szczególnie ważne dla opon na osiach wleczonych. Pomaga to zwiększyć trwałość opon i ich potencjał pogłębiania i bieżnikowania
Wszechstronność nowej gamy opon
Mając na uwadze potrzeby przewoźników krajowych i regionalnych, Michelin oferuje dwie dodatkowe wersje opony MICHELIN X Multi T:
● MICHELIN X MultiWay HD XZE, o większej wytrzymałości i nośności 10 ton na oś,
● nową oponę MICHELIN X Multi Winter T zaprojektowaną w celu zaspokojenia wymogu mobilności w trudnych warunkach zimowych.
Opona MICHELIN X Multi T i jej bardziej wytrzymała wersja są dostępne w sprzedaży od lipca tego roku. Model Winter w rozmiarze 385/65 R 22.5 trafi do dystrybutorów w październiku.
W klasyfikacjach europejskich etykiet nowa opona MICHELIN X Multi T plasuje się wśród najlepszych produktów na rynku. Opona może się poszczycić klasą B oporów toczenia (klasa wyżej od opon poprzedniej generacji) i hamowania na mokrej nawierzchni oraz generowaniem jednej fali dźwiękowej (emisja hałasu 69 dB).
Parametry opony MICHELIN X Multi T doskonale odzwierciedlają zakres zasobów, jakie Grupa Michelin przeznacza na badania i rozwój. Ośrodki badawczo-rozwojowe Michalin, rozlokowane na czterech kontynentach, zatrudniają łącznie 6600 specjalistów. Roczny budżet, jakim dysponują ośrodki przekracza 640 mln euro, dzięki czemu naukowcy wizualizują i tworzą dziś opony jutra.
Większa ochrona środowiska
Opony MICHELIN X Multi T są produkowane w europejskich fabrykach Grupy Michelin posiadających certyfikat ISO 14001. Od roku 2005 udało się obniżyć oddziaływanie fabryk na środowisko o 33,5%. Oferując większą oszczędność paliwa oraz możliwość pogłębiania i bieżnikowania, nowa opona przynosi rzeczywiste korzyści firmom transportowym. Dzięki technologii Michelin Remix odsetek opon gamy MICHELIN X Multi przyjmowanych do bieżnikowania sięga 88%. Bieżnikowanie jednej tylko opony pozwala zaoszczędzić 55 kg surowców.
Radio Frequency Identification (RFID)
Identyfikacja opon za pośrednictwem fal radiowych (RFID) opiera się na elektronicznym chipie, na którym są zapisane dane o oponie. Dane odczytuje się za pomocą bezprzewodowego czytnika, który automatycznie wprowadza dane do systemu, gdzie są przechowywane. Chipy RFID będą stopniowo wprowadzane w oponach MICHELIN X Multi T. Klienci mogą na własną rękę zaopatrzyć się w dostępne na rynku czytniki i oprogramowanie do obsługi RFID, by samodzielnie monitorować i zarządzać oponami.
***
Michelin jest liderem technologicznym światowej branży opon. Grupa Michelin produkuje, sprzedaje i promuje produkty i usługi w dziedzinie mobilności – są to opony do samochodów osobowych, ciężarowych, samolotów, rowerów, sprzętu rolniczego i budowlanego, motocykli, a także przewodniki, mapy, atlasy i usługi internetowe. Siedzibą Grupy jest Clermont-Ferrand we Francji. W Polsce Grupa Michelin ma fabrykę opon w Olsztynie oraz Dyrekcję Handlową w Warszawie.