Nieprzerwany wzrost na rynku leasingu
Polska branża leasingowa 2014 rok zaliczyła do udanych. Firmy raportujące do Związku Polskiego Leasingu wypracowały 21,3 proc. wzrost i łączne finansowanie na poziomie 42,8 mld zł, przy czym w przeważającej części były to transakcje odnoszące się do dóbr ruchomych.
Łączna wartość aktywnego portfela branży na koniec 2014r. (78,3 mld zł) jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych, udzielonych firmom przez banki.
Związek Polskiego Leasingu odpowiadający za 90 proc. polskiego rynku leasingu, podał, że branża leasingowa w 2014 roku wypracowała 21,3 proc. wzrost liczony rok do roku. Łącznie sfinansowano transakcje o wartości 42,8 mld zł, co wskazuje na dalszy dynamiczny rozwój rynku leasingu w Polsce (po wyniku 35,3 mld zł i 13 proc. dynamice w 2013r.).
„Wyniki wypracowane przez branże leasingową w ubiegłym roku pozwalają liczyć na dalszy rozwój i jeszcze większą popularność leasingu wśród przedsiębiorców. Badanie „Monitoring kondycji sektora MMŚP 2014”, zrealizowane przez CBOS w 2014 roku pokazuje, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w celach inwestycyjnych częściej korzystają z leasingu niż kredytu . Wskazują na to także zaprezentowane przez nas dane, które potwierdzają, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość aktywnego portfela firm leasingowych rosła dwa razy szybciej niż wartość salda kredytów inwestycyjnych” – powiedział Wojciech Rybak, Wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego, Związku Polskiego Leasingu.
Struktura łącznego rynku finansowania pozostaje w miarę zrównoważona; 36,4 proc. stanowią transakcje dotyczące pojazdów lekkich, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony, 33,1 proc. to maszyny i inne urządzenia w tym IT, a transport ciężki stanowi 26,7 proc. całego rynku. W Polsce, w dalszym ciągu udział finansowania nieruchomości jest znacznie niższy niż w Europie i wynosi 2,9 proc.
W 2014 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, pojazdy lekkie były kluczowym motorem rozwoju polskiego rynku leasingu. Wysoka całoroczna dynamika osiągnięta w tym segmencie (39 proc. wzrost r/r i wartość transakcji na poziomie 15,5 mld zł) była możliwa głównie, dzięki wynikom wypracowanym przez firmy w I kwartale (kiedy za sprawą okienka kratkowego, finasowanie pojazdów lekkich wzrosło o 79 proc.), oraz korzystnym przepisom dla leasingu aut z segmentu premium w kolejnych miesiącach.
Drugim segmentem, który zanotował stabilny wzrost, są maszyny i urządzenia, liczone łącznie z IT. Za 17 proc. dynamikę oraz finansowanie na poziomie 14,1 mld zł odpowiadają: wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach, środki unijne na rolnictwo oraz odbicie w budownictwie (zauważalny wzrost finansowania maszyn budowalnych o 52 proc.).
Finansowanie transportu ciężkiego, do którego zostały zaliczone pojazdy ciężarowe, statki, samoloty i inne pojazdy, jest trzecim, co do wielkości obszarem pracy firm leasingowych. W 2014 firmy wypracowały 13 proc. wzrost oraz finansowanie na poziomie 11,4 mld zł. Rozwojowi rynku sprzyjało zainteresowanie pojazdami ciężarowymi z normą emisji Europ 5 z tzw. listy derogacyjnej, w pierwszych miesiącach roku. Wysoka dynamika została utrzymana do końca III kwartału roku, mimo trudnej sytuacji zewnętrznej.
W ostatnim kwartale odnotowano spadek finansowania pojazdów ciężarowych, który należy łączyć z wysoką bazą z 2013, związaną z masowymi zakupami pojazdów przed wprowadzeniem w życie nowej, podwyższonej normy emisji spalin. W nawiązaniu do sytuacji na rynku transportu, firmy leasingowe nie odnotowały pogorszenia jakości portfela branży transportowej, w porównaniu do średniej dla całego portfela.