Większa rola ustawodawców?

Większa rola ustawodawców?

Podczas zeszłorocznego sympozjum branży transportowej w Brukseli, Goodyear zaprezentował ‘Białą Księgę’ pt. „Mobilność Przyszłości: Inteligentne Floty i Przyszłość Branży Transportowej”. Najważniejszym wnioskiem płynącym z raportu jest to, że organy regulacyjne mogłyby odgrywać...

W sympozjum wzięli udział wysocy rangą przedstawiciele instytucji Unii Europejskiej, branży i środowiska naukowego, w tym João Aguiar Machado, dyrektor generalny ds. mobilności i transportu w Komisji Europejskiej. Podczas szeregu wystąpień i paneli dyskusyjnych rozmawiano o przyszłości transportu drogowego i omawiano rozwiązania dla zrównoważenia branży transportowej zarówno poprzez regulacje, jak i rozwiązania techniczne.

 

– Spojrzeliśmy na przyszłość branży oczami menedżerów flot, którzy w swoich działaniach koncentrują się na inicjatywach sprzyjających efektywności, innowacjom i dialogowi. Możemy z dumą przedstawić analizy dotyczące wyżej wymienionych wyzwań i rozwiązania. Jestem przekonany, że razem możemy osiągnąć efektywność, której ta branża potrzebuje. Firma Goodyear czuje się zobowiązana brać udział w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju dla branży transportowej – powiedział w swoim wystąpieniu Darren Wells, prezes firmy Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Wyniki badania

Biała Księga powstała na podstawie europejskiego badania, przeprowadzonego wśród 576 menedżerów flot z Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Polski, Turcji i Wielkiej Brytanii. Są oni zdania, że organy regulacyjne odgrywają ważną rolę w kształtowaniu przyszłości branży transportu drogowego. 53 proc. menedżerów flot popiera wprowadzenie większych zachęt do tworzenia flot przyjaznych środowisku, a 60 proc. popiera zmiany w przepisach, wspierające zakup efektywnych paliwowo opon. Jeden na dziesięciu (11 proc.) menedżerów flot sądzi, że regulacje są jednym z dwóch największych wyzwań dla branży transportu drogowego jako całości. Niemal trzy czwarte (74 proc.) menedżerów flot uważa, że obniżenie podatków na paliwo miałoby pozytywny wpływ na branżę transportu drogowego, a 72 proc. wspiera inwestycje w sieć drogową.

 

Autorzy badania odnotowali, iż czterech na dziesięciu menedżerów flot nadal podaje jako najistotniejszy problem rosnące koszty paliwa. Aby radzić sobie z rosnącymi kosztami paliwa, niemal wszyscy (92 proc.) menedżerowie monitorują zużycie paliwa przez ich pojazdy flotowe, a dwie trzecie z tych, którzy wykorzystują urządzenia telematyczne, przekazuje istotne informacje kierowcom, by ograniczać zużycie paliwa. Zatrudnianie i długofalowa praca wykwalifikowanych kierowców jest również ważnym przedmiotem troski menedżerów flot – jedna czwarta uznaje to za najważniejsze lub drugie w hierarchii ważności zagadnienie.

Sugestie dla ustawodawców

Analiza wyników badania dała podstawy do opracowania zaleceń środowiska transportowego dla europejskich ustawodawców. Znajdują się wśród nich propozycje rządowego wsparcia dla flot mogących pochwalić się wsparciem efektywnych paliwowo flot. Zdaniem autorów Białej Księgi, wprowadzony już europejski system etykietowania opon jest zdecydowanie zbyt słabo promowany. Kolejnym zaleceniem jest wprowadzenie obowiązku instalowania systemów monitorowania ciśnienia w oponach do nowych pojazdów.

 

Trudnym tematem jest kwestia zwiększenia i ujednolicenia maksymalnej dopuszczalnej masy i długości ciężarówek na terenie całej Unii Europejskiej. Wiążą się z tym wytyczne w zakresie transgranicznego użytkowania większych pojazdów. Jednak przedstawiciele Komisji Europejskiej podczas sympozjum nie kryli, iż temat ten budzi bardzo wiele emocji i trudno oczekiwać wiążących decyzji w najbliższej przyszłości.

 

Szanse na realizację ma za to propozycja przygotowania ujednoliconych standardów dla telematyki, umożliwiająca maksymalne wykorzystanie nowych technologii. Sektor flot drogowych liczy też na dodatkowe wsparcie organów regulacyjnych w zakresie przyciągania i długofalowej pracy wykwalifikowanych kierowców.

 

– Nasze badanie pokazuje, że branża transportu drogowego jest skłonna podejmować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki wyraźnie wskazują, że floty już inwestują w technologie, które zmniejszają zużycie paliwa i potrzebują w tym celu dalszego wsparcia ze strony europejskich i krajowych organów regulacyjnych. Biała Księga zaleca działania, poprzez które instytucje mogą pomóc branży transportowej kształtować zrównoważoną przyszłość – powiedział Michel Rzonzef, wiceprezes pionu opon przemysłowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce.

Poleć ten artykuł:

Polecamy