DKV o VAT i ekspansji na Wschód

DKV o VAT i ekspansji na Wschód

11 czerwca odbyła się konferencja firmy DKV. Na konferencji ogłoszono dwa bardzo istotne dla klientów fakty. 1. Koniec z niepewnością w odliczeniach VAT !
 
Na prośbę firmy DKV, Minister Finansów wydał decyzję kończącą okres niepewności w sprawie odliczania...

 1. Koniec z niepewnością w odliczeniach VAT !

 

Na prośbę firmy DKV, Minister Finansów wydał decyzję kończącą okres niepewności w sprawie odliczania VAT od zakupów dokonywanych na karty paliwowe DKV. Zarówno operator kart paliwowych, jak i odbiorcy jego usług mogą domagać się zwrotu VAT od państwa polskiego.

 

W ostatnim czasie kwestia odliczania VAT wzbudziła niepokój przewoźników w związku z tzw. „Sprawą Talke”. Chodzi o wyrok NSA z dn. 14 sierpnia 2012 r., który zakwestionował prawo firmy Talke do odliczenia podatku. Ponieważ był to przypadek jednostkowy (w zdecydowanie pozytywnym orzecznictwie), firma DKV Euro Service zwróciła się do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie wiążącej interpretacji w sprawie odliczeń VAT. Przedstawione we wniosku DKV stanowisko zostało w pełni podtrzymane przez reprezentującą ministra Izbę Skarbową w Warszawie. Posiadacze kart paliwowych DKV mają prawo odliczać podatek VAT od zakupów paliwa. Informacja ta ma charakter wiążący i rozstrzyga toczącą się uprzednio dyskusję na ten temat.

 

Dostawa towarów a nie usługa finansowa

 

W swoim uzasadnieniu Minister Finansów wskazuje na szereg zapisów prawa polskiego i międzynarodowego, które determinują interpretację korzystną dla podatnika. Podstawową sprawą jest potwierdzenie, że gdy klient emitenta kart paliwowych nabywa paliwo na stacji przy użyciu karty wydanej przez tego samego emitenta, to dochodzi do dostawy towarów. Jeśli te towary (a więc paliwo) służą działalności podatnika (prowadzenie przewozów), ma on prawo dokonać odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycia. Prawo to wynika wprost z ustawy o podatku od towarów i usług.

 

Operator karty ma wpływ na transakcję

 

Ministerstwo potwierdziło, że zakup paliwa lub innych produktów za pomocą kart paliwowych to tzw. transakcja łańcuchowa. Ma ona miejsce wtedy, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru, przy czym podmiot pierwszy (stacja paliw) wydaje towar bezpośrednio ostatniemu (posiadacz karty). W transakcji łańcuchowej przyjmuje się założenie, że pozostałe podmioty, biorące udział w transakcji, też dokonują dostawy i kształtują jej warunki.

 

Ta przesłanka jest w 100% spełniona w modelu działania DKV. Po pierwsze, cena płacona przez posiadacza karty różni się od tej oferowanej przez stację innym klientom. Po drugie, operator karty może ją w każdym momencie zablokować, np. z uwagi na zaległości płatnicze. Po trzecie, to do operatora spływają wszystkie dane o zakupach. Tylko DKV, a nie stacja, jest w posiadaniu informacji o kliencie tankującym paliwo. Emitent karty ma zatem realny wpływ na okoliczności transakcji dokonywanej na jego rachunek i to on jest odpowiedzialny za kwestie ewentualnych reklamacji.

 

– Gdyby zakwestionować występowanie opisanej dostawy łańcuchowej, obejmującej relację między DKV, stacją a klientem, doszłoby do naruszenia jednej z podstawowych zasad wspólnego systemu podatku o wartości dodanej, tj. zasady neutralności podatku dla przedsiębiorców – mówi prof. dr hab. Adam Mariański, twórca opinii prawnej, której argumenty są zgodne z uzasadnieniem decyzji interpretacyjnej.

 

Ważne, kto z kim nawiązuje stosunek prawny.

 

Dostawę można uznać za dokonaną odpłatnie, a więc opodatkowaną, tylko jeżeli między dostawcą a nabywcą istnieje stosunek prawny, z którego dla jednaj ze stron wynika obowiązek dostawy towaru, a dla drugiej – zapłaty wynagrodzenia.

 

– Pomiędzy stacją paliw a klientem przez sam fakt zatankowania paliwa nie dochodzi do zawiązania stosunku prawnego. Konieczny jest więc udział DKV w tejże transakcji, bo stacja paliw bez okazania jej ważnej karty nie będzie uprawniona do wydania towarów. Na tym tle nie ulega wątpliwości, że to DKV, a nie stacja paliw przekazuje klientowi władztwo nad paliwem. – precyzuje Tomasz Staruch, pełnomocnik DKV w postępowaniu przed Ministerstwem Finansów.

 

Dokonując za pośrednictwem karty paliwowej odpłatnej dostawy paliwa firma DKV, jako podatnik, zobowiązana jest do rozliczenia podatku od towarów i usług i wystawienia dokumentującej go faktury. Dla klienta ta kwota podatku będzie stanowić podatek naliczony, który przewoźnik będzie miał prawo odliczyć, jeśli wykorzystuje paliwo do swojej działalności gospodarczej.

 

Sądy i urzędy podtrzymują stanowisko.

 

Jak wynika z analiz DKV, stanowisko to zostało potwierdzone w przeważającej linii orzeczniczej sądów administracyjnych (98%), a także w interpretacjach indywidualnych, wydawanych w sprawach dotyczących transakcji dokonywanych przy użyciu kart flotowych. W treści interpretacji indywidualnej dla DKV Ministerstwo Finansów podaje przykłady kilkunastu wyroków, zawierających podobne uzasadnienia.

 

Co więcej, zgodnie z wyrokiem NSA I FSK 863/12 z dn. 5 listopada 2014 r. interpretacja indywidualna chroni nie tylko podatnika, który złożył wniosek o jej wydanie, ale także jego kontrahentów, których dotyczą transakcje będące przedmiotem interpretacji. Tym samym jednoznacznie i finalnie wyjaśnia sprawę odliczania podatku VAT od zakupów dokonywanych na karty paliwowe DKV.

 

2. Ekspansja DKV na Wschód – Rosja i na Białoruś

 

W obliczu napiętej sytuacji geopolitycznej DKV Euro Service podejmuje inicjatywę stworzenia polskim przewoźnikom możliwie najlepszych warunków funkcjonowania na Wschodzie. W drugiej połowie 2015 r. kartą DKV będzie można zapłacić na blisko 550 stacjach paliw w Rosji i na Białorusi, a także rozliczyć przejazdy płatnymi drogami w tych krajach.

 

Kierunek wschodni staje się dla europejskich przewoźników terenem coraz mniej pewnym i przyjaznym. Jednocześnie jednak pozostaje ogromnym rynkiem zbytu dla zagranicznych producentów. Z racji na trudną sytuację polskich firm TSL w Rosji, na Białorusi i Ukrainie, DKV postawiło sobie za priorytet stworzyć im najlepsze możliwe warunki w obszarze rozliczania paliwa i opłat drogowych. Debiut sieci DKV zbiega się w czasie z uruchomieniem nowego, elektronicznego systemu opłat drogowych w Rosji, zwanego roboczo Projekt 12 Ton.

 

Opłaty drogowe. Akceptacja DKV w Rosji i na Białorusi.

 

Rosja zapowiada uruchomienie państwowego systemu opłat drogowych – Projekt 12 Ton – w listopadzie 2015 r. Elektroniczne opłaty obejmą 50 774 km dróg federalnych. Przypomnijmy, że cała sieć dróg w Rosji liczy 984 000 km. DKV planuje zaoferowanie pośrednictwa w płatnościach od początku działania tego systemu.

 

Nowy system opłat państwowych obejmie pojazdy powyżej 12 ton i działać będzie w technologii GPS, zliczającej przejechane kilometry. Rozliczeń będzie można dokonywać w trybie przedpłaty, a jako środki płatności posłużą: urządzenie pokładowe, bilet lub uiszczanie opłat poprzez portal internetowy. Kontrakt na obsługę systemu został podpisany na 13 lat pomiędzy państwem rosyjskim a operatorem RT Invest Transportnye Systemy (RTITS).

 

Dziś w Rosji płatne są tylko wybrane odcinki dróg regionalnych w okolicach Moskwy, Sankt Petersburga i zachodniej granicy kraju, o łącznej długości 511 km. Sposób uiszczania opłat na tych trasach nie zmieni się – będą one funkcjonować równolegle do nowego systemu. Powiększanie sieci płatnych dróg regionalnych planowane jest do roku 2020. DKV rozpoczęło dwa projekty pilotażowe w celu uruchomienia akceptacji kart DKV również na drogach regionalnych: w rejonie Pskova oraz na drodze M1 (obwodnica Moskwy). Wkrótce będzie tu można rozliczać płatności zarówno kartą DKV, jak i poprzez urządzenie pokładowe.

 

Białoruś. Od 1 listopada za pośrednictwem DKV będzie się można zarejestrować do płatności w białoruskim systemie BelToll. Obowiązuje on na 1300 km tras (w planie powiększenie do 2700 km). Do naliczania płatności obowiązkowe są tu urządzenia pokładowe. Co odróżniać będzie DKV od innych operatorów, to płatności w trybie postpay i prepay, a także możliwość rejestracji online poprzez formularz DKV. System online to nowoczesne rozwiązanie, które pomaga przewoźnikom zmniejszyć ilość roboty papierkowej i zapewnia szybką obsługę. Wszystkie dokumenty są dostępne w elektronicznej formie w strefie klienta DKV na www. Użytkownik może na bieżąco śledzić postęp w rejestracji. Ma podgląd aktualnego statusu urządzeń pokładowych oraz wszystkich dostępnych w danej chwili usługi. Zamówienia dodatkowych urządzeń lub ich wymiany można dokonać w kilka sekund.

 

Zarządzanie płatnościami z tytułu myta w Rosji i na Białorusi będzie możliwe poprzez platformę DKV eReporting, która zaoferuje tę samą funkcjonalność, co przy systemach we Francji czy w Niemczech. Oznacza to, że przy pomocy kilku kliknięć będzie można generować online dowolne raporty dotyczące opłat drogowych, o których informacje codziennie będą spływać do centrum rozliczeń DKV.

 

Ekspansja sieci stacji paliw: DKV w cenie lokalnych operatorów.

 

Już niedługo DKV stanie się operatorem niezależnych kart paliwowych o najszerszej sieci akceptacji w Rosji i na Białorusi. Na dziś rozmowy obejmują ok. 2000 punktów. Nowe stacje partnerskie DKV gwarantować będą zachodnioeuropejskie standardy, jeśli chodzi o jakość paliwa – Euro 4 i Euro 5 oraz obsługi – 24/7, dystrybutory szybkiego tankowania, itp. Będą także włączone do systemu zarządzania transakcjami online, dzięki czemu codziennie będzie można analizować za pomocą kilku kliknięć bieżące dane z tankowań i innych zakupów.

 

Co przełomowe w ofercie DKV na Wschodzie – rabaty oferowane przez DKV w Rosji i na Białorusi będą na takim samym poziomie jak te proponowane przez lokalnych emitentów kart. Do końca 2015 r. sieć stacji obejmie na Białorusi 150 stacji Belarusneft, plus 10 stacji w niższym standardzie działających dzisiaj. Natomiast w Rosji do września 2015 r. będzie można tankować z użyciem karty DKV w 389 punktach popularnych, lokalnych marek.

 

Zachodnioeuropejski standard usług.

 

DKV na Wschodzie to zupełnie nowy standard usług w zakresie rozliczeń paliwa i opłat. Z przeprowadzonych badań użytkowników tamtejszych dróg wynikają bardzo negatywne wnioski, dotyczące lokalnych operatorów kart paliwowych. Klienci zwracają uwagę na ukryte opłaty oraz niski poziom wsparcia klienta. Nagminnie zdarzają się trudności z uzyskaniem zwrotu środków, a także z bezkosztowym rozwiązaniem umowy z operatorem. Polityka udzielania kredytu na kartach paliwowych jest skomplikowana, co w połączeniu z koniecznością wpłaty środków z góry, utrudnia panowanie nad rozliczeniami. Brakuje systemów zarządzania transakcjami, tak aby można przeglądać płatności online, czy sterować swoim rachunkiem przez Internet (np. blokować czy zamawiać karty). Trzeba płacić dodatkowo za wydanie i obsługę karty. Sama karta często służy jedynie do zakupu oleju napędowego, a respektujące ją stacje nie są w stanie zapewnić obsługi 24/7.

 

Oferta DKV przynosi więc zupełnie nowy, niespotykany dziś w Rosji czy na Białorusi standard usług. Z jednej strony ceny równe operatorom lokalnym, a z drugiej zagwarantowana w umowach wysoka jakość paliwa i stacje otwarte całą dobę. Przypomnijmy, że karty DKV wydawane i obsługiwane są bezpłatnie, a rozliczenie następuje w 100% na zasadach postpay. Inny jest też standard obsługi online – wszystkie transakcje rejestrowane są na bieżąco w systemie DKV, co umożliwia dowolne ich analizowanie przez platformę DKV eReporting. Faktura przychodzi w formie elektronicznej, wszystkie rozliczenia są przejrzyste i dostępne 24/7.

 

Ważne jest też to, że jedna i ta sama karta służy do rozliczania opłat w całej Europie, zgodnie z oferowanymi przez DKV poziomami uprawnień – ograniczonym (tylko paliwo, zakup olejów i opłaty drogowe) lub rozszerzonym. Na terenie Rosji i Białorusi za jej pomocą będzie można, oprócz oleju napędowego, kupować benzynę, Ad Blue oraz części eksploatacyjne do pojazdów poprzez Serwis Pojazdów oraz Call Center. DKV uruchomi także całodobowe centrum obsługi na rynki wschodnie, które oferować będzie m.in. pomoc w wypadku awarii pojazdu czy w innych sytuacjach wymagających wsparcia w trasie.

Poleć ten artykuł:

Polecamy