Rekordowe inwestycje KE w transport
Komisja Europejska zaproponowała dziś, by przyznać unijne fundusze w wysokości 13,1 mld euro 276 projektom w dziedzinie transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Na liście priorytetowych inwestycji jest m.in. planowana linia kolejowa Rail Baltica, przebiegająca przez teren Polski.
Inwestycja ta pozwoli uruchomić dodatkowe środki publiczne i prywatne na łączną kwotę 28,8 mld euro. Instrument „Łącząc Europę” wraz z przyszłym Europejskim Funduszem na rzecz Inwestycji Strategicznych będzie odgrywał ważną rolę w zapełnianiu luki inwestycyjnej w Europie, co stanowi główny priorytet Komisji. Instrument ten przyniesie korzyści nie tylko sektorowi transportu, lecz także całej gospodarce europejskiej poprzez stworzenie bardziej korzystnych warunków dla wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy.
Wybrane projekty zlokalizowane są przede wszystkim w głównych punktach transeuropejskiej sieci transportowej. Wśród beneficjentów znalazły się inicjatywy przewodnie, takie jak: Rail Baltica, tunel pod przełęczą Brenner, droga wodna Sekwana–Skalda, most Caland, czy też stałe połączenie Bełt Fehmarn. Mniejsze inicjatywy obejmują projekty transgraniczne między Groningen i Bremą, linię kolejową The Iron Rhine, plany rozmieszczenia instalacji LNG lub projekty w zakresie poprawy żeglowności Dunaju.
Rail Baltica ma łączyć kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Według planu, w Polsce trasa ma prowadzić od granicy z Litwą do Warszawy, a następnie do Niemiec przez Poznań.
– Z wielką przyjemnością przedstawiam dziś największy w historii UE plan inwestycyjny w dziedzinie transportu – mówi Komisarz UE ds. transportu, Violeta Bulc. – Projekty, które wybraliśmy, będą służyć zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorstwom dzięki modernizacji infrastruktury i usunięciu wąskich gardeł. Będą również przyczyniać się do znalezienia zrównoważonych i innowacyjnych rozwiązań w zakresie mobilności. Ta bezprecedensowa inwestycja wniesie znaczny wkład w realizację programu Komisji na rzecz wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy. Realizacja transeuropejskiej sieci transportowej mogłaby umożliwić stworzenie nawet 10 mln miejsc pracy i zwiększyć PKB Europy o 1,8 proc. do 2030 r.