Prognoza kosztu jednego kilometra w listopadzie

Prognoza kosztu jednego kilometra w listopadzie

Na listopad, Profesor Zdzisław Kordel prognozuje, że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,41 zł (0,82 EUR), co oznacza, że średni koszt jednego kilometra w listopadzie będzie nieco wyższy niż w miesiącu ubiegłym ale niższy prawie o 8% w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku*.

Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w listopadzie 2015.

 

Jak podaje Profesor Zdzisław Kordel na poziom kosztów w listopadzie, będą składały się poszczególne zmienne:

  • koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,22 zł (35,9% całkowitego kosztu),
  • koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,17 zł (4,9% całkowitego kosztu),
  • amortyzacja, leasing i inne – 0,36 zł (10,6 % całkowitego kosztu),
  • koszt wynagrodzenia i delegacji Kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (24,1 % całkowitego kosztu),
  • koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,22 zł (6,4% całkowitego kosztu),
  • koszt opłat drogowych i promów – 0,48 zł (14,1% całkowitego kosztu),
  • pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,0% całkowitego kosztu).

Jak wynagrodzenie kierowcy wpływa na koszt 1 km?

 

Obecnie w Polsce transport drogowy stanowi ponad 70% pracy przewozowej w kraju. Branża transportowa wytwarza ok. 10% PKB, wg. GUS generuje 74 mld przychodów. Zatrudnienie w transporcie znajduje aż 7,5% Polaków. Ogólna liczba zawodowych kierowców to ok. 700 tys. osób. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych szacuje, że zapotrzebowanie na kierowców wynosi ponad 30 000 rocznie.

 

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podało statystyki wydanych na koniec 2014 roku praw jazdy kategorii C + E, z których wynika, że w grupie wiekowej 18-34 lata uprawnienia te posiada 218,4 tys. osób, zaś najliczniejszą grupą kierowców są osoby mające ponad 65 lat (301,2 tys.). Prawdziwa zapaść istnieje w najmłodszych rocznikach w kategorii wiekowej 18-24 lata: tylko 26 tys. osób ma uprawnienia C+E.

 

Jak wynika z analiz Profesora Kordela wynagrodzenia kierowców w przedsiębiorstwach transportowych nie wzrosły od początku pierwszego półrocza 2014 roku, pomimo wyraźnego niedoboru tej grupy zawodowej na rynku pracy. Taką sytuacja na rynku pracy może wynikać z tendencji poszukiwania przez firmy transportowe oszczędności i zatrudniania tańszych pracowników, np. z Ukrainy czy Białorusi.

 

* wyniki za I półrocze 2014 roku.

Źródło: BlogTransportowy

Poleć ten artykuł:

Polecamy