Wrześniowa sprzedaż ciężarówek najlepsza od dekady

Wrześniowa sprzedaż ciężarówek najlepsza od dekady

Po wakacyjnej przerwie wrzesień, jak zazwyczaj przyniósł wzmocnienie wyniku sprzedaży pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3.5 t. Ostatni miesiąc zamknął się rezultatem 2 609 nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t.

W grupie tylko samochodów ciężarowych pow. 3,5t zarejestrowano 2506 szt. co przełożyło się na 11% wzrostu r/r (+240 szt.) i 33% (+623 szt.) w skali miesiąca. Był to zdecydowanie najlepszy wrześniowy rezultat w tej grupie pojazdów w ciągu ostatnich 10 lat.

 

Nie można tego powiedzieć o wynikach rejestracji nowych autobusów pow. 3,5t. które wyniosły 103szt. W porównaniu do analogicznego miesiąca ub.r. odnotowano tu również umiarkowany wzrost o 7,3% (+7 szt.), jednak poziom ten można uznać za niski na tle wrześniowych rezultatów ostatnich 10 lat, aczkolwiek przekraczający średni (87 szt.) osiągany w ciągu minionych pięciu lat.

Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t

Po wakacyjnej przerwie rejestracje w grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t. wyniosły 2 506 (+10,6%r/r; +33,1%m/m). Ciągniki siodłowe wzmocniły swój udział do 81%. Miesiąc wcześniej stanowiły one 71% a w analogicznym miesiącu w ub.r. 75,7%. Średnia dla bieżącego roku to ciągle 79,2%. W całym ubiegłym roku, ciągniki stanowiły blisko 76% a w przedkryzysowych latach 2007 – 2008, 62% – 51%. We wrześniu zarejestrowano 2030szt. ciągników. Ich rezultat z ostatniego miesiąca przełożył się na 18,3% wzrost r/r i 52,4% m/m. Struktura sprzedaży samochodów ciężarowych zmienia się i coraz większą część zajmują ciągniki, które są podstawą i świadectwem rozwoju przewozów międzynarodowych wykonywanych przez polskich przewoźników.

 

Skompletowane podwozia (razem z zabudowami specjalnymi) osiągnęły we wrześniu br. 476 szt. (-13,5% r/r i -13,6% m/m). Ze względu na opisaną wcześniej zmianę struktury całej grupy, do średniomiesięcznego poziomu podwozi z roku 2007 (709szt.) czy tym bardziej 2008 (832 szt.) jest daleko w tej części rynku.

 

Od początku roku zarejestrowano 19 385 szt. (+23,8%) nowych samochodów ciężarowych. Wśród nich było 15 390 ciągników (+29,2%), które stanowią zasadniczą część łącznie średnich i ciężkich pojazdów (79,4% udz.), i zwłaszcza tych najcięższych o DMC od 16t. (86,2% udz.). Od początku roku przybyło samochodów najcięższych o DMC od 16t. 17 852 (+26,7%). Pojazdy o tonażu poniżej 16t. skupiły zainteresowanie 1 516 nabywców, o 45szt. mniej niż rok wcześniej (-2,9%). Wśród podwozi tego segmentu masowego wyróżnia się Iveco (720;-2,3%) z 47,5% udziałem. Następny w tej grupie MAN (338; 0,6%) skupia 22,3% tej części rynku a kolejny Mercedes-Benz już tylko 16,4% (248; -21%).

 

Do końca września br. najsilniejsza grupa odbiorców wszystkich samochodów ciężarowych pow. 3,5t – firmy prowadzące leasing czy CFM – odebrały blisko 76% nowo zarejestrowanych pojazdów. Podczas, gdy rok wcześniej ich udział był niższy o 4 pkt. proc. O początku br. przypadło na nie blisko 14,7 tys. nowych rejestracji wobec 11,3 tys. szt. rok wcześniej. Wszystkie podmioty instytucjonalne odebrały od początku roku prawie 17,4 tys. nowych pojazdów, co przekłada się na 89,6% rynku.

 

W rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t we wrześniu br. Najwięcej pojazdów dostarczyła klientom Scania wydając 438 szt., więcej o 83 szt. (+23,4%) niż w analogicznym miesiącu ub.r. Następny był Mercedes-Benz, który wydał 421 szt. (-7,9%). Tuż za nim był MAN , który dostarczył 420szt. (+9,1%). Na czwartą pozycję wkroczyło Volvo z liczbą 415 wydań, większą o 30,1% niż we wrześniu przed rokiem. Na piątej dopiero DAF z niskim tempem wzrostu (413 szt.;+2,5%).

 

Od początku roku, po trzech kwartałach na czele jest DAF (3637; +29,0%), który utrzymuje udział bliski 1/5 rynku (18,8%). Następnie na drugim Scania z liczbą 3415 pojazdów (+39,2%). Przypada na nią 17,6% udział. Na trzeciej pozycji jest MAN (3328; +17,8%) z 17,2% udziałem. Volvo wzmocnił swój udział do 16,2% na czwartej pozycji, po rejestracji 3149 szt. (+41,4%). Pierwszą piątkę zamknął bez zmiany Mercedes-Benz z liczbą 2863szt. (+8,3%) i 14,8% udziałem w rynku.

Rankingi dla samochodów ciężarowych o DMC >= 16t

Od początku roku w grupie najcięższych pojazdów po trzecim kwartale kolejność taka jak w I półroczu. Pierwszy jest DAF (3576; +29,5%) przed Scanią (3415; +39,2%). Za nią na trzecim Volvo (3143; +41,4%). Następny jest MAN (2985; +20,1%). Piątkę zamyka Mercedes-Benz (2612; +12,2%)

Pojazdy używane

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, we wrześniu br. przybyło 2 836 szt. Przełożyło się to na wzrost ich liczby o 2,7% r/r i 11,7% m/m. W całej grupie wyróżniliśmy 2 544 samochody ciężarowe (+7,6% r/r i +20,4% m/m) i 292 autobusy (-26,3% r/r i -31,6% m/m). Od początku roku w rejestrach centralnej ewidencji przybyło razem 24,0 tys. używanych pojazdów użytkowych. Nadwyżka nad wynikami analogicznego okresu ub.r. wzrosła do 2,1%. W całej grupie było 21,3 tys. ciężarówek i niemal 2,7 tys. autobusów. Razem przewyższyły one liczebność nowych pojazdów zarejestrowanych w tym samym czasie o 2,1%.

Poleć ten artykuł:

Polecamy