Więcej towarów na Rail Baltica
Przed PKP Cargo otwiera się perspektywa znacznego zwiększenia przewozów na magistrali kolejowej Rail Baltica. Takie możliwości daje porozumienie PKP Cargo i Kolei Litewskich - Lietuvos Geležinkeliai, które zakłada wprowadzenie wzajemnych ułatwień w przewozie towarów między Polską a Litwą.
Umowę w ubiegłym tygodniu podpisali w Wilnie: Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo S.A. i Egidijus Lazauskas, dyrektor Dyrekcji Przewozów Towarowych w Lietuvos Geležinkeliai.
Ułatwienia w przewozach z Litwą oznaczają jednocześnie, że łatwiej będzie uruchamiać pociągi na całym nadbałtyckim szlaku Rail Baltica. Porozumienie podpisane w Wilnie można traktować jako odpowiedź polskiego i litewskiego przewoźnika na rosnący ruch pociągów między obu krajami. W ubiegłym roku przewozy kolejowe na trasie Polska – Litwa miały masę prawie 440 tys. ton i wzrosły o ponad 215 proc. w stosunku do 2016 roku. W tym roku widać rosnące zainteresowanie spedytorów polsko-litewskim szlakiem kolejowym. Z Litwy do Polski wwożone są głównie artykuły chemiczne i ropopochodne oraz drewno i cement, a my eksportujemy przede wszystkim nawozy i artykuły ropopochodne.
PKP Cargo i LG dyskutują również o możliwości wykorzystania litewskiej stacji Mockawa i kowieńskiego terminalu intermodalnego w obsłudze pociągów jeżdżących z Chin do Polski. Liczba takich transportów stale się zwiększa i chodzi o to, żeby kierować je na różne przejścia graniczne, a Polska z Litwą ma dobre połączenie przez bezpośrednie kolejowe przejście Trakiszki – Mockawa.
Podobne cele mają Litwini. – Dla nas jest to historyczne porozumienie, ponieważ we współpracy z naszym wieloletnim partnerem PKP Cargo po raz pierwszy zaczniemy świadczyć usługi przewozowe na rynku zagranicznym. Będziemy dalej rozwijać współpracę i zamierzamy zaproponować więcej możliwości w rozwoju korytarza Rail Baltica, a także widzimy potencjał w rozwoju projektu „Pociąg bursztynowy” – powiedział dyrektor Egidijus Lazauskas.
Chodzi tu o Kolejowy Korytarz Towarowy Bałtyk-Adriatyk, zwany popularnie Nowym Bursztynowym Szlakiem, który łączy centra przemysłowe Polski, Czech, Słowacji, Austrii, Słowenii i Włoch z portami na Bałtyku i Adriatyku i nad Morzem Śródziemnym. Litwa chciałaby również w tym projekcie brać udział, ponieważ Rail Baltica stanie się także częścią tego szlaku z północy na południe Europy.
(PKP Cargo)