Blockchain w transporcie morskim
Grupa Fracht rozpoczęła w lipcu współpracę z CargoX, dostawcą innowacyjnego rozwiązania opartego na platformie blockchain - Smart Bill of Lading. Teraz spółki Grupy Fracht oraz ich klienci mogą korzystać z inteligentnych systemów do obsługi konosamentów w transporcie morskim.
Innowacyjna platforma CargoX Smart Bill of Lading umożliwia firmom wystawianie i obsługę oryginalnych listów przewozowych w sieci blockchain Ethereum, ułatwiając cyfrowe przeniesienie własności morskiego listu przewozowego, a tym samym powiązanych aktywów od nadawcy do odbiorcy, agenta morskiego, armatora, czy też do spedytora. Ethereum to zdecentralizowana platforma w chmurze, która obsługuje „inteligentne” kontrakty na bazie aplikacji działających dokładnie tak, jak je zaprogramowano i co ważne bez ingerencji stron trzecich. Konosamenty i dokumentacja im towarzysząca są udostępniane w chmurze danych w zaszyfrowanej postaci. Połączenie tych narzędzi pozwoliło stworzyć pierwsze w pełni cyfrowe i bezpieczne rozwiązanie do obsługi konosamentu morskiego.
– Zawsze wierzyliśmy, że nastąpi rewolucja w cyfryzacji transportu morskiego i dokładnie zbadaliśmy wszystkie aspekty rozwoju dokumentacji online – powiedział Ruedi Reisdorf, właściciel Grupy Fracht. – Przeprowadziliśmy różne testy z użyciem blockchain w wysyłkach ładunków, ale najbardziej odpowiedni do wprowadzenia na platformę okazał się list przewozowy, ponieważ jest dokumentem wartościowym, który potrzebuje wyjątkowego bezpieczeństwa. Blockchain to jedno z najlepszych zastosowań dla konosamentów – podkreślił Ruedi Reisdorf. Cyfryzacja nabrała szybkiego tempa we wszystkich etapach łańcucha dostaw. Na aplikacjach powstaje coraz więcej rozwiązań i nowych standardów branżowych. Te aplikacje działają na specjalnie zbudowanej infrastrukturze blockchainowej, niezwykle potężnej, współużytkowanej globalnie, która może przenosić prawa własności tj. prawa do konosamentu, czy dokumenty dotyczące własności nieruchomości.
(Fracht FWO)