2 dolary za księżycowy system
W jaki sposób robotyka wpływa na wydajność operacji logistycznych? Czy internet rzeczy odegra znaczącą rolę w rozwoju branży? Na te i inne pytania dotyczące rewolucji w transporcie i logistyce oraz nowych technologii dla Przemysłu 4.0 odpowiadają eksperci. Thierry Almès, Senior...
Optymalniej i taniej
Czy robotyka i urządzenia autonomiczne naprawdę zmienią wydajność transportu i logistyki?
Thierry Almès, GEFCO. – Oczywiście, ponieważ to główne czynniki wpływające na wzrost wydajności. Autonomiczne pojazdy, które w obiektach przemysłowych nieprzerwanie transportują części z centrum magazynowego na linie montażowe, podnoszą wydajność linii produkcyjnych. Analogicznie dzieje się w transporcie drogowym. Podczas testów tzw. platooningu, czyli zintegrowanego konwoju autonomicznych, cyfrowo połączonych ze sobą ciężarówek, zauważyliśmy, że zużycie paliwa spada o 5-15% w porównaniu do jazdy pojedynczymi ciężarówkami. Ogranicza to koszty i zwiększa wydajność całego transportu. Z kolei w magazynach, dzięki robotom pomagającym przygotować zamówienia i autonomicznym wózkom transportowym, które są lżejsze i bardziej elastyczne w porównaniu do dużych systemów automatycznych, łatwiej nam wprowadzać zmiany.
Vincent Champain, GE Digital. – Możemy łatwo śledzić każdą paczkę i być informowani o kolejnych etapach jej transportu (np. załadunek, transport, rozładunek, dostawa). Kierowca ciężarówki jest „wspomagany” przez technologię i może łatwo zoptymalizować swoją trasę. Dzięki informacjom o pogodzie, trasach czy natężeniu ruchu, wspomniana technologia poinformuje kierowcę kiedy ma przyspieszyć lub zwolnić, tak żeby optymalnie dotrzeć z punktu A do punktu B, zużywając przy tym 4% mniej paliwa. Dodatkowo, również osoba zarządzająca przepływem jest „wspomagana” przez półautonomiczne lub coraz łatwiej programowalne roboty, które zwiększają efektywność, pomagając w podejmowaniu właściwych decyzji i unikaniu ryzyka.
Łańcuch staje się przewidywalny
Internet rzeczy stanowi wyzwanie dla wielu sektorów. Jaki jest wpływ IoT na jakość usług w transporcie i logistyce?
Thierry Almès, GEFCO. – Dzięki inteligentnym czujnikom umieszczonym na środkach transportu (np. na ciężarówkach czy opakowaniach), które regularnie wysyłają informacje o swojej pozycji i statusie za pośrednictwem dedykowanej sieci telekomunikacyjnej, Internet rzeczy zapewnia firmom widoczność przepływów towarów oraz informację o wykorzystaniu zasobów transportowych w czasie rzeczywistym. Taka możliwość śledzenia pomaga poprawić jakość usług w dostawach B2B i B2C. W ten sam sposób śledzenie wszystkich towarów magazynowych (paczek, palet itp.) w trakcie procesów przygotowania i wysyłki, skutkuje lepszą jakością dostaw dla zamówień składanych przez firmy i konsumentów.
Vincent Champain, GE Digital. – Internet rzeczy zapewnia lepszy wgląd w przepływ towarów, zarówno między zakładem produkcyjnym i magazynem (upstream) oraz między magazynem a sklepem (downstream). Czujniki umieszczone bezpośrednio na kontenerach mogą wysyłać w czasie rzeczywistym informacje o ich stanie lub lokalizacji. Są coraz bardziej inteligentne – za równowartość 2 dolarów można otrzymać system tak wydajny, jak ten co pozwolił stanąć człowiekowi na księżycu. Łańcuch dostaw jest bardziej przewidywalny, co oznacza, że możemy efektywnie wykorzystać elastyczność segmentu „upstream” i „downstream” – przykładowo, umożliwiając fabrykom lepiej reagować na zmiany popytu w sklepach, lub pozwalając sklepom dostosowywać swoje promocje zgodnie z pracami zakładów produkcyjnych.
Elastyczna logistyka
Elastyczność ma coraz większe znaczenie dla międzynarodowych firm. W jaki sposób transport i logistyka mogą sprostać temu wyzwaniu?
Thierry Almès, GEFCO. – Rozwiązaniem jest cyfryzacja zarządzania przepływem towarów w celu ułatwienia wymiany towarów oraz informacji między uczestnikami łańcucha dostaw za pośrednictwem wspólnych platform cyfrowych – oraz wykorzystanie Internetu rzeczy do śledzenia przepływów w czasie rzeczywistym. Obie technologie zapewniają większą elastyczność firmom transportowym, co pozwala im lepiej wspierać klientów międzynarodowych i reagować na zmiany zapotrzebowania. Analogicznie, współdzielenie informacji pozwala logistykom na dysponowanie zasobami magazynowymi w taki sposób, żeby dostosować je do zmian zapotrzebowania jakie notują ich międzynarodowi klienci.
Vincent Champain, GE Digital. – Logistyka jest istotną częścią globalnego łańcucha dostaw. Musi stać się bardziej elastyczna i przewidywalna, aby świadczyć usługi Just In Time i dostosowywać się do zmian popytu, warunków transportu oraz infrastruktury. Musi być częścią procesu, w którym wszystkie fazy są ze sobą połączone – na przykład, umożliwiając tymczasowe przeniesienie produkcji do zakładu w strefie o dużej sile wiatru, o dużym zasobie odnawialnych źródeł energii, których nie da się magazynować. Oczywiście to pozwoli nam również ograniczyć zarówno koszty jak i oddziaływanie na środowisko naturalne. Wszystko za sprawą elastycznej logistyki.