Ponad 20 modeli plug-in
Mercedes-Benz zwiększa liczbę modeli EQ Power z napędem plug-in. To hybrydy równoległe z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu (plug-in). Ich układ napędowy składa się z silnika elektrycznego oraz jednostki spalinowej, które mogą zasilać pojazd osobno lub razem.
Do 2020 końca roku Mercedes-Benz zaoferuje ponad 20 wariantów modeli z hybrydowym napędem plug-in, od Klasy A do Klasy S, od GLA do GLE. – Hybrydy plug-in odzyskują energię podczas hamowania i mogą uruchamiać silnik spalinowy przy najbardziej ekonomicznych prędkościach i obciążeniach. Doskonale uzupełniają się tu różne cechy napędów. Silnik elektryczny najbardziej efektywnie pracuje podczas jazdy z niskimi prędkościami, a spalinowy działa przy najskuteczniej wyższych prędkościach i obciążeniach – powiedział Torsten Eder, główny inżynier Mercedes-Benz ds. układów napędowych
Auta kompaktowe
W segmencie aut kompaktowych Mercedes-Benz oferuje hybrydowy napęd plug-in w niemal wszystkich modelach: w Klasie A, Klasie A Limuzyna, Klasie B, CLA, CLA Shooting Brake oraz GLA. Czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,33 litra oraz jednostka elektryczna generują łącznie moc 160 kW (218 KM) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 450 Nm. Przykładowe przyspieszenie – A 250 e rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,6 sekundy, a w trybie elektrycznym może rozwinąć prędkość 140 km/h, czyli wystarczającą nawet do poruszania się autostradą.
Zasięg w trybie elektrycznym wynosi ponad 60 kilometrów (cykl WLTP). Akumulator litowo-jonowy o pojemności 15,6 kWh może być ładowany
z zewnętrznego źródła prądem przemiennym (AC) lub stałym (DC).
W przypadku wallboxa (AC) 7,4 kW ładowanie od 10 do 100% zajmuje ok.
1 godziny i 45 minut. Szybkie ładowanie prądem stałym o maksymalnej mocy 24 kW z 10 do 80% trwa ok. 25 minut. Aby pojemność bagażnika była tylko minimalnie mniejsza niż w wersjach niehybrydowych, rura wydechowa znajduje się centralnie pod podłogą pojazdu, a tylny tłumik zlokalizowano w tunelu środkowym. Zamontowanie zbiornika paliwa w przestrzeni osi tworzy miejsce na wysokonapięciowy akumulator pod tylną kanapą.
Pojemność akumulatora
Gama modeli EQ Power, sięgająca od Klasy C do Klasy S oraz od GLC do GLE, to już trzecia generacja hybryd Mercedesa. W przypadku GLE 350 de 4MATIC moc szczytowa wynosi aż 100 kW (136 KM), a prędkość maksymalna w trybie elektrycznym – 160 km/h. W gamie nowej Klasy E Mercedes-Benz oferuje siedem hybrydowych odmian plug-in z nadwoziami Limuzyna i Kombi, z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym oraz z napędem na tylne lub wszystkie koła. Zasięg „na prądzie” Klas C, E i S wynosi około 50 kilometrów (cykl WLTP), podczas gdy GLE oferuje już 80-94 kilometrów (WLTP). Kluczowy dla jego zwiększenia jest wzrost pojemności akumulatora – z 13,5 kWh do 31,2 kWh w GLE.
Korzystając z wallboxa z prądem zmiennym (AC), pustą baterię można w pełni naładować we własnym garażu w ciągu 1,5 godziny (GLE: 3 godziny i 15 minut). Nawet przy użyciu zwykłego domowego gniazdka sieciowego pełne naładowanie zajmuje około 5 godzin. GLE wyposażono w gniazdo Combo do ładowania prądem zmiennym lub stałym. Na stacji ładowania DC akumulator można „zatankować” z 10 do 80% w ok. 20 minut, a od 10 do 100% – w 30 minut.
Inteligentna strategia
Aby czas jazdy pomiędzy ładowaniami był jak najdłuższy, a samo ładowanie – jak najkrótsze, elektronika modeli EQ Power wspiera kierowcę w efektywnej jeździe. To zasługa inteligentnej strategii działania, która bazuje na trasie przejazdu ustawionej w systemie nawigacji. Samochód automatycznie określa, które odcinki najlepiej pokonać w trybie elektrycznym, i uwzględnia przy tym m.in. dane nawigacyjne, topografię, ograniczenia prędkości oraz warunki drogowe dla całej planowanej trasy. Co więcej, asystent ekonomicznej jazdy ECO Assist niczym trener przekazuje zalecenia na temat oszczędnej jazdy. Kierowcy, którzy konsekwentnie przestrzegają jego rad, w porównaniu z normalnym stylem jazdy mogą obniżyć zużycie paliwa nawet o 5%.
Mercedes me Charge
Kierowcy Mercedesa EQC oraz hybrydowych modeli plug-in z systemem informacyjno-rozrywkowym MBUX (Mercedes-Benz User Experience) na życzenie mają dostęp do jednej z największych sieci ładowania na świecie, która w samej Europie liczy ponad 300 różnych operatorów publicznych stacji ładowania (miasta, parkingi, autostrady, centra handlowe itp.). Aby zyskać wygodny dostęp do tych punktów, wystarczy skorzystać z karty Mercedes me Charge, aplikacji Mercedes me lub ekranu systemu operacyjnego w samochodzie. Nie ma potrzeby podpisywania wielu umów z różnymi dostawcami energii – po krótkim uwierzytelnieniu klienci mogą korzystać ze zintegrowanej funkcji płatności z prostym fakturowaniem. Płatność wskazaną metodą następuje automatycznie po każdym ładowaniu. Poszczególne sesje ładowania są wyszczególnione na przejrzystym comiesięcznym zestawieniu. System MBUX rozumie naturalnie wypowiadane komendy.
EQ Ready
Bezpłatna aplikacja EQ Ready analizuje indywidualne dane kierowcy na temat jazdy i porównuje je z szeregiem parametrów hybrydowych i elektrycznych Mercedesów. Następnie określa, czy dany użytkownik mógłby przesiąść się do jednego z nich. Teraz do pobrania dostępna jest nowa wersja aplikacji EQ Ready (https://eqready-app.mercedes-benz.com/appstore), która może być używana w pojazdach dowolnej marki, podaje informacje na temat hipotetycznego zapotrzebowania na energię i wskazuje stacje ładowania na trasie.