Recepta na e-commerce – usługi fulfilment realizowane przez operatora logistycznego
Ograniczenia rynkowe wynikające z pandemii przyczyniły się do wzmożonego zainteresowania zakupami online i przyspieszenia rozwoju e-commerce w Polsce. Zainteresowanie tym kanałem sprzedaży ma ogromny wpływ na procesy logistyczne oraz aktywność tego sektora gospodarki.
Logistyka magazynowa dla e-commerce, a także logistyka tzw. ‘ostatniej mili’ odnotowały znaczące wzrosty wolumenów w okresie pandemii. Spodziewamy się, że ten trend utrzyma się, a wiele firm zacznie postrzegać sprzedaż online jako konieczność, zapewniającą efektywną realizację sprzedaży – mówi Marta Kunikowska, Kierownik ds. marketingu w Rhenus Logistics S.A. – E-commerce nie jest trudny, pod warunkiem dobrze zorganizowanej logistyki przez doświadczonego operatora – dodaje ekspertka.
O wyzwaniach, specyfice i działalności operatora logistycznego branży e-commerce z firmą Rhenus Logistics S.A. rozmawiają: Tomasz Gnich, Zastępca Dyrektora oraz Klaudia Biedrzycka, Konsultant z Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych BNP Paribas Real Estate Poland.
Operator logistyczny obsługujący branżę e-commerce musi sprostać ogromnej ilości wyzwań i wymogów, co potwierdziła aktualna sytuacja epidemiologiczna na świecie. Mowa tutaj o m.in. trudnych do przewidzenia wzrostach sprzedaży, czyli wolumenach procesowanych w centrach logistycznych.
Firmy świadczące usługi na rzecz sklepów internetowych, muszą tak zorganizować swoją pracę, aby zagwarantować elastyczność zasobów oraz powierzchni magazynowej szczególnie w nagłych i nieprzewidzianych sytuacjach. Duże zmiany w wielkości sprzedaży zależą od kampanii sprzedażowych, sezonowych zmian kolekcji, a także wyprzedaży. Sprzedaż online jest bardzo wrażliwa na trendy, wykreowaną w danym sezonie modę czy ‘social selling’. Nieograniczony dostęp do platform sprzedaży i sklepów online daje niesamowite możliwości zarówno kupującym, jak i sprzedającym. – podkreśla Marta Kunikowska.
Operator logistyczny odgrywa ogromną rolę w kształtowaniu pozytywnego wizerunku sklepu, niejednokrotnie kreując ‘positive customer experience’. Na doświadczenie zakupowe „klienta online” znacząco wpływa dokładność kompletacji, sposób pakowania produktów oraz szereg tzw. usług VAS (Value-Added Services), czyli wielowymiarowy pakiet usług wartości dodanej w logistyce, który współtowarzyszy głównym procesom logistycznym. Kluczowym czynnikiem jest tutaj odpowiednie zaprojektowanie procesu obsługi zamówień oraz wykorzystanie efektu skali. Warto również wspomnieć o wyzwaniach procesowych, takich jak np. różne standardy etykiet i oznaczeń towarów, wchodzących do magazynu w ramach jednego projektu. Często zdarza się, że producenci stosują różnorodne oznaczenia, które nie dają możliwości jednolitego i efektywnego skanowania w momencie przyjmowania ich do magazynu. W sytuacji kiedy np. tylko 30% wolumenu ma etykiety i kod EAN, a pozostałe towary wymagają ręcznego wprowadzenia do systemu i dodatkowej weryfikacji, istotnie wydłuża to proces ‘inboundu’, czyli całego strumienia wypływającego towaru. Dodatkowo ryzyko popełnienia błędu jest dosyć wysokie.
Etap przyjęcia towarów do magazynu jest kluczowy dla całego procesu, gdyż źle zidentyfikowane produkty zostaną nieodpowiednio przeprocesowane w kolejnych krokach – co w konsekwencji doprowadzi do niezadowolenia klienta. – mówi ekspertka.
Do kolejnych wyzwań należą również trudne do przewidzenia wzrosty wolumenów podczas szczytów sprzedaży i sezonowych wyprzedaży, takich jak np. Black Friday. Należy również pamiętać o optymalizacji ścieżki zbiórki. Droga wiodąca od jednego miejsca składowania do kolejnego, którą pracownik musi pokonać w celu skompletowania zamówienia powinna być możliwie jak najkrótsza. Niezwykle istotnym dla efektywności procesów jest sam magazyn i jego lokalizacja. Warto podkreślić, że wymagania dotyczące powierzchni magazynowej przeznaczonej do obsługi e-commerce są specyficzne. Odpowiednio duża i zorganizowana powierzchnia socjalna, a także dodatkowe doświetlenia powierzchni magazynowej są elementami, na które należy zwrócić szczególną uwagę przy wyborze powierzchni. Istotna jest również możliwość zapewnienia efektywnej komunikacji personelu jak i transportu produktów w magazynie, a także odpowiednia ilość doków i bram. Ponadto duże projekty magazynowe dla sektora e-commerce (ze znacznym udziałem wolumenów o międzynarodowym zasięgu) mogę być realizowane na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zastosowanie rozwiązań automatycznych (np. przenośniki rolkowe, system AutoStore itp.). Drugi sposób angażuje znaczne zasoby ludzkie. Na przestrzeni ostatnich lat można było zaobserwować, że to właśnie czynnik ludzi i bliskość atrakcyjnych rynków pracy lub lokalizacje umożliwiające zorganizowanie pracowników miały decydujące znaczenie w wyborze miejsca projektu.
W przypadku uruchamiania nowego projektu „od zera”, niezwykle istotna jest dokładna analiza potrzeb, przepływów magazynowych i zakresu obsługi. Firma działająca w obszarze sprzedaży internetowej wybiera operatora logistycznego, a projekt wchodząc w fazę wdrożenia, wymusza utworzenie różnego rodzaju departamentów w obu organizacjach – klienta oraz dostawcy usług logistycznych.
Bardzo częstym scenariuszem w przypadku projektów e-commerce jest ich organiczny rozwój, który wiąże się z potrzebą powiększenia istniejącej powierzchni magazynowej albo relokacją. To, co tu pozostaje sprawą absolutnie kluczową, jest jednoczesna ekspansja oraz zachowanie jakości i wydajności operacji logistycznych na niezmienionym poziomie – tak, aby klient indywidualny w najmniejszym nawet stopniu nie odczuł rewolucji dokonywanej w magazynie. Rozszerzenie procesów logistycznych dla e-commerce najczęściej wiąże się z całkowitą reorganizacją magazynu, zmianami w rozmieszczeniu automatyki magazynowej, a także zmianami strategii pickingu. – mówi Marta Kunikowska – Dla przykładu, w ubiegłym roku przenosiliśmy operacje magazynowe naszego klienta do nowego budynku, a przeprowadzka odbywała się w trakcie wysokiego sezonu sprzedaży. Dla kolejnego klienta trzykrotnie rozszerzaliśmy powierzchnię magazynową i rozbudowywaliśmy system przenośników rolkowych. – dodaje ekspertka.
Zmiana rozwiązania logistycznego niejednokrotnie uwzględnia fazę przejściową, która będąc tymczasowym rozwiązaniem, pozwala na przygotowanie kolejnych faz wdrożenia nowej koncepcji.
Tutaj przykładem może być jeden z prowadzonych przez nas projektów e-commerce o europejskim zasięgu sprzedaży, który uruchomiliśmy w 2012 roku w Polsce. Pierwszą fazą wdrożenia było rozwiązanie tymczasowe, w efekcie którego operacje najpierw były prowadzone przez Rhenus w Niemczech, z udziałem polskiego zespołu. W kolejnym etapie projekt był stopniowo relokowany do Polski, gdzie rozpoczęły się właściwe operacje lokalne – wyjaśnia Kunikowska.
Firma Rhenus Logistics S.A., należąca do Grupy Rhenus, obecna na polskim rynku od 1993 roku, świadczy kompleksowe rozwiązania z zakresu logistyki kontraktowej, transportu drogowego, morskiego i lotniczego. Ze swoją ponad stuletnią historią, Grupa Rhenus jest jednym z wiodących, globalnych dostawców usług logistycznych, którego roczna sprzedaż wynosi 5,5 miliarda euro. Firma zapewnia pełną obsługę logistyczną: począwszy od zaopatrzenia produkcji, sprzedaży i dystrybucji, poprzez szeroki wachlarz usług wartości dodanej, na obsłudze posprzedażowej kończąc. W obszarze logistyki kontraktowej w Polsce, Rhenus Logistics specjalizuje się w obsłudze kanału e-commerce w ramach projektów dedykowanych, a także projektów typu ‘multi-user’. Pierwszy projekt Rhenus dla branży e-commerce w Polsce został uruchomiony w 2012 roku. W kolejnych latach firma rozwijała usługi dla internetowego kanału sprzedaży. Obsługiwane branże w ramach projektów e-commerce to: fashion, lifestyle, home&living, media. W Polsce firma prowadzi operacje logistyczne na ponad 200 tys. metrach kwadratowych powierzchni magazynowej, a cała Grupa Rhenus posiada ponad 750 lokalizacji na całym świecie, zatrudniając ok. 33 000 pracowników.