Nietypowe ładunki w Porcie Gdynia

Nietypowe ładunki w Porcie Gdynia

Port Gdynia specjalizuje się nie tylko w obsłudze ładunków drobnicowych, przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro oraz ładunków masowych, ale również dostosowany jest do przyjmowania i obsługi ładunków ponadgabarytowych.

W terminalu BCT Gdynia obsłużono kolejny ładunek elementów farm wiatrowych. Jednostka zarządzana przez Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe i przypłynęła z chińskich portów w Dafengu i Xingangu regularnie obsługiwanych przez statki Chipolbroku.
Na pokładzie jednostki Chipolbrok Galaxy znalazło się 60 śmigieł o długości 63 m, 30 gondoli silnikowych ważących 69 ton każda i piasty utrzymujące konstrukcję wiatraków. Część z nich trafi na teren budowy farmy wiatrowej „Jasna”, jednej z największych tego typu w Polsce, która zostanie uruchomiona do końca 2020 roku. W skali roku ma ona za zadanie wyprodukować 400 GWh energii elektrycznej, co odpowiada rocznemu zapotrzebowaniu na energię około 100 tys. średniej wielkości gospodarstw domowych.

Sektor gospodarki energetycznej rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Port Gdynia jest portem położonym najbliżej (od strony wschodniej) względem obszarów morskich przewidzianych na lokalizację farm wiatrowych i spełnia wszystkie warunki nawigacyjne do obsługi statków instalacyjnych typu „jack-up” oraz „dynamic positioning”.

Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia, podkreślał niedawno, że tego typu przeładunki mają miejsce w gdyńskim porcie coraz częściej: – To tylko świadczy o tym, że rzeczywiście jesteśmy gotowi i bardzo mocno przygotowujemy się do projektów, które będą realizowane nie tylko na lądzie, tak jak w tej chwili ma to miejsce, ale również na Morzu Bałtyckim. Chcemy stworzyć takie przyjazne środowisko do tego, aby ten przeładunek elementów związanych z budową farm wiatrowych na morzu odbywał się właśnie w naszym porcie.

Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT. Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie.

(Port Gdynia)

Poleć ten artykuł:

Polecamy