DAF wprowadza pojazdy CF Electric

DAF wprowadza pojazdy CF Electric

Dzięki zastosowaniu technologii VDL E-power firma DAF Trucks zwiększyła dwukrotnie — do ponad 200 kilometrów — zasięg pojazdów DAF CF Electric, stawiając tym samym kolejny krok na drodze rozwoju elektrycznych układów napędowych. Ponadto wprowadzenie akumulatorów nowej generacji umożliwiło zmniejszenie masy pojazdu o 700 kg, co bezpośrednio przekłada się na większą ładowność.

Testy eksploatacyjne pierwszych modeli CF Electric rozpoczęły się już w 2018 r. u klientów z Holandii i Niemiec. Drugą generację pojazdów — wyposażoną w nowe oprogramowanie i nowy deskę rozdzielczą — wprowadzono do limitowanej oferty w ubiegłym roku.

Ciągniki siodłowe i podwozia pod zabudowę

Pojazdy DAF CF Electric stanowią rozwiązanie dla wymagających zerowej emisji i cichej pracy zastosowań w obszarach miejskich, w tym do segmentów ogólnej dystrybucji, dostaw do supermarketów i wywozu odpadów. CF Electric występuje w postaci ciągnika siodłowego 4×2 (d.m.c. 37 ton) oraz w postaci podwozia pod zabudowę 6×2 z wleczoną osią tylną zapewniającą maksymalną zwrotność (d.m.c. 28 ton).
Nowym elementem zastosowanym w drugiej generacji jest akumulator litowo-jonowy o pojemności 350 kWh (pojemność użyteczna 315 kWh). Akumulator ten nie tylko ma większą moc, ale jest również znacznie lżejszy — nie mniej niż o 700 kg. To zmniejszenie masy przekłada się bezpośrednio na większą ładowność pojazdu.

Akumulator jest kondycjonowany, co oznacza, że jego temperatura zawsze mieści się w zakresie od 25 do 40 stopni Celsjusza, niezależnie od pogody. Zapewnia to trwałość i stałą wydajność zestawu akumulatorów.

500 kilometrów dziennie

Dzięki zwiększonej pojemności akumulatora, przy jednoczesnym zachowaniu tych samych wymiarów, zasięg modeli z gamy CF Electric wynosi teraz ponad 200 kilometrów — dwa razy więcej w porównaniu z poprzednimi generacjami. Pełne ładowanie akumulatora odbywa się zwykle w bazie pojazdu ciężarowego i zajmuje około 75 minut przy zastosowaniu stacji ładującej o mocy 300 kilowatów.
Ładowanie akumulatora podczas załadunku/wyładunku lub w czasie przerwy w pracy kierowcy umożliwia przejechanie pojazdem DAF CF Electric do 500 kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym. Oznacza to dużą poprawę produktywności i wydajności pojazdu ciężarowego.

Korzystanie z pojazdów z napędem elektrycznym wymaga odpowiedniego podejścia ze strony klienta. Dlatego też DAF oferuje klientom wsparcie w postaci zaawansowanych symulacji tras obejmujących porady dotyczące inteligentnego i wydajnego ładowania akumulatorów, aby pomóc im w jak najbardziej efektywnym planowaniu eksploatacji pojazdu. Firma zapewnia również — wraz z wybranymi dostawcami, takimi jak VDL — porady dotyczące optymalnej infrastruktury do ładowania akumulatorów. 

Sprzedaż pojazdów z gamy CF Electric o zwiększonym zasięgu rozpoczyna się we wrześniu 2020, a pierwsze dostawy planowane są na początek roku 2021.

DAF CF Electric, ciągnik siodłowy FT – specyfikacja techniczna

Konfiguracja osi 4×2
Rozstaw osi 3800
Masa własna ciągnika siodłowego 9000 kg
Moc silnik elektrycznego 210 kW
Moment obrotowy 2000 Nm
Pojemność akumulatora 350 kWh (użyteczna 315)
Zasięg z pełnym akumulatorem do 220 km
Szybkie ładowanie akumulatorów 75 minut (przy 300 kW)

DAF CF Electric, podwozie FAN pod zabudowę – specyfikacja techniczna

Konfiguracja osi 6×2, oś wleczona
Rozstaw osi 3800/4200/4600/4800
Masa własna podwozia pod zabudowę 10 200 kg
Moc silnik elektrycznego 210 kW
Moment obrotowy 2000 Nm
Pojemność akumulatora 350 kWh (użyt. 315)
Zasięg z pełnym akumulatorem do 220 km
Szybkie ładowanie akumulatorów 75 minut (przy 300 kW)
Poleć ten artykuł:

Polecamy