Technologie satelitarne i bezpieczeństwo dronów
Identyfikacja przeszkód lotniczych zgodnie ze standardami ICAO, monitorowanie zmian na ziemi i identyfikacja obiektów w powietrzu, a w efekcie optymalizacja tras i oszczędności paliwa – to cele wspólnego projektu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz firm Creotech Instruments SA i AP-TECH.
System Automatycznego Monitorowana Przeszkód Lotniczych i Ewidencji (SAMPLE) kosztować będzie 17,5 mln zł, z czego 12,7 mln zł zostanie dofinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Innowacyjny w skali świata system będzie zasilany w wysokorozdzielcze dane satelitarne (Earth Observation) uzyskiwane metodami fotogrametrycznymi, a także wszelkie informacje z aktualnych bazy danych o przeszkodach lotniczych. Będzie wykorzystywany zarówno w lotnictwie załogowym i podczas operacji śmigłowcowych (np. HEMS), jak i w lotach bezzałogowych statków powietrznych (dronów). Dzięki SAMPLE podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu lotniczego otrzymają narzędzie do monitorowania przeszkód w określonych obszarach lotnisk i lądowisk oraz będą mogły zarządzać efektywnością wykonywanych operacji załogowych i bezzałogowych. Dla użytkowników przestrzeni powietrznej oznacza to m.in. optymalizację trasy przelotu, a więc realną oszczędność czasu i paliwa.
– To pierwszy projekt PAŻP realizowany w ramach „Szybkiej ścieżki” NCBiR, a kolejny projekt badawczo-rozwojowy ukierunkowany na rozwój kompetencji cyfrowych Agencji. Cieszymy się z możliwości jego realizacji wspólnie z polskimi podmiotami, podkreślając ich rosnącą rolę w budowaniu krajowych kompetencji ATM – powiedział Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
– Cieszymy się, ze PAŻP przyjął ofertę współpracy z CTI, i wyrażamy olbrzymie zadowolenie z przyznanego dofinansowania, przy tak olbrzymiej konkurencji. Sam projekt zaś stanowi potwierdzenie naszych kompetencji w obszarze technologii kosmicznych i satelitarnych – powiedział Krzysztof Mysłakowski z Creotech Instruments SA.
Już na etapie oferty projekt spotkał się ze wsparciem rynku, zyskując wsparcie Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polskich Linii Lotniczych LOT oraz krajowych portów lotniczych.
(PAŻP)