Fabryka dla Phoenix Contact E-Mobility w 5 miesięcy
Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, zakończył budowę obiektu typu BTS dla Phoenix Contact E-Mobility w Rzeszowie. Mimo utrudnień w starcie budowy związanych m.in z drugą falą pandemii, obiekt powstał zgodnie z terminem, w czym wielka zasługa starostwa powiatowego w Rzeszowie.
Na 15 000 mkw. będą wytwarzane i testowane ultra-nowoczesne systemy ładowania pojazdów elektrycznych dla światowych odbiorców i operatorów infrastruktury elektro-mobilności. Urządzenia produkowane przez Phoenix Contact E-Mobility, w tym typu High Power Charging to wiodące rozwiązanie m.in. w Europie, które zapewnia szybkie i bezpieczne ładowanie aut elektrycznych. W nowo powstałym zakładzie znajdzie się również dział rozwoju nowych produktów i technologii klienta.
Fabryka systemów ładowania AC i DC powstała na terenie Parku Naukowo-Technologicznego Rzeszów-Dworzysko w rekordowym tempie. Start budowy opóźnił się o ponad miesiąc, zaś sama budowa trwała rekordowe 5 miesięcy, dzięki czemu oddanie fabryki firmie Phoenix Contact E-Mobility nastąpiło zgodnie z harmonogramem, czyli 21 grudnia br.
Jak przyznaje Marek Foryński, BTS Managing Director, nie było to jednak łatwe: – W związku z pandemią sparaliżowany został przede wszystkim etap przygotowania inwestycji. Taka budowa wymaga uzyskania szeregu różnych pozwoleń i decyzji, co jest długotrwałe nawet w normalnych warunkach. Tymczasem epidemia COVID-19 powodowała, że urzędy funkcjonowały w trybie „zamkniętego urzędu”, a wielu ich pracowników przebywało na zwolnieniach lekarskich w związku z pandemią. Mimo to udało się – wielka w tym zasługa przede wszystkim Starostwa Powiatowego w Rzeszowie i jego poszczególnych wydziałów, w tym wydziału architektury jak i przedstawicieli kierownictwa Starostwa Powiatowego w Rzeszowie, którzy od początku wspierali inwestycję oraz podchodzili do niej z ogromnym zrozumieniem i zaangażowaniem. Zwłaszcza, że w trakcie prac wprowadzono także kilka zmian do projektu, co wymagało odrębnego procedowania niezbędnych pozwoleń.
– Utrzymanie zdyscyplinowanego trybu realizacji nie byłoby możliwe bez udziału przedstawicieli Phoenix Contact, którzy wykazali olbrzymie zrozumienie dla złożoności procesu i bardzo aktywnie włączyli się we wszystkie aspekty realizacji projektu odpowiednio reagując i wspierając Panattoni w procesie – wyjaśnia Michał Chodecki – BTS Development Director odpowiedzialny za projekt dla Phoenix Contact.
O wspólnym wysiłku najlepiej świadczy to, że w krótkim czasie powstała nie tylko fabryka, ale również doprowadzono do niej przyłącza prądu, ciepła miejskiego, wody, kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz wykonano dwa zjazdy. Wszystko to wymagało ścisłej współpracy także z miejscową jednostką straży pożarnej, wodociągami, energetyką, nadzorem budowlanym, inspekcją pracy czy wreszcie Sanepidem, zajętym walką z COVID.
Starosta Rzeszowski Józef Jodłowski komentuje realizację Panattoni dla Phoenix Contact E-Mobility: – Bardzo cenimy każdego inwestora na naszym terenie. Dzięki nim region się rozwija i powstają nowe miejsca. Cieszymy się zwłaszcza z tego, że tym razem Rzeszowem zainteresował się podmiot niezwykle istotny w systemie producentów i poddostawców branży elektro-mobilności.
Nowa fabryka Phoenix Contact E-Mobility powstała jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie światowych graczy rynku elektro-mobilności. Jak komentuje Christoph Paetzold, Project Manager nowego zakładu w Rzeszowie: – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się ukończyć budowę w Rzeszowie w tak rekordowym czasie, a to wszystko dzięki dobrej współpracy z Panattoni i lokalnymi władzami. W ostatnich dniach 2020 r. mogliśmy rozpocząć działalność w naszym zakładzie, a zespół wyprodukował już pierwsze kable do ładowania AC. W najbliższych tygodniach przygotowujemy się do instalacji kolejnych urządzeń i zatrudnienia nowych pracowników. Dzięki dogodnej lokalizacji w Parku Naukowo-Technologicznym Dworzysko, z dobrze rozwiniętą infrastrukturą, nasz zakład stanie się ważnym miejscem w sieci produkcyjnej Phoenix Contact E-mobility. Równolegle, również w centrali, w Niemczech prowadzone są kolejne inwestycje, które mają na celu zwiększenie mocy produkcyjnych.
Zakład zajmuje łączną powierzchnię 15 000 mkw., z czego 14 000 mkw. to powierzchnia produkcyjno-magazynowa, a 1000 – biurowa. Plan zakłada rozpoczęcie produkcji już w pierwszym kwartale 2021 roku, a w ciągu najbliższych kilku lat w fabryce znajdzie pracę ponad 250 pracowników. Zgodnie z przyjętą przez Panattoni strategią zrównoważonego rozwoju, budynek jest też przyjazny środowisku i podlega certyfikacji BREEAM na poziomie Very Good.
Fabryka znajduje w Parku Naukowo-Technologicznym „Rzeszów-Dworzysko” im. dr Grażyny Gęsickiej, na terenie inwestycyjnym przygotowanym i uzbrojonym przez Powiat Rzeszowski. Obiekt położony jest przy trasie S-19, będącej częścią „Via Carpathia”, która docelowo połączy Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. W pobliżu znajduje się też autostrada A4, biegnąca od granicy z Niemcami po granicę z Ukrainę. Do rzeszowskiego lotniska jest stąd 15 minut jazdy.
(Panattoni)