Toyota uruchomiła w Polsce produkcję napędów hybrydowych do Yarisa
6 kwietnia Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła w Wałbrzychu produkcję elektrycznej przekładni do niskoemisyjnych elektrycznych napędów hybrydowych. Nowa przekładnia będzie współpracować z najnowszej generacji silnikiem o pojemności 1,5 l zaprojektowanym w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture), którego produkcja ruszyła w czerwcu 2020 w Jelczu-Laskowicach.
W ten sposób oba polskie zakłady Toyoty wytwarzają hybrydowy zespół napędowy czyli serce samochodu. Zespoły te będą trafiać do nowej generacji Toyoty Yaris produkowanej we Francji a od sierpnia br. również w Czechach. W ubiegłym roku Yaris, który jest najpopularniejszym modelem Toyoty w Europie, stanowił ponad jedną piątą (20,9%) wszystkich samochodów, które opuściły europejskie salony Toyoty, a jego udział w segmencie B wzrósł do 8,4%. W tym samym czasie w Polsce Yaris stanowił 24,42% wszystkich zarejestrowanych Toyot, a co trzeci klient indywidualny w segmencie B wybierał właśnie ten model. Nowa generacja Toyoty Yaris zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021(„European Car of the Year”). Hybrydowe napędy z TMMP trafią również do Toyoty Yaris Cross, czyli pierwszego SUVa Toyoty w segmencie B, którego produkcja ruszy we Francji w tym roku.
W ramach inwestycji Toyota rozbudowała w Wałbrzychu zakład Odlewni o 1700 m2 na potrzeby nowej linii odlewania obudów oraz zainstalowała w obecnej hali skrzyń biegów nowe linie obróbcze i linię montażu. Wraz z uruchomieniem projektu TMMP rozpoczyna po raz pierwszy w historii produkcję silników elektrycznych MG1 stanowiących integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej. Dodatkowo jesienią bieżącego roku w Wałbrzychu uruchomiona zostanie bliźniacza linia przekładni a na początku przyszłego roku kolejna linia produkcji silników hybrydowych TNGA 1,5 l. W ten sposób produkcja elektrycznych napędów hybrydowych do Toyoty Yaris i Yaris Cross zostanie podwojona. W związku z tymi projektami zakład w Wałbrzychu prowadzi intensywne działania rekrutacyjne zmierzające do zatrudnienia dodatkowo ponad 300 pracowników.
– Z uwagi na popularyzację napędów hybrydowych w Europie, których udział w całkowitej sprzedaży Toyoty systematycznie rośnie i w 2020 roku wyniósł aż 54%, Toyota zwiększa produkcję kluczowych komponentów w naszych zakładach. Rozpoczynając po raz pierwszy produkcję silników elektrycznych budujemy nie tylko nowe linie produkcyjne ale również wiedzę i doświadczenie naszych pracowników w kierunku eletromobilności – podkreśla Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.
Najnowsze inwestycje TMMP stanową kluczowy element strategii Toyota Motor Europe, która ma na celu dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych, tak by zrealizować założenia firmy polegające na sprzedaży 1,4 mln pojazdów rocznie do 2025 r. W planach Toyoty 90% sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: w hybrydach, hybrydach typu plug-in, pojazdach zeroemisyjnych zasilanych bateriami lub wodorem. Po całkowitym uruchomieniu obecnych projektów w 2022 roku w polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będzie łącznie aż sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych, w tym trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA. Dodatkowo w roku 2020 w TMMP rozpoczął działalność Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów hybrydowych oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. Wraz z obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach do końca 2022 wzrośnie do prawie 6 miliardów złotych, możliwości produkcyjne do 1,65 miliona podzespołów rocznie a zatrudnienie do ponad 3000 osób.