Bycie eko może być ekonomiczne
wywiad

O poszukiwaniu ekologicznych rozwiązań i innowacyjności z Tomaszem Szalasem, prezesem firmy Glopack, której produkt – innowacyjna folia stretch zdobył nagrodę główną w konkursie Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu i Produkcji 2020, rozmawia Kinga Wiśniewska.

Glopack produkuje folie stretch od wielu lat. Niedawno zdobyliście nagrodę za innowacyjną folię stretch. Kiedy zrodził się u Pana pomysł na szukanie nowych rozwiązań?
Nasza firma od samego początku, czyli od roku 2008 roku, związana jest z branżą opakowań. Szczególnie ważnym dla nas produktem była i jest folia stretch i dlatego cały czas dążymy do udoskonalania oferty.
Folia, za którą otrzymaliśmy nagrodę, powstała dzięki zetknięciu się naszej firmy z branżą recyklingową. Posiadaliśmy w całym kraju ponad 500 maszyn służących do zagospodarowania odpadów foliowych i papierowych, zbieraliśmy dziesiątki tysięcy ton śmieci. Praca związana z gospodarką odpadami uświadomiła nam, z jak olbrzymim problemem się zmagamy. Zrozumieliśmy, że bez działań zmniejszających emisję odpadów, m.in. plastikowych, problem będzie narastał i stanie się dla nas oraz naszej planety obciążeniem nie do udźwignięcia.
Z tego powodu w 2015 roku nawiązaliśmy – trwającą do dziś – współpracę z Politechniką Lubelską. Naszej współpracy z naukowcami przyświecała myśl, że skoro nie możemy w procesie pakowania wyeliminować folii stretch, powinniśmy stworzyć produkt, który umożliwi zmniejszenie ilości używanego plastiku. Wyzwaniem było to, by zachować pełną funkcjonalność folii i komfort jej użytkowania. Tak właśnie rozpoczęła się nasza współpraca, która zaowocowała wieloma pomysłami i nowymi produktami.

W jaki sposób rozwijacie innowacyjne pomysły? Jak wygląda cały proces – od idei do wdrożenia?
Droga od pomysłu do stworzenia produktu jest dość długa. Nie bez znaczenia są tutaj koszty, które są wysokie, a na zwrot zainwestowanego kapitału trzeba poczekać. Wiemy również, że nowe pomysły nie zawsze są od razu doceniane. Jednak dobrze znamy rynek i jego potrzeby. Obserwowaliśmy rosnącą świadomość naszych klientów i dzięki temu mogliśmy przetestować innowacyjną folię. W głównej mierze to właśnie firmy zapraszały nas do siebie, aby zweryfikować nasz produkt, który został opatentowany w 2020 roku.
Trudne czasy spowodowały spore opóźnienia we wdrażaniu nowych pomysłów, ale finalnie udało się nam podjąć współpracę z wieloma firmami, które uważam za bardzo proekologiczne i otwarte na nowe rozwiązania. Kontakt z bezpośrednim odbiorcą naszych produktów to zawsze cenne doświadczenie, a opinia każdej z firm, które miały styczność z naszymi produktami, jest zawsze priorytetowa i na pewno wpływa na dalsze plany rozwoju produktu.

Na czym polega innowacyjna technologia produkcji Waszej folii stretch?
O samej technologii wytwarzania można w prostych słowach powiedzieć, że nie generuje praktycznie żadnych odpadów i jest technologią niewymagającą żadnej termicznej obróbki. W skrócie – proces wytwarzania polega na tym, że z jednego metra folii powstają trzy metry, które są trzykrotnie mocniejsze od standardowej folii. Daje to olbrzymie oszczędności pod kątem ekonomicznym oraz redukuje wprowadzany do obiegu plastik nawet o 60%!

O ile można zredukować ilość zużytego plastiku na jednej palecie?
Cały proces foliowania mamy dokładnie zaplanowany. Żeby określić ilość folii potrzebnej do tego procesu, potrzebujemy bezpośredniego kontaktu z odbiorcą, aby przeprowadzić u niego testy. Przykładowo, każda paleta zafoliowana maszynowo u odbiorcy X standardową folią o wadze 444 gram, na naszej folii wymaga aplikacji na poziomie 171 gram, przy foliowaniu ręcznym waga wynosi odpowiednio dla folii standardowej 220 gram, dla folii Glopack – 105 gram.
Proporcje bywają różne, lecz korzyści są bardzo łatwe do wyliczenia. Warto też wspomnieć o czasie foliowania – nasza folia wymaga zawsze 2-3 krotnie mniej owinięć wokół ładunku. Ilość wytwarzanego odpadu, który później trzeba zagospodarować, jest więc mniejsza. Wyniki testów przeprowadzonych dla naszych klientów mówią same za siebie. Często są oni zaskoczeni tym, że korzystanie z ekologicznej folii może być tańszym rozwiązaniem.
To wynika z błędnych przekonań, że jeśli coś jest ekologiczne, to musi być dużo droższe. My udowadniamy, że bycie eko może być również ekonomiczne. Koszt maszynowego zafoliowania palety folią Glopack u jednego z naszych klientów wynosi 2,19 zł, a folią standardową to 3,52 zł. Podobnia róznica występuje w przypadku ręcznego owijania.

Korzyści są więc zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne. Jakie branże interesują się wdrożeniem Waszego produktu?
Praktycznie każda branża jest dla nas potencjalnym odbiorcą, tak jak opisuje to tytuł nagrody: logistyka, transport, produkcja. Warto wspomnieć tu jeszcze o handlu. Współpracę z nowymi firmami nawiązujemy przeważnie zaczynając od testów – dążymy do tego, by przeprowadzić je u potencjalnych klientów. Zapewniamy obsługę techniczną, posprzedażową oraz wszystkie niezbędne narzędzia ułatwiające szybsze wdrożenie naszej folii.

Obserwuje Pan rynek od strony producenta ekologicznego rozwiązania. Jakie jest nastawienie firm na rynku? Ekologia i zrównoważony rozwój to tylko hasła, czy rośnie zainteresowanie wdrażaniem prośrodowiskowych rozwiązań?
Niestety, nawet w tak ważnej i oczywistej kwestii jak ochrona środowiska, ekologia czy redukcja plastiku stanowisko firm w naszym kraju nie jest jednoznaczne. Należy jednak podkreślić, że większość przedsiębiorstw i osób z nimi związanych rozumie problem i wspiera innowacje, jakie tworzymy w Glopack. Sami jesteśmy członkami Polskiego Paktu Plastikowego, gdzie zrzeszone firmy dążą do redukcji plastiku i zamknięcia jego obiegu w gospodarce.

Zapewne dużo w temacie wdrażania ekologicznych rozwiązań jeszcze przed nami. Pracuje już Pan nad kolejnymi projektami?
Tak – nieustannie pracujemy nad nowymi pomysłami! Myślę, że nasze rozwiązania jeszcze nie raz zaskoczą i ucieszą zwolenników zrównoważonego rozwoju oraz ekologii w szerokim rozumieniu. W tym roku mamy na swoim koncie kolejny nowy produkt z ochroną patentową i pewnie już niedługo będzie o nim głośno na rynku. Na naszym profilu na LinkedIn będziemy informować o wszelkich nowościach i inicjatywach.

Dziękuję za rozmowę.

Artykuł ukazał się w czasopiśmie Eurologistics nr 4/2021

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Polecamy