Nasi pracownicy robią rzeczy dobrze
WYWIAD

Nasi pracownicy robią rzeczy dobrze

TSLOGISTIC to firma, która w badaniu Operator Logistyczny Roku wyróżnia się regularną obecnością w czołówce rankingu. W jaki sposób poznański operator zyskuje tak duże uznanie klientów pomimo rywalizacji z branżowymi gigantami? M.in. o to pytaliśmy kadrę zarządzająca przedsiębiorstwa.

Panie Macieju, proszę na początek opowiedzieć naszym czytelnikom, w jakich obszarach rynku TSL działa TSLOGISTIC.

Maciej Seiffert, Dyrektor Zarządzający: TSLOGISTIC pozycjonuje się jako operator logistyczny oparty o polski kapitał. Można powiedzieć, że zdejmujemy z barków klienta wszystkie kwestie logistyczne, pracujemy od momentu przyjęcia zamówienia, poprzez magazynowanie, konsolidację, transport, aż do dostawy; czy to do odbiorcy czy na linię produkcyjną, co zwykle wiąże się z dostawą just in time.

Rok 2022 przyniósł całej gospodarce wiele znaków zapytania. Czy dla TSLOGISTIC ten trudny okres był paradoksalnie okazją do rozwoju?

Maciej Seiffert: Nasza firma powstała w 2010 roku w trakcie trwania kryzysu finansowego i założyciel firmy Tomasz Sawicki uznał, że taki moment otwiera duże szanse na jej rozwój. Po 12 latach tok myślenia nie zmienił się, trudne sytuacje postrzegamy jako okazję do rozwoju a nie tylko źródło problemów. Zarówno okres pandemii, jak i czas po wybuchu wojny na Ukrainie, która mocno zaburzyła działalność firm, to momenty, w których mogliśmy się bardziej wyspecjalizować. Zauważyliśmy, że w takich okresach uruchamia się u naszych pracowników inne spojrzenie na możliwość prowadzenia biznesu.  Współpraca w klientami staje się bardziej elastyczna, w ciągu ostatnich 2-3 lat łańcuchy dostaw zostały mocno zaburzone i w takich okresach firmy, które nie podchodzą ściśle proceduralnie do wszelkich rozwiązań, zyskują przewagę. To jest klucz do rozwoju w niepewnych czasach.

Jak zareagowali Państwa klienci na wybuch wojny?

Maciej Seiffert: Wojna ma wpływ na wszystkich w bliższej lub dalszej perspektywie czasu.  Zatem wszystkie firmy rozumiały sytuację i konieczność dostosowania się do niej oraz wynikające z tego trudności. Mamy bardzo zdywersyfikowany portfel klientów, czy też branż z którymi pracujemy – ale też podwykonawców, co ponownie pozwala nam zachowywać elastyczność nawet w takich trudnych momentach jak rok 2022 i wojna za naszą granicą.

Przez lata transport drogowy był jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Jednak problemy z którymi muszą mierzyć się przewoźnicy piętrzą się od miesięcy. Jak Pan sądzi, co najboleśniej wpłynie na sytuację firm transportowych w przyszłym roku?

Tomasz Sawicki, Właściciel: Wszystkie negatywne aspekty aktualnej sytuacji są boleśnie odczuwane przez przewoźników – czy to działania administracyjne Unii Europejskiej jak Pakiet Mobilności, czy to rosnący koszt paliwa, czy też rosnące koszty zakupu nowych jednostek transportowych. A najboleśniejsza jest kombinacja tych trzech aspektów. Do tego oczywiście dochodzi niewystarczająca podaż kierowców, zwłaszcza po rozpoczęciu działań wojennych i powrocie wielu obywateli Ukrainy do kraju. Tworzy się pewna macierz – mamy kierowców, ale nie możemy kupić szybko nowego samochodu; albo mamy kierowcę i pojazd, ale ze względu na przepisy są problemy z realizacją zleceń w Unii Europejskiej. Trzeba ogromnego doświadczenia, aby móc skutecznie lawirować między wszystkimi negatywnymi czynnikami. Dajemy sobie z tym radę nie skupiając się na realizacji przewozów z punktu A do punktu B, lecz na wszystkich obszarach działania globalnego operatora logistycznego. W ten sposób gwarantujemy sobie portfel zdywersyfikowanych klientów, pracownicy mają świadomość właściwego rozwoju firmy i budowania solidnych podstaw do funkcjonowania w niepewnej przyszłości makroekonomicznej.

Co do innych wyzwań – nie mamy innej możliwości niż “płynąć” z nimi. Jeśli chodzi o wymogi administracyjne UE, jesteśmy na to gotowi i będziemy działać w sposób wymagany przez przepisy. Spodziewam się, że rynek zostanie nieco zweryfikowany i wielu firmom dojdą nowe obowiązki finansowo administracyjne co może okazać się nie do udźwignięcia.

Maciej Seiffert: Kolejna kwestia to wzrost świadomości klientów na temat rosnących cen paliwa i kosztów pracy. W okresie ostatnich podwyżek cen paliwa duża część klientów wychodziła z propozycjami podpisania klauzul paliwowych. Oczywiście w dużych firmach działały one od lat, ale teraz także ci mniejsi widzą, że jest taka potrzeba, bowiem w przeciwnej sytuacji trudno będzie znaleźć chętnego do realizacji transportu. A jeżeli chodzi o koszty pracy to pokutują tu wieloletnie zaniedbania w kreowaniu znaczenia zawodu kierowcy. W Polsce średni wiek kierowcy rośnie w dużym tempie, a zawód nie jest atrakcyjny dla młodych ludzi, gdyż nie buduje się wokół niego żadnej pozytywnej otoczki.

Transport morski stał się fundamentem globalnej gospodarki, lecz z drugiej strony od momentu wybuchu pandemii obserwujemy ogromne zawirowania na rynku kontenerowym. Kiedy Pani zdaniem możemy oczekiwać ustabilizowania się cen i unormowania czasu realizacji dostaw?

Judyta Wciseł, Koordynator Frachtu Morskiego i Kolejowego: Faktycznie już od dłuższego czasu obserwujemy zawirowania na rynku. Rozmawiając z naszymi klientami i przewoźnikami morskimi nastawiamy się na to, że z tego typu chwiejnością stawek i czasu dostaw będziemy się borykać jeszcze przez cały przyszły rok. Zarówno w przesyłkach morskich jak i kolejowych notowane są spore opóźnienia, stawki ostatnio dość mocno spadają i prognozujemy, że przez cały najbliższy rok sytuacja się nie zmieni. W 2024 roku liczymy już na stabilizację stawek i czasu dostaw. Widzimy oczywiście zmiany na rynku związane z wybuchem wojny, duża część statków wpływających wcześniej do Odessy kierowana jest do polskich portów. Zmienia to naszą specyfikę pracy, obsługujemy teraz nowe rodzaje ładunków i nowe firmy, z którymi wcześniej nie mieliśmy do czynienia.

Istotną częścią oferty TSLOGISTIC jest fracht lotniczy. To z pewnością nie jest produkt dla wszystkich, ale czy w niepewnych czasach zainteresowanie klientów przesyłkami lotniczymi rośnie?

Tomasz Najgrodzki, Kierownik Biura Spedycji Lotniczej TSLOGISIC w Warszawie: Powiedziałbym, że zainteresowanie transportem lotniczym utrzymuje się na niezmiennym poziomie, choć analizując rynek musielibyśmy spojrzeć na poszczególne dziedziny. Gdy wybuchła pandemia transport lotniczy otrzymał największy cios w historii, ponieważ wiele linii lotniczych musiało anulować swoje rejsy i przeprogramowało sieć połączeń. Potem sytuacja zaczęła się normować, ale po wybuchu wojny znowu wszystko stanęło na głowie, gdyż zamknęliśmy przestrzeń lotniczą dla Rosji, a Rosja odpowiedziała Zachodowi tym samym. Zatem w 2022 znowu trzeba było przebudować rynek.

Jednakże zainteresowanie lotniczym cargo ciągle jest wysokie, chociażby dlatego, że jesteśmy hubem przeładunkowym dla Ukrainy. Moim zdaniem najwyraźniejszym potwierdzeniem atrakcyjności transportu lotniczego  jest nawet tygodniowy okres oczekiwania na booking dla gotowych towarów. Mówiąc wprost, ilość połączeń nie spadła, a brakuje miejsca na cargo.

Maciej Seiffert: Zauważamy też, że klienci nie chcą już utrzymywać wysokich stanów magazynowych, przez co transport lotniczy umacnia swoją pozycję. Klienci akceptują adekwatnie wyższe koszty do maksymalnie skróconego czasu dostawy.

Tomasz Najgrodzki: Kolejną składową jest kurs dolara: część klientów czeka aż on spadnie i obniżą się koszty transportu, podczas gdy eksporterzy chcą teraz szybko sprzedawać, aby więcej zarobić w złotówkach, co zachęca do realizacji szybkich wysyłek dla zdecydowanych klientów.

TSLOGISTIC ma już osiem oddziałów. Czy planują Państwo dalszą rozbudowę swojej sieci? A może pora na inwestycje w innym obszarze…

Maciej Seiffert: Mimo pozycjonowania się jako firma logistyczna od początku funkcjonowania, dominowała spedycja drogowa. W związku z tym od 2020 roku postawiliśmy na mocny rozwój oferty w transporcie morskim i lotniczym, jak też kolejowym. Ponadto w rozsądnym tempie budujemy własny tabor oraz powiększamy powierzchnię magazynową. Oferujemy już naszym klientom powierzchnie magazynową pod Poznaniem, którą w najbliższym czasie będziemy zwiększać. Natomiast w przyszłym roku planujemy otworzyć nową lokalizację na Pomorzu. To są obszary, w których będziemy się prężnie rozwijać.

Tomasz Sawicki: Boom na otwieranie nowych oddziałów już minął, mamy lokalizacje w głównych ośrodkach przemysłowych kraju. Uruchamiamy też operacyjnie spółkę w Niemczech pod kątem wymagań Pakietu Mobilności.  Teraz skupiamy się przede wszystkim na merytoryce, inwestujemy w szkolenia pracowników i kadry zarządzającej. A przede wszystkim dużo rozmawiamy z klientami, z myślą o przewidywaniu ich potrzeb i wspieraniu rozwoju ich biznesu, gdyż rozwój firmy logistycznej stanowi odbicie rozwoju klientów tejże firmy.

Jak czytamy na Państwa stronie internetowej, “logistyka to łańcuch działań nieprzypadkowych”. Jak zatem należy zarządzać firmą z branży TSL, aby nie pozostawić niczego przypadkowi?

Maciej Seiffert: Jako punkt wyjścia do odpowiedzi na to pytanie postawiłbym oczywiście ludzi. W firmie logistycznej to oni są najważniejszym determinantem rozwoju przedsiębiorstwa. XXI wiek dał nam mnóstwo możliwości automatyzacji pewnych procesów, ale czynnik ludzki zawsze jest najistotniejszy. Budowanie w ludziach przekonania, że pracują w fajnej firmie i warto się angażować w realizowane zadania, daje nam dużą swobodę w działaniu. Zaangażowanie naszych pracowników pozwala nam się rozwijać w sposób organiczny i czuć się bezpiecznie. To są właśnie te działania nieprzypadkowe, od samego początku stawialiśmy na rozwój ludzi, budowę ich świadomości oraz doświadczenia. Nasi pracownicy po prostu robią rzeczy dobrze, a to jest kluczowe w procesie rozwoju firmy. Wszystkie prowadzone przez nas operacje oparte są o wiedzę pracowników, którą zdobywają na rożnego rodzaju szkoleniach. Z takimi ludźmi nic nie pozostaje dziełem przypadku.

O skuteczności Państwa działań świadczą regularne wyróżnienia, otrzymywane w programie Operator Logistyczny Roku. Jakie Pana zdaniem jest główne źródło nieustannie wysokich ocen ze strony klientów?

Tomasz Sawicki: Mamy tu do czynienia z ciągiem przyczynowo skutkowym, na który spójrzmy od końca: otrzymujemy nagrodę, która jest efektem opinii klientów, opinie te wynikają z jakości usług, jakość usług to pochodna wiedzy pracowników, a wiedza ta to efekt właściwego zarządzania firmą.

Maciej Seifert: To wynik kilku składowych. Przede wszystkim to zasługa ludzi pracujących w naszej firmie, którzy, jak już mówiłem, wykonują dobrze swoją robotę. Po drugie elastyczność firmy: w naszej firmie podejmujemy decyzje szybko i jeśli klient potrzebuje niestandardowych rozwiązań, w TSLOGISTIC można je bardzo szybko przygotować. Wszyscy wiemy, że logistyka jest do pewnego momentu procesem, który można stosunkowo łatwo poukładać, po czym dochodzimy do etapu, w którym pojawiają się nieprzewidziane sytuacje, wymagające stworzenia nowego rozwiązania. Ludzie, którzy czują się bezpiecznie w firmie, potrafią w takim momencie zadziałać skutecznie bez obaw i wielu pytań o zgodę. A obopólne zaufanie buduje w pracowniku odpowiedzialność za klienta, co przekłada się na wysoki poziom obsługi. Dwa słowa: “dobra robota” ze strony klienta to najważniejsza nagroda dla pracownika, a dla całej firmy skutkuje to wyróżnieniami w badaniu Operator Logistyczny Roku.

Dziękuję za rozmowę

Rozmawiał: Witold Zygmunt

Artykuł ukazał się w czasopiśmie Eurologistics 6/2022

Poleć ten artykuł:

Polecamy