Cyniczny, kłótliwy czy zapominalski – jaki jest Twój dłużnik?
Prawdopodobnie każdy przedsiębiorca prędzej czy później będzie miał do czynienia z dłużnikiem. Choć od każdego z nich wymagamy tego samego, czyli zwrotu pieniędzy, nie warto wrzucać ich do jednego worka. Rozpoznanie typu zalegającego z zapłatą kontrahenta, pozwoli odzyskać dług szybciej i skuteczniej, w czym pomoże charakterystyka dłużników przygotowana przez Transcash.eu.
Najczęściej spotykane typy dłużników
Specjaliści z zakresu windykacji Transcash przygotowali poradnik, w którym prosto, przejrzyście i z odrobiną humoru opisują najczęściej spotykane typy dłużników. Każdy opis zawiera krótką charakterystykę, najczęstsze problemy w komunikacji i sposoby radzenia sobie z nimi podczas rozmowy.
Typy dłużników według Transcash
Gapa: zapominalski i roztargniony
Migacz: wymówki to jego specjalność
Cwaniak: pewny siebie i gotowy do konfrontacji
Werter: emocjonalny i depresyjny
Filozof: specjalista od dzielenia włosa na czworo
Przestępca: nigdy nie zamierzał spłacić długu
Za wyjątkiem przestępcy, skutecznie prowadzona rozmowa pozwoli rozgryźć każdego z dłużników. Kluczem do sukcesu jest komunikacja oparta na dobrej woli. Antagonizowanie dłużnika i prowadzenie rozmowy z pozycji siły zazwyczaj przynosi efekt odwrotny do zamierzonego.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Psychologia negocjacji
Już jedna wymiana zdań z dłużnikiem potrafi odsłonić jego kluczowe cechy i przypisać go do konkretnego typu. Gapa i Migacz zareagują lepiej na spokojną i życzliwą argumentację, z kolei Cwaniak czy Filozof wymagają przede wszystkim rozwagi i stanowczości. Efektem każdej rozmowy powinno być uzyskanie deklaracji spłaty w konkretnym terminie.
Wspomniane zalecenia płyną nie tylko z intuicji i codziennej praktyki zespołów windykacyjnych, ale również z badań naukowych. Pierwsze próby zrozumienia natury dłużników psychologowie i socjologowie podejmowali już w latach 80′. Ich celem było zdefiniowanie cech kluczowych dla tej grupy, co ujawniło jej rozwarstwienie. Na tej podstawie dłużników podzielono na kilka typów, uwzględniając przyczyny zadłużenia, postrzeganie świata i przyjęte strategie radzenia sobie z problemem.
Emocje na bok
W poradniku Transcash znalazły się podpowiedzi, które pozwolą dostosować strategie postępowania do każdego z typów dłużników. Podczas każdej rozmowy windykacyjnej trzeba jednak pamiętać o najważniejszej zasadzie: emocje są najgorszym doradcą. Jeśli je odsłonimy, rozmówca może spróbować je wykorzystać na swoją korzyść i wbrew celowi, na którym zależy windykatorowi.
Pobierz poradnik Transcash, żeby poznać swojego dłużnika i zwiększyć skuteczność windykacji.