Cyniczny, kłótliwy czy zapominalski – jaki jest Twój dłużnik?

Cyniczny, kłótliwy czy zapominalski – jaki jest Twój dłużnik?

Prawdopodobnie każdy przedsiębiorca prędzej czy później będzie miał do czynienia z dłużnikiem. Choć od każdego z nich wymagamy tego samego, czyli zwrotu pieniędzy, nie warto wrzucać ich do jednego worka. Rozpoznanie typu zalegającego z zapłatą kontrahenta, pozwoli odzyskać dług szybciej i skuteczniej, w czym pomoże charakterystyka dłużników przygotowana przez Transcash.eu.

Najczęściej spotykane typy dłużników

Specjaliści z zakresu windykacji Transcash przygotowali poradnik, w którym prosto, przejrzyście i z odrobiną humoru opisują najczęściej spotykane typy dłużników. Każdy opis zawiera krótką charakterystykę, najczęstsze problemy w komunikacji i sposoby radzenia sobie z nimi podczas rozmowy.

Typy dłużników według Transcash

👉 Gapa: zapominalski i roztargniony

👉 Migacz: wymówki to jego specjalność

👉 Cwaniak: pewny siebie i gotowy do konfrontacji

👉 Werter: emocjonalny i depresyjny

👉 Filozof: specjalista od dzielenia włosa na czworo

👉 Przestępca: nigdy nie zamierzał spłacić długu

Za wyjątkiem przestępcy, skutecznie prowadzona rozmowa pozwoli rozgryźć każdego z dłużników. Kluczem do sukcesu jest komunikacja oparta na dobrej woli. Antagonizowanie dłużnika i prowadzenie rozmowy z pozycji siły zazwyczaj przynosi efekt odwrotny do zamierzonego.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

POBIERZ DARMOWY PORADNIK

Psychologia negocjacji

Już jedna wymiana zdań z dłużnikiem potrafi odsłonić jego kluczowe cechy i przypisać go do konkretnego typu. Gapa i Migacz zareagują lepiej na spokojną i życzliwą argumentację, z kolei Cwaniak czy Filozof wymagają przede wszystkim rozwagi i stanowczości. Efektem każdej rozmowy powinno być uzyskanie deklaracji spłaty w konkretnym terminie.

Wspomniane zalecenia płyną nie tylko z intuicji i codziennej praktyki zespołów windykacyjnych, ale również z badań naukowych. Pierwsze próby zrozumienia natury dłużników psychologowie i socjologowie podejmowali już w latach 80′. Ich celem było zdefiniowanie cech kluczowych dla tej grupy, co ujawniło jej rozwarstwienie. Na tej podstawie dłużników podzielono na kilka typów, uwzględniając przyczyny zadłużenia, postrzeganie świata i przyjęte strategie radzenia sobie z problemem.

Emocje na bok

W poradniku Transcash znalazły się podpowiedzi, które pozwolą dostosować strategie postępowania do każdego z typów dłużników. Podczas każdej rozmowy windykacyjnej trzeba jednak pamiętać o najważniejszej zasadzie: emocje są najgorszym doradcą. Jeśli je odsłonimy, rozmówca może spróbować je wykorzystać na swoją korzyść i wbrew celowi, na którym zależy windykatorowi.

Pobierz poradnik Transcash, żeby poznać swojego dłużnika i zwiększyć skuteczność windykacji.

Poleć ten artykuł:

Polecamy