Gospodarka cyrkularna – DB Schenker i Konica Minolta
DB Schenker podejmując współpracę z Konica Minolta w zakresie obsługi logistycznej stanął przed wyzwaniem zaprojektowania, a następnie wdrożenia, szytych na miarę rozwiązań logistycznych efektywnie łączących kilka procesów operacyjnych, w tym, kluczowe dla producenta, elementy oparte na gospodarce cyrkularnej. Dziś obie firmy świętują rocznicę tego partnerstwa podkreślając niezawodność i wysoką jakość świadczonych usług.
– Współpraca z Konica Minolta jest potwierdzeniem naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój, którego istotną częścią jest logistyka dla gospodarki obiegu zamkniętego. Bardzo mnie cieszy, że dzięki temu projektowi rozwijamy jako operator logistyczny dodatkowe kompetencje. Zastosowane przez nasz zespół Solution Design kompleksowe rozwiązania uwzględniają zarówno operacje logistyczne, systemy informatyczne, jak i infrastrukturę budynku, tak aby wspierać specyfikę działalności klienta – mówi Dariusz Doroś, Dyrektor Logistyki Kontraktowej w klastrze North East Europe, DB Schenker.
Do obsługi Konica Minolta DB Schenker udostępnił dedykowany magazyn w podwarszawskim Nadarzynie. Składa się na niego część przeznaczona do składowania dużego sprzętu, tj. drukarek, magazyn e-commerce części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych oraz Centrum Techniczne. Kluczem we współpracy było stworzenie efektywnego modelu operacyjnego łączącego dwa procesy: obieg nowych i używanych urządzeń. Wdrożono między innymi rozwiązania typu pick-and-pack, wprowadzono dedykowane zmiany w systemie WMS, zmodyfikowano zarządzanie procesem dostaw do klientów biznesowych Konica Minolta tak, aby zachować jak największą elastyczność i wydajność łańcucha dostaw.
Sercem całego procesu magazynowego jest Centrum Techniczne. To wydzielona przestrzeń z kontrolowaną temperaturą, dodatkowym oświetleniem i odpylaczami, na której znajduje się 70 stanowisk przeznaczonych dla techników Konica Minolta. To tutaj odbywa się montaż systemu dla nowego sprzętu. Tu też trafiają używane drukarki, które następnie są serwisowane: odnawiane, czyszczone, naprawiane, przechodzą kontrolę jakości oraz aktualizację oprogramowania, a następnie ponownie trafiają do obiegu.
Rocznie w jednostkach zarządzanych przez DB Schenker na rzecz klientów na całym świecie obsługiwanych jest łącznie ponad 10 milionów drukarek, smartfonów czy całych struktur serwerowych, a miliony dodatkowych urządzeń jest poddawanych badaniom w celu wykrycia uszkodzeń oraz ich naprawy lub jest odsyłanych do producenta w celu przetworzenia ich komponentów.
Ekspertyza DB Schenker w zakresie procesów logistyki zwrotnej obejmuje inicjację zwrotów oraz procesy zwrotu i naprawy. Składowanie o niskiej emisji węgla oraz wybór materiałów opakowaniowych przyjaznych dla środowiska umożliwiają klientom redukcję ich śladu węglowego.