
Co jest w w centrum uwagi MŚP z sektora przemysłowego?
Blisko co czwarty (24,7 proc.) przedstawiciel małych i średnich przedsiębiorstw z sektora przemysłowego ocenia, że największe wyzwanie, z jakimi będzie się mierzyć w nadchodzących miesiącach to wysokie koszty surowców. Dalej wymieniane są wyzwania takie jak zwiększenie liczby zleceń (22,3 proc.), braki kadrowe (21,7 proc.) czy utrzymanie jakości produktów (19,7 proc.). Tak wynika z raportu Index MiU, opracowanego przez Siemens Financial Services w Polsce.
W badaniu przedsiębiorcy z branży spożywczej, przetwórstwa tworzyw sztucznych oraz obróbki metali wymieniają czynniki, które w największym stopniu wpływają na konkurencyjność ich firm. Na pierwszym miejscu wśród wskazywanych wyzwań znalazły się wysokie ceny surowców (24,7 proc.), zwiększenie liczby zleceń (22,3 proc.) oraz – jak deklaruje 21,7 proc. respondentów – pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników. Utrzymanie jakości produktów, które w poprzedniej edycji badania było na pierwszym miejscu, nadal pozostaje istotne – wskazało je 19,7 proc. firm.
– Utrzymanie jakości to niezmiennie fundament silnej pozycji rynkowej. Przedsiębiorcy mają świadomość, że ten aspekt wymaga ich ciągłej uwagi, a z kolei analiza ostatnich pięciu edycji naszego badania potwierdza, że jakość pozostaje jedną z najważniejszych przewag konkurencyjnych dla rodzimych firm. Coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega też, że utrzymanie wysokich standardów jakościowych wiąże się z potrzebą systematycznych inwestycji – podkreśla Katarzyna Kaczmarek, CEO Siemens Financial Services w Polsce.
Różne branże, różne wyzwania
Różnorodność odpowiedzi pokazuje, jak specyfika branży wpływa na ocenę najbliższych miesięcy. W branży przetwórstwa tworzyw sztucznych aż 38 proc. przedsiębiorstw ocenia, że największym wyzwaniem będą wysokie ceny surowców. Firmy z branży spożywczej w większym stopniu koncentrują się na zwiększeniu liczby zleceń (23 proc.) i dbałości o jakość produktów (21 proc.) – co jest najwyższym wynikiem w tym obszarze spośród wszystkich badanych branż.
Z kolei w branży obróbki metali największe znaczenie mają kwestie kadrowe (31 proc.), a także rosnące z powodu inflacji ceny surowców i energii (23 proc.). Utrzymanie jakości produktów również pozostaje jednym z głównych celów – wskazało je 20 proc. badanych.
Nowe inwestycje i kierunki rozwoju
W aktualnej, piątej edycji raportu Index MiU silnie wybrzmiewają też tematy związane z modernizacją parków MiU i wdrażaniem nowych technologii. 13,3 proc. przedsiębiorców wskazało, że wyzwaniem będą zakupy nowych maszyn i urządzeń. Dokładnie tyle samo wskazywało automatyzację produkcji. Niezmiennie, od początku prowadzenia badania, pojawiają się także kwestie związane z działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju.
– Przedsiębiorstwa coraz częściej łączą cele środowiskowe z rozwojem technologicznym, co pozwala im osiągać lepsze efekty operacyjne. Z piątej edycji raportu Index MiU wyłania się obraz sektora, który dynamicznie reaguje na zmieniające się warunki i konsekwentnie szuka sposobów na umacnianie swojej pozycji. Elastyczne podejście, otwartość na wdrażanie technologii i koncentracja na jakości stają się dziś podstawą przewagi konkurencyjnej – podsumowuje Grzegorz Jarzębski, Country Head of Sales, Siemens Financial Services w Polsce.
Nota metodologiczna
Index MiU przyjmuje wartości w skali od 0 do 100 pkt. Im wyższy odczyt, tym wyższa ocena zdolności firm do konkurowania, bardziej skupiają się one na inwestycjach w rozwój parków maszyn i urządzeń, automatyzacji oraz m.in. zwiększają skalę sprzedaży krajowej i zagranicznej. Progi newralgiczne, które świadczą o dużym wzroście lub spadku konkurencyjności wynoszą odpowiednio 60 pkt i 40 pkt. Konstrukcja indeksu opiera się na ośmiu komponentach, które w różnym stopniu wpływają na końcową wartość informującą o zdolności do konkurowania producenta. Wśród nich są m.in. odnowienia parku maszyn i urządzeń oraz ich częstotliwość, automatyzacja procesów produkcji, sprzedaż krajowa i eksport czy udział oraz dostępność finansowania zewnętrznego.
Badanie z przedstawicielami 300 małych i średnich firm zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research w IV kwartale 2024 r. Uczestnikami badania byli przedsiębiorcy z branży spożywczej, obróbki metali i przetwórstwa tworzyw sztucznych z całej Polski, posiadający własny park maszyn i urządzań (MiU). Wykorzystano metodę ilościową, technikę standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).