30 procent więcej nowych ciężarówek w pierwszym półroczu
PZPM, bazując na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, podał wyniki rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5 t w czerwcu 2016 i podsumował całe półrocze. Na półmetku 2016 zapowiada się rekordowy rok, szczególnie w najcięższych kategoriach.
Na zamknięcie drugiego kwartału, dynamika w czerwcu br. w grupie nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t znowu wzrosła, po lekkim majowym przyhamowaniu. Ostatni miesiąc zakończył się na poziomie wyższym o 1/5 (20,5%) niż rok wcześniej i podobnie w porównaniu do poprzedniego miesiąca (+19,9%). W centralnej ewidencji pojazdów przybyło 2 667 pojazdów z tej grupy. Wyniki autobusów już trzeci miesiąc z rzędu hamują całą grupę. Ich rejestracje wyniosły 158 szt. i były niższe niż przed rokiem o 21%.
O wysokim wzroście rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t zdecydowały nowe samochody ciężarowe. Liczba ich wzrosła o ¼ (+24,6%) do poziomu 2509 szt. To już 17. miesiąc ich wzrostu. Zarejestrowano również więcej niż w maju o 19,2%. W pierwszej połowie roku użytkownicy odebrali 14 192 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5t. wzrost w skali roku jest nadal bardzo wysoki i wynosi 27,8%.
Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t
W czerwcu 2016r zarejestrowano 2 509 nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t., co reprezentowało zwiększenie ich rynku o 24,6%. Ciągniki siodłowe, które dyktują tempo rozwoju całej grupy, po jednym miesiącu lekkiego zmniejszenia wzrostu znowu okazały się bardzo dynamiczne. W ostatnim miesiącu wydano ich 2010, czyli więcej o 310 szt. niż w maju (+18,2%) oraz więcej o 31,4% niż rok wcześniej. Ich udział w całej grupie w czerwcu wyniósł 80%. Średnio w całym ubiegłym roku ciągniki stanowiły blisko 76% a w przedkryzysowych latach 2007 – 2008, 62% – 51%. Widać, że struktura sprzedaży samochodów ciężarowych zmienia się i coraz większą część zajmują ciągniki, które są podstawą i świadectwem rozwoju przewozów międzynarodowych wykonywanych przez polskich przewoźników. Dokłada się do tego ich zainteresowanie wymianą posiadanego przez nich taboru na spełniający normy Euro VI, który jest już sprawdzony i bardziej ekonomiczny w eksploatacji niż wcześniejsze wersje pojazdów. Korzystniej też dla pojazdów z normą Euro VI zaczęły wypadać opłaty myta w Europie.
Skompletowane podwozia (razem z zabudowami specjalnymi) przyciągają uwagę znacznie mniejszej grupy klientów. W czerwcu br. ich rejestracje zwiększyły się o 3,1% do 499 szt.. Przed miesiącem wyniosły było ich 405 a w kwietniu 515 szt. Ich poziom podniósł się powyżej średniomiesięcznego rezultatu nie tylko z ub. roku (452szt.), ale także z br. (425szt.). Ze względu na opisaną wcześniej zmianę struktury całej grupy, do średniomiesięcznego poziomu podwozi z roku 2007 (709szt.) czy tym bardziej 2008 (832 szt.) jest daleko w tej części rynku.
Od początku roku zarejestrowano 13 250 szt. (+30,0%) nowych samochodów ciężarowych. Wśród nich było 10697 ciągników (+35,0%), które stanowią zasadniczą część łącznie średnich i ciężkich pojazdów (81% udz.), i zwłaszcza tych najcięższych o DMC od 16t. (87% udz.). Od początku roku przybyło samochodów najcięższych 12307 (+33,5%). Pojazdy o tonażu poniżej 16t. skupiły zainteresowanie 932 nabywców, o 32szt. mniej niż rok wcześniej (-3,3%). Wśród podwozi tego segmentu masowego wyróżnia się Iveco (424;-3,4%) z 45,5% udziałem. Następny w tej grupie MAN (214; -2,7%) skupia 23% tej części rynku a kolejny Mercedes-Benz już tylko 16% (151; -21,4%).
Do końca czerwca br. najsilniejsza grupa odbiorców wszystkich samochodów ciężarowych pow. 3,5t – firmy prowadzące leasing czy CFM – odebrały prawie 77% nowo zarejestrowanych pojazdów. Podczas, gdy rok wcześniej ich udział był niższy o ponad 6 pkt. proc. W pierwszej połowie br. przypadło na nie blisko 10,2 tys. nowych rejestracji wobec 7,2 tys. szt. rok wcześniej. Wszystkie podmioty instytucjonalne odebrały od początku roku 11,9 tys. nowych pojazdów, co przekłada się na 89,7% rynku.
Miesiąc Volvo
W rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w czerwcu br. najwięcej pojazdów dostarczyło klientom Volvo wydając 543 szt. (+96,7%). Ostatnio 500 szt. wydań w jednym miesiącu przekroczyła w marcu Scania (566). W ub.r. zdarzyło się to tylko raz – w grudniu ub.r. MAN (562). Na drugim miejscu bieżącego rankingu w czerwcu był DAF (483; +44,2%) i na trzecim MAN (407; -0,7%). Dalej Scania (363; +15,2%) i Mercedes-Benz (340szt.; +18,1%).
Od początku roku, po czerwcu znowu zmiana na pierwszym miejscu. Na czele znowu znalazł się DAF (2520; +39,8) z udziałem bliskim 1/5 rynku (19%). Scania z liczbą 2455 pojazdów (+43,4%) spadła na drugie. Przypadł na nią 18,3% udział. Na trzeciej pozycji dzięki wynikom ostatniego miesiąca jest Volvo (2245; +47,2%) z 17% udziałem. MAN przesunął się na czwarte po rejestracji 2222 szt. (+22,5%). Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz z liczbą 1877szt. (+12,1%) i udziałem w rynku przekraczającym 14%.
Rankingi dla samochodów ciężarowych o DMC >= 16t
Od początku roku w grupie najcięższych pojazdów kolejna zmiana, pierwszy jest DAF (2481; +40%) przed Scanią (2455; +43%). Za nią na trzecim zbliżyło się Volvo (2240; +47%). Następny jest MAN (2003; +26%). Piątkę zamyka Mercedes-Benz (1724; +16%).
Pojazdy używane
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w czerwcu br. przybyło 2 798 szt. i przełożyło się to na wzrost ich liczby o 13,1%. W całej grupie wyróżniliśmy 2 526 samochody ciężarowe (13,2% r/r) i 272 autobusy (+11,9% r/r). Od początku roku w rejestrach centralnej ewidencji przybyło razem 16,4 tys. takich używanych pojazdów. Nieco więcej niż w analogicznym czasie przed rokiem (+2,8%). W tym 14,7 tys. ciężarówek i 1,7 tys. autobusów. Razem przewyższyły one liczebność nowych pojazdów zarejestrowanych w tym samym czasie o blisko 16%.