ARP przejmuje Rafako EBus

ARP przejmuje Rafako EBus

Po należącym do PGZ Autosanie, kolejny producent autobusów znalazł się w państwowych rękach. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. sfinalizowała umowę zakupy spółki celowej Rafako EBus od Rafako S.A. Rafako opracowało i testuje prototyp elektrycznego autobusu, na potrzeby produkcji przejęło też część upadłej fabryki Solbusa w Solcu Kujawskim.

Transakcję zapowiadano już od kilku miesięcy. Rafako EBus wczoraj w 100 proc. trafił pod kontrolę ARP. Celem ARP S.A. jest rozwój w ramach spółki celowej produktu autobusu elektrycznego. Plany obejmują również przygotowanie nowych prototypów dłuższych pojazdów, oraz wejście na rynki polskie i zagraniczne. Są one zbieżne z trendami związanymi z ograniczeniem emisji spalin, elektromobilnością i sprzyjają rozwojowi innowacyjnych polskich produktów.

– Sprzedaż EBUS-a wynika ze strategii koncentracji Rafako na głównej działalności Spółki. Sprzedajemy aktywa, które nie są z nią związane i nie angażujemy dalszych środków w start upy, nawet tak interesujące jak projekt elektrycznego autobusu. Jestem przekonany, że w rękach ARP S.A. projekt, który doprowadziliśmy do tak zaawansowanej fazy nabierze odpowiedniego rozmachu. RAFAKO chce być obecne na rynku budownictwa energetycznego i instalacji ochrony środowiska dla energetyki i w tych obszarach upatrujemy możliwości dalszego rozwoju Spółki. Tu mamy największe doświadczenie i własne technologie sprawdzone na wielu realizacjach – powiedział Radosław Domagalski – Łabędzki, wiceprezes Rafako S.A.

ognozy dotyczące przyszłości rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Według Electric Bus Market 2013-2025, światowy rynek autobusów elektrycznych będzie rósł rocznie o ok. 17 proc. Trend ten jest zauważalny również w Polsce. Jeszcze w 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny. Z kolei tylko w pierwszej połowie br. polscy przewoźnicy odebrali 67 miejskich elektrobusów, co stanowi 20% udziału w tym rynku.

– Polska należy do liderów eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. To bardzo perspektywiczny rynek nie tylko w wymiarze unijnym, ale i krajowym. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny, a od 2025 możemy się spodziewać, że w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców nie będą sprzedawane autobusy spalinowe. W ARP S.A. dostrzegamy potencjał tego rynku – widzimy jednak nie tylko korzyści biznesowe, ale też pozytywy związane z ochroną środowiska i rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Przejęcie Rafako EBus to istotny krok w realizacji tych celów, które wpisują się w misję ARP S.A. – powiedział Paweł Kolczyński, wiceprezes zarządu ARP S.A.

Prognozy dotyczące przyszłości rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Według Electric Bus Market 2013-2025, światowy rynek autobusów elektrycznych będzie rósł rocznie o ok. 17 proc. Trend ten jest zauważalny również w Polsce. Jeszcze w 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny. Z kolei tylko w pierwszej połowie br. polscy przewoźnicy odebrali 67 miejskich elektrobusów, co stanowi 20% udziału w tym runku.

Poleć ten artykuł:

Polecamy