Bezpieczeństwo użytkowania wózków widłowych Nissan Forklift
Pomimo niewielkich wymiarów podnosi kilka ton ładunku na wiele metrów wysokości, choć sam waży niewiele mniej. Nie jeździ zbyt szybko, ale z łatwością, precyzyjnie manewruje z dokładnością co do centymetra. Naciski jednostkowe największych z nich przekraczają wartości osiągane...
Mowa o wózku widłowym – narzędziu powszechnie spotykanym w większości firm, do którego obsługi podchodzi się często lekceważąc maszynę i prawidłowe zasady jej użytkowania. Mimo ustawowego obowiązku rejestracji tych urządzeń w Urzędzie Dozoru Technicznego, wiele wózków pozostaje w tzw. szarej strefie i nie podlega żadnym przeglądom ani konserwacji pod kątem bezpieczeństwa pracy. Brawura użytkowania i zły stan techniczny sprzętu to dwie najczęstsze przyczyny wypadków z udziałem wózków widłowych – zdarzeń nierzadko śmiertelnych. Mając świadomość, jak groźne mogą być takie wypadki, Nissan Forklift stawia bezpieczeństwo operatora i osób postronnych na pierwszym miejscu – już na etapie konstrukcyjnym, rozwijając prace zarówno nad elementami, które mają zapobiec ewentualnym wypadkom, jaki i nad elementami, które ograniczą skutki niebezpiecznych zdarzeń w chwili ich wystąpienia. Należy uzmysłowić sobie, że wypadek z udziałem wózka widłowego to nie tylko – w najlepszym przypadku – uszkodzenia samego sprzętu czy towaru. Nieobecność w pracy operatora, wielotygodniowe leczenie, wyłączenie wózka z ruchu czy nawet utrata zaufania kontrahentów są wartościami trudnymi do oszacowania, ale wymiernymi.
Solidna konstrukcja ramy wózka, wykonana z wysokogatunkowej stali, zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale także wyjątkową sztywność. Daje to operatorowi poczucie solidności wykonania już podczas pierwszego kontaktu z maszyną, zwiększając zaufanie wobec sprzętu. Projekt kabiny oraz daszek ochronny zostały przemyślane tak, aby nie ograniczały widoczności niezbędnej w nowoczesnym, gęsto zabudowanym magazynie.
Wózki Nissan Forklift – konserwowane w prawidłowy sposób i we właściwym czasie – zapewniają bezpieczeństwo ich użytkownikom. Konstrukcja masztu, a w nim poprzeczki oraz specjalne zawory w siłownikach, są zaprojektowane tak, aby zabezpieczyć operatora oraz osoby postronne przed urazami spowodowanymi nagłym pęknięciem łańcuchów lub przewodów hydraulicznych.
Na straży bezpieczeństwa operatora stoi również elektronika. Skorelowane ze sobą – za pomocą magistrali komunikacyjnej CAN – układy elektroniki pokładowej wózka ułatwiają codzienną pracę, ale w przypadku wystąpienia usterki zagrażającej bezpieczeństwu powodują ograniczenie lub wyłączenie niektórych funkcji wózka, a komunikat o przyczynie jest wyświetlany na desce rozdzielczej. Cechy te, pozornie tak mało spektakularne, a tym samym niepopularne w dzisiejszych czasach, nie zawsze są dostrzegane.
Standardowe wyposażenie wózków Nissan Forklift wpływające na bezpieczeństwo – zgodnie z programem rozwoju produktów, gdzie bezpieczeństwo i ekologię postawiono w centrum prac nad produktami, jest bardzo rozbudowane, począwszy od oczywistego, pełnego oświetlenia roboczego, licznych uchwytów, poręczy, przez zastosowanie specjalnych materiałów antypoślizgowych gwarantujących operatorowi pewne oparcie, po w pełni regulowany i amortyzowany fotel z czujnikiem obecności użytkownika oraz niezapięcia pasa. Fotel ma dodatkowo wysokie ścianki boczne zapobiegjące ryzyku wysunięcia się operatora podczas gwałtownego skrętu. Dopełnieniem całości jest intuicyjne i ergonomiczne rozmieszczenie elementów sterowania w amortyzowanej kabinie powodujące, że każdy operator odnajdzie się w niej bez problemu, długotrwała praca zaś nie będzie męcząca. Jak mocno rośnie ryzyko wypadku zmęczonego operatora, nikogo nie trzeba przekonywać. Mimo intuicyjnej obsługi, wózek – jako niezwykle przydatne narzędzie – nie może być jednak obsługiwany przez każdego, dlatego Nissan Forklift fabrycznie zabezpiecza swoje produkty przed uruchomieniem przez osoby postronne. System indywidualnych pin-kodów, oprócz dodatkowego zabezpieczenia, pozwala prowadzić m.in. rejestr parametrów pracy dla każdego z operatorów.