Była zmowa cenowa – 3 mld euro kary dla producentów ciężarówek

Była zmowa cenowa – 3 mld euro kary dla producentów ciężarówek

Komisja Europejska oficjalnie potwierdziła, że producenci ciężarówek stworzyli kartel i prowadzili zmowę cenową. Producenci zostaną ukarani i zapłacą rekordowe kary – w sumie blisko 3 mld euro.

KE rozpoczęła dochodzenie w tej sprawie po tym, gdy MAN przekazał informacje o istnieniu kartelu, jednocześnie występując o immunitet. Niezbicie stwierdzono, że wskutek zmowy sztucznie zawyżane były ceny pojazdów, a producenci zamiast konkurować na wolnym rynku prowadzili działania w ramach kartelu. Było to szczególnie szkodliwe dla europejskich przewoźników, gdyż 9 z 10 sprzedawanych w Europie pojazdów ciężarowych pochodziło z fabryk producentów wchodzących w skład kartelu.

 

Zmowa miała obowiązywać aż przez 14 lat (1997-2011). Jak wykazało dochodzenie, początkowo rozmowy w sprawie zmowy cenowej prowadzono w gronie najwyższych zarządów, często podczas spotkań przy okazji targów motoryzacyjnych i innych imprez. Dodatkowo prowadzone były rozmowy telefoniczne. Od 2004 kartel był organizowany za pośrednictwem niemieckich przedstawicielstw zaangażowanych firm, zaś komunikacja była prowadzona głównie za pomocą poczty elektronicznej.

 

Stopniowe podnoszenie cen argumentowano wyższymi kosztami produkcji, wynikającymi z wprowadzania kolejnych norm emisji spalin. Komisja Europejska uznała wczoraj za winne udziału w zmowie cenowej firmy MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, oraz DAF. Ostatnia z “wielkiej siódemki” Scania nie została uniewinniona – postępowanie w sprawie tego producenta jeszcze się nie zakończyło.

 

Komisja nałożyła kary, których wysokość była uzależniona od m.in. wolumenu europejskiej sprzedaży w segmencie średnich i ciężkich pojazdów, udziału w rynku i długości zaangażowania w kartel. MAN, któremu groziła najwyższa grzywna (1.2 mld euro) ze względu na ujawnienie zmowy otrzymał pełny immunitet i nie został ukarany.

 

Ze względu na współpracę podczas dochodzenia, KE obniżyła również grzywny dla Volvo/Renault (o 40%), Daimlera (o 30%) i Iveco (o 10%). Ponieważ ostatecznie wszystkie firmy przyznały się do udziału w zmowie i wyraził chęć zawarcia ugody, kary obniżono o kolejne 10%.

 

Ostatecznie Iveco ma zapłacić 494 mln euro, Volvo/Renault 670 mln euro, DAF 752 mln euro, a Daimler aż 1 mld. euro grzywny. Komisja przypomina, że klienci poszkodowani wskutek zmowy cenowej mogą na własną rękę występować o zadośćuczynienie na drodze sądowej.

Poleć ten artykuł:

Polecamy