Cenne ważenie w 3M

Cenne ważenie w 3M

Minnesota Mining & Manufacturing – tak pierwotnie nazywała się firma, której logo dziś spotykamy na każdym kroku. 3M, bo o tym megakoncernie mowa, zyskał renomę dzięki swoim dobrze rozpoznawalnym produktom oraz doskonałości operacyjnej. 3M chętnie sięga też po innowacyjne produkty, z pomocą których może stale poprawiać wydajność swojej intralogistyki.  

Jednym z przykładów jest wdrożenie systemu ważenia mobilnego RAVAS w fabryce w Antwerpii. W tym zakładzie 3M powstają półprodukty i materiały do wielu zaawansowanych produktów, takich jak folie stosowane w przemyśle kosmicznym czy taśmy chirurgiczne, używane w medycynie.

Cenne materiały z Antwerpii

Historia 3M sięga 1903 roku. Ponad sto lat istnienia przyniosło wiele przełomowych innowacji, a portfolio technologii ewoluowało od wytwarzania papieru ściernego do rozwiązań wykorzystujących nanotechnologię. Dziś 3M dostarcza na rynek szereg specjalistycznych materiałów, od strukturalnych błon klejowych dla przemysłu kosmicznego poprzez rożnego rodzaju opatrunki i plastry na rany po płyny chłodzące dla układów elektronicznych. A słyszeliście o taśmie klejącej Scotch albo wszechobecnych w biurach karteczkach post-it? Tak, to też wyroby 3M.

3M prowadzi swoje operacje w 70 krajach świata, a sprzedaż w 200. Jedna z fabryk koncernu – 3M Specialty Materials – jest zlokalizowana niezwykle dogodnie: w Antwerpii, rzut kamieniem od jednego z najważniejszych portów morskich w Europie. Wokół ulokowały się dziesiątki innych firm, korzystających z możliwości bezpośredniej wysyłki produktów drogą morską.

W zakładzie 3M Specialty Materials  powstają przede wszystkim półprodukty dla innych fabryk 3M, wyspecjalizowanych w produkcji gotowych wyrobów koncernu, a także surowce dla klientów wykorzystujących rozwiązania 3M w swojej ofercie. Główną specjalnością fabryki są materiały klejące, służące do produkcji taśm chirurgicznych, jednakże w Antwerpii powstają też np. powłoki, dzięki którym ubrania wykorzystujące technologię GORE-TEX są wodoodporne.

Te zaawansowane materiały są bardzo kosztowne. 3M, aby uniknąć strat, postanowiło zatem sprawdzać wagę wszystkich realizowanych dostaw. W tym celu sięgnięto po wagi RAVAS stosowane w wózkach paletowych i podnośnikowych.   

Pomiar z dokładnością do 100 gramów

Wiele specjalistycznych produktów powstaje z powszechnie dostępnych materiałów, które są uszlachetniania za pomocą zaawansowanych dodatków. Pomyślcie chociażby o gumie, która modyfikowana jest tak, aby uzyskać jej odporność na bardzo wysoką temperaturę i ciśnienie. Takie dodatki są zazwyczaj dość kosztowne, przez co proces ich ważenia staje się niezwykle ważną i wymagającą procedurą: kontener ICB mieszczący 1000 litrów produktu, ważony jest z dokładnością do 100 gramów. Aby ten proces przebiegał jak najwydajniej, 3M, słynące z doskonałości operacyjnej, postanowiło zastosować mobilne ważenie. Proces odbywa się na urządzeniach transportu wewnętrznego, którym przewozi się kontenery ICB i pudełka.

Skrzynie i kontenery ICB

Na końcu jednej z linii produkcyjnych, z przenośnika rolkowego zjeżdżają opakowania, każde z nich o masie 12 kg. Trafiają one do dużych plastikowych skrzyń, mieszczących jednorazowo po 50 opakowań. Specjalne wózki paletowe Toyoty nie tylko piętrują opakowania do wysyłki, ale też ważą je, aby sprawdzić, czy w każdej wysyłce znajduje się odpowiednia ilość produktu. Jak to możliwe? Dzieje się tak, gdyż w wózkach zamiast standardowego podzespołu zamontowane są widły ważące iForks. Na wyświetlaczu, stanowiącym integralny element iForks, prezentowana jest dokłada waga skrzyni spoczywającej na widłach.

3M wykorzystuje też wózki paletowe z widłami iForks do kolejnego zadania, czyli ważenia materiałów stanowiących odpad z procesów produkcyjnych. Mogą być one ponownie wykorzystane w produkcji i są ważone aby wprowadzić je do systemu zarządzania zapasami, a następne przewożone do magazynu.

Z kolei w innej hali produkcyjnej, stojącej dokładnie po drugiej stronie kompleksu 3M w Antwerpii, produkowane są płyny chłodzące do urządzeń elektronicznych. Te „płyny techniczne” mają dużą wartość. Dlatego też postanowiono dokładnie ważyć kontenery IBC, w których są one przechowywane. Podczas transportu kontenerów wykorzystywane są wagi do wózków podnośnikowych RAVAS ProLine. Zastosowana w widłach ważących technologia FlexBolts gwarantuje wysoką dokładność pomiaru. A ponieważ pewne obszary hali produkcyjnej uznawane są za niebezpieczne, ze względu na stosowanie w nich łatwopalnych substancji, część floty wag do wózków podnośnikowych posiada certyfikację ATEX, czyli nie stanowi źródła potencjalnego wybuchu.

Dbałość o dokładność pomiarów

We wszelkich urządzeniach pomiarowych regularna kalibracja jest warunkiem koniecznym dla ich prawidłowego działania. W 3M cała flota mobilnych systemów ważenia objęta została umową serwisową. Co roku do fabryki przyjeżdża ciężarówka RAVAS, wyposażona w certyfikowane wagi kontrolne. Proces serwisowania i kalibracji wszystkich mobilnych systemów ważenia w zakładzie trwa trzy dni i kończy się odnowieniem certyfikatów dla urządzeń. Regularne wizyty serwisu gwarantują nie tylko dokładność pomiaru, ale też długą żywotność.

A jak wdrożenie mobilnych wag oceniają najbardziej zainteresowani, czyli kierownictwo fabryki? –Dzięki zastosowaniu iForks w wózkach paletowych poprawiła się nasza mobilność a także szybkość prowadzenia pomiarów – zaznacza Geert van Eyken, kierownik dywizji Advanced Materials w 3M. – Nie da się ukryć, że teraz procesy te są zdecydowania bardziej wydajne.

Poleć ten artykuł:

Polecamy