Compremum wyprodukuje innowacyjną platformę transportową

Compremum wyprodukuje innowacyjną platformę transportową

Powstała z myślą o transporcie dłużycy drewnianej i metalowej oraz towarów paletyzowanych, ale może też posłużyć do przewozu zboża z Ukrainy oraz materiałów budowlanych do tego kraju. Tania i prosta w budowie platforma-kontener dla transportu drogowego i kolejowego została opracowana w Wojskowej Akademii Technicznej (WAT), a giełdowa spółka Compremum nabyła od uczelni licencję na jej produkcję i wprowadzenie na rynek.

– Od razu przystępujemy do komercjalizacji platformy, a naszym celem jest wprowadzenie jej na rynek w najbliższych miesiącach, na pewno w tym roku. Widzimy duże zainteresowanie, gdyż już obecnie moglibyśmy zrealizować zamówienia na 2000 platform. Dzięki automatyzacji procesu technologicznego zoptymalizujemy koszty produkcji, w związku z czym naszą przewagą konkurencyjną będzie nie tylko uniwersalność platformy dla całego procesu logistycznego, ale również jej atrakcyjna cena – wskazał podczas podpisania umowy Jarosław Zaborski, Pełnomocnik Compremum S.A.

Umowę licencyjną ze strony WAT zawarł Rektor-Komendant gen. bryg. prof. dr hab. inż. Przemysław Wachulak. W podpisaniu porozumienia uczestniczyli również dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, twórcy technologii dr hab. inż. Wiesław Krasoń i dr inż. Grzegorz Sławiński oraz dyrektor Centrum Transferu Technologii WAT dr hab. inż. Adam Bartnicki.

Głównym elementem platformy-kontenera jest moduł podstawowy, wymiarowo odpowiadający typowym kontenerom kolejowym 10’, 20’ i 30’. Z połączenia modułów podstawowych powstają zestawy multi-platform, które mogą być używane do wspomagania intermodalnego transportu kolejowo-drogowego dłużycy drewnianej i metalowej, wyrobów przewożonych na paletach i materiałów sypkich. Zastosowanie konstrukcji o różnych wymiarach podłużnych eliminuje proces indywidualnego wyładowania każdej jednostki transportowanego ładunku, np. kloca drewna czy wiązki prętów podczas przeładunku z miejsca wycinki, produkcji czy składowania.

– Zestaw wspomagający wraz z ładunkiem może być wielokrotnie przeładowywany z samochodów dostawczych na różnego typu wagony kolejowe i odwrotnie, bez konieczności opróżniania. Puste, złożone zestawy mogą być natomiast dostarczone na miejsce załadunku w odpowiedniej liczbie, a następnie po ich skonfigurowaniu, w zależności od przeznaczenia, wypełnione towarem oczekiwać na załadunek i dostawę – powiedział dr hab. inż. Wiesław Krasoń.

– Dzięki zabudowie, niewielkim nakładem sił i środków będzie możliwe transportowanie zboża z pól. Platformy załadowane w gospodarstwie rolnym będą następnie przewożone koleją lub transportem samochodowym. Ta uniwersalność transportu rozszerza funkcjonalność platformy. Za pomocą platform zboże może być transportowane z Ukrainy do Europy, a w drodze powrotnej mogą zostać załadowane materiały budowlane, które posłużą do odbudowy kraju zniszczonego wojną – dodał dr hab. inż. Wiesław Krasoń.

Zabudowa platformy będzie posiadać właściwość izolowania wilgoci z zewnątrz i wentylacji wewnątrz. Izolację od gruntu umożliwi natomiast rama platformy wyposażona w płozy. Rozwiązanie konstrukcyjne platformy chronione jest patentami w Polsce, jak również w całej Unii Europejskiej, a Europejski Urząd Patentowy potwierdził unikalność rozwiązania naukowców z WAT.

Nowy produkt wpisuje się w strategię dywersyfikacji biznesowej Grupy Compremum, której realizacja wzmocni sytuację Grupy w niestabilnym otoczeniu rynkowym.

– Stawiamy na rozwiązania innowacyjne, wysokiej jakości, wnoszące dużą wartość dodaną dla naszych kontrahentów. Platforma transportowa powstająca na bazie wynalazku ekspertów WAT jest kolejnym efektem naszych działań w tym zakresie. Wyróżnikiem Grupy Compremum jest dywersyfikacja segmentowa, oparta zarówno na tradycyjnych sektorach gospodarki, jak szeroko pojęty sektor budowlany i kolejowy, jak również na obszarze odnawialnych źródeł energii – wskazuje Radosław Załoziński, Wiceprezes Zarządu Compremum S.A.

Poleć ten artykuł:

Polecamy